بنیاد خیریه راهبری آلاء پس از سال‌ها فعالیت در حوزه‌های مختلفی از امور خیر: مرکز کنترل سرطان مكسا، مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج)، جامعة المرتضی (ع)، مرکز مددکاری کوثر (س)، مرکز تربیتی و پرورش استعدادسلاله و...، در سال ۱۳۹۳ «مرکز خیر ماندگار» را راه‌اندازی کرد. هدف این مرکز تولید و ترویج دانش، فرهنگ‌سازی و اصلاح روش‌های اجرا و مدیریت در حوزه امر خیر است.

انتظار می‌رود با اصلاح شیوه‌های سنتی، منابع محدود خیریه‌ها و نیکوکاران کشور و نیز منابع دولتی و حاکمیتی مربوط به این حیطه، با شیوه‌ای عالمانه‌تر هزینه شوند و این هزینه‌ها با اثربخشی و بهره‌وری بیشتر در موضوعات اولویت‌دار سرمایه‌گذاری شوند.

امید است از این طریق، استمرار و گسترش هرچه بیشتر امور خیر در کشور و ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق شعار هر ایرانی یک نیکوکار را سبب شود.

فعالیت علمی و تولید دانش درزمینهٔ خیر و نیکوکاری خود از اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نیکوکارانه است.
ثبت تاریخ بلند امور خیر، آموزش نیکوکاری به نسل‌های آینده، بهره‌ور کردن منابع خیریه و جلوگیری از اتلاف آن، شناخت ریشه‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی و به‌طور کل اندیشیدن و پژوهیدن در این موضوعات خود از امور خیر بر زمین مانده است.

در همین راستا بنیاد آلاء پس از رایزنی و مشورت با اساتید و صاحب‌نظران برجسته و چند سال تجربه در این عرصه، اقدام به برگزاری همایش خیر ماندگار کرد.

اولین همایش ملی خیر ماندگار «در اسفندماه ۱۳۹۵ برگزار شد. پژوهشگران در اولین همایش که تمرکز آن بر مطالعه و ارزیابی امور خیر در ایران» بود 6 محور جامعه، فرهنگی، آموزش، اقتصاد، مدیریت و فقه و حقوق امور خیر و نیکوکاری را بررسی کردند.


تعداد مقالات رسیده به اولین همایش ملی خیر ماندگار، ۱۳۹ مقاله بود که ۲۰ مقاله در محور اقتصاد و امور خیر، ۲۲ مقاله در محور آموزش و امور خیر، ۳۸ مقاله در محور جامعه و امور خیر، ۱۵ مقاله در محور فرهنگ و امور خیر، ۱۱ مقاله در محور فقه و حقوق و امر خیر، ۲۲ مقاله در محور مدیریت و امر خیر دریافت شد.

همچنین ۸ مقاله در محور ایده‌ها و تجربه‌های موفق به دبیرخانه ارسال شد که از جمع همه مقالات، ۹۰ مقاله پذیرفته شد. نمایه‌سازی و انتشار تمام مقالات پذیرفته‌شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و در سایت مرجع دانش (سیویلیکا) صورت گرفت.

برای مطالعه :

به کنش داوطلبانه بیاندیشیم.!!

کارگاه‌های مهارت افزایی مخصوص کارشناسان خیریه‌های خصوصی و دولتی نیز از دیگر برنامه‌های همایش پیشین بود. این کارگاه‌ها در روز نخست همایش در ناوین زیر برگزار شد:

١. کارآفرینی اجتماعی؛

۲. تیم سازی با سبک تیپ‌شناسی شخصیتی اینیاگرام؛

۳. مقدمات برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان‌های مردم‌نهاد؛
4. مقدمات گزارش‌نویسی در سازمان‌های مردم‌نهاد؛

5. مدیریت منابع انسانی سازمان‌های مردم‌نهاد ایرانی؛

6. جذب مشارکت از طریق فضای مجازی؛

مهم‌ترین هدف این همایش گفتمان سازی دانش امر خیر با تمرکز بر شناسایی و بررسی چالش‌ها و ارائه راهکار در راستای اعتلای نیکوکاری در ایران امروز است.
همایش دوم نیز در ادامه همایش اول است و همان اهداف را به‌طور کلان پیگیری می‌کند و برنامه‌هایی جدا از هم نیستند؛ به‌عبارت‌دیگر یکی از عوامل کلیدی موفقیت این همایش در دستیابی به اهداف، پیوستگی و سلسله وار بودن همایش است تا بتوان با مداومت در برگزاری آن، دانش امر خیر را به گفتمانی علمی در جامعه پژوهشگران تبدیل کرد. 

برای کاربردی‌تر شدن همایش دوم اولاً تمرکز اصلی همایش بر چالش‌های نیکوکاری در ایران امروز قرار گرفت و ثانیاً محورهای همایش گسترش یافت.

ده محور همایش دوم عبارت‌اند از:

۱. اقتصاد و مدیریت؛

۲. جامعه و فرهنگ؛

٣. روانشناسی و مددکاری اجتماعی؛

4. فلسفه و مبانی؛

5. آموزش؛

6. تاریخ؛

۷. حقوق و سیاست؛

۸. فقه و اخلاق،

۹. ارتباطات، رسانه و فضای مجازی؛

۱۰. هنر و ادبیات؛

همان‌طور که مستحضرید، امر خیر موضوعی بین‌رشته‌ای است که با رشته‌های تخصصی مختلف درگیر است؛ یعنی امر خیر هم تاریخ دارد و هم اقتصاد، هم مدیریت خیریه محل پرسش است و هم مدیریت امر خیر به‌صورت کلان با موضوعات مختلف دیگر در ارتباط است. ازاین‌جهت سعی بر این است تا تمام محورهای علمی که وسیع و تنگاتنگی با وادی خیر و دانش نیکوکاری دارند، در این همایش دیده شود. 

همچنین، اهتمام بر آن است که در این رویداد علمی با اضافه کردن محور «ایده‌های نو و تجربیات موفق» نظرات و تجربیات فعالان گران‌قدر در این حیطه نیز جمع‌آوری و استفاده شود.

کارگاه‌های مهارت افزایی، برنامه دیگری است که در راستای توان‌افزایی و بهره‌وری سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد در این رویداد برگزار خواهد شد.
در این همایش تلاش می‌شود که کارهای خیر اولویت‌دار، اما بر زمین مانده، شناسایی شود. این اولویت‌ها در اصل امور خیری هستند که در دید افراد خير جلب توجه نکرده‌اند و لازم است بعد از این نیکوکاران به آن توجه کنند.

بنابراین سعی بر آن است که در «دومین همایش ملی خیر ماندگار» سامان‌دهی چشم‌انداز نهایی از امر خیر در ایران امروز در دستور کار قرار گیرد و این امر جز از طریق مشارکت عمومی انجام نمی‌شود.

جشنواره خیر ماندگار

علاوه بر تولید و ترویج دانش، فرهنگ‌سازی امور خیر و ترویج روحیه انجام آن نیز از مأموریت‌های سازمانی بنیاد راهبری آلاء است. در راستای تحقق آن، باهدف تشويق و معرفی فعالان عرصه‌های مختلف نیکوکاری و امور خیر، جشنواره خیر ماندگار نیز برگزار می‌شود.

البته دوره اول این جشنواره گستردگی کمتری دارد و صرفاً محدود به مطالعه چند حوزه از امور خیر خواهد بود. ان‌شاءالله از دوره بعد این جشنواره شکل اصلی خود را پیدا خواهد کرد و با انتشار فراخوان، انتخاب و داوری آثار، افراد و مؤسسات برتر را معرفی خواهد کرد و عرصه وسیع‌تری از گستره امور خیر را پوشش خواهد داد.

معرفی برخی از اهداف اصلی جشنواره خیر ماندگار

1. قدرشناسی از فعالان و فعالیت‌های انجام‌گرفته در وادی خیر، انگیزه آفرینی، توسعه و تعمیق فرهنگ انجام کار خیر؛

٢. الگوسازی با معرفی شکل‌ها و روش‌های متنوع کار خیر در زندگی ایرانیان، مسلمانان و مردم جهان؛

٣. جلب نظر و کمک به گسترش اقدامات خیر در حوزه‌ها و موضوعات جدید (بر زمین مانده)؛

٤. ایجاد فرصت برای شکل‌گیری نوعی مرجعیت و هدایتگری در حوزه امور خیر؛

5. شناسایی الگوهای موفق در حیطه‌های مختلف فعالیت مؤسسات خیریه؛

بیشتر بخوانید :

بررسی دو عامل وراثت و محیط در بروز رفتار خیرخواهانه

معرفی محورهای اصلی جشنواره خیرماندگار:

١. بخش تولید دانش (شامل: کتاب برگزیده، پایان‌نامه برگزیده و مقاله برگزیده)؛

۲. بخش فرهنگ‌سازی و ترویج امر خیر (شامل: خبرگزاری برتر، تولیدات برتر صداوسیما در این حوزه و مدارس فعال درزمینهٔ آموزش امور خیر و برگزاری اردوهای داوطلبی و جهادی)؛

٣. بخش اصلاح مدیریت و تربیت نیروی انسانی متخصص در وادی خیر (شامل: خیریه‌های برتر کارآفرین، کارآفرینان خیر، پلتفرم و نرم‌افزار موفق و تأثیرگذار در امور خیر و چهره‌های شناخته‌شده فعال در عرصه یاری‌رسانی به خیریه‌ها).

شورای انتخاب جشنواره

این شورا متشکل از دبیر جشنواره، مدیران کمیته‌های داوری و رئیس دبیرخانه جشنواره خواهد بود. وظیفه این شورا در وهله اول تعیین ملاک‌های داوری و انتخاب برگزیدگان و اعلام آن به کمیته‌های داوری است و درنهایت تائید نهایی برگزیدگانی است که کمیته داوری اعلام خواهند کرد. شایان‌ذکر است در صورت لزوم، استعلام‌های لازم از مراجع ذیصلاح گرفته می‌شوند.

کمیته‌های داوری جشنواره

جشنواره شامل ۳ کمیته داوری در بخش‌های تولید دانش، فرهنگ‌سازی و حوزه عملکرد خیریه‌ها است و هر کمیته متشکل از ۵ تا ۷ عضو است.
اعضای کمیته داوری شامل منتخبین شورای سیاست‌گذاری، رئیس دبیرخانه جشنواره و سایر اعضای پیشنهادی خواهند بود. از وظایف کمیته‌های داوری نیز می‌توان به پیشنهاد گزینه‌های تقدير، داوری و انتخاب گزینه‌ها و درنهایت اعلام برگزیدگان نهایی اشاره کرد.

فرآیند داوری جشنواره خیرماندگار

در دوره اول «آثار، مؤسسات، افراد» برتر تاکنون بررسی شدند؛ اما از دوره دوم به بعد، «آثار، مؤسسات، افراد» برتر مابين هردو دوره بررسی خواهند شد. شناسایی آثار با توجه به موضوع به دو شیوه است:

۱. شناسایی آثار توسط شورای انتخاب و کمیته‌های داوری

۲. آثار ارسال‌شده به‌واسطه فراخوان. گفتنی است، کاربرگ امتیازدهی طراحی‌شده از جانب کمیته داوری که به تأیید شورای انتخاب رسیده است، مبنای امتیازدهی قرار می‌گیرد.

انتخاب کاندیداهای هر بخش ‌بر اساس کاربرگ های تأییدشده از دو طریق اتفاق می‌افتد:

۱. گزینه‌های پیشنهادی هریک از اعضای کمیته داوری و شورای انتخاب (بر اساس تجربه و شناخت قبلی)؛

۲. گزینه‌های شناسایی‌شده بر اساس ملاک‌های تعیین‌شده از طرف تیم‌های جست‌وجو زیر نظر دبیرخانه.