در این مقاله، به بهترین ایده‌­های جمع‌­آوری کمک‌­های مالی مجازی می‌­پردازیم و توصیه­‌هایی در مورد چگونگی استفاده حداکثری از هر ایده را ارائه می­‌کنیم.

COVID-19 چشم‌­انداز بخش خیریه را به شدت تغییر داد و منجر به تغییرات گسترده‌­ای در نحوه ارائه خدمات، کار با جوامع و انجام عملیات روزانه توسط موسسات خیریه شد. این تغییرات به‌ویژه در حوزه جمع‌آوری کمک‌های مالی بیشتر از سایر قسمت­‌ها بود، به گونه­‌ای که موسسات خیریه به استفاده از روش‌­های دیجیتال روی آوردند و به جمع‌آوری سرمایه‌ها از این طریق ادامه دادند.

با توجه به اوضاعاقتصادی و وضع معیشت مردم، درخواست کمک­‌های مالی چندان آسان نیست. به همین خاطر موسسات خیریه برای اینکه درخواست کمک را راحت‌­تر بیان کنند و شرمندگی؛ مانعی برای ابراز آن نباشد، به استفاده از برنامه zoom و پلتفرم‌­های آنلاین روی آوردند. البته که این روش‌­ها راه را برای سودجویی برخی از افراد هموار کرد، اما بسیاری از افراد نیز از همین طریق توانستند جان و زندگی نیازمندان زیادی را نجات دهند. 

پس از کووید19، جذب سرمایه از طریق روش‌­های مجازی به بخش بزرگی از فعالیت­‌های موسسات خیریه تبدیل شد، در همین راستا نیز فکر کردیم به برخی از ایده‌­های کاربردی در این مسیر نگاهی بیندازیم. بنابراین، بدون هیچ مقدمه‌ای، در اینجا لیستی از بهترین ایده‌های جمع‌آوری سرمایه به صورت مجازی را بررسی خواهیم کرد.

بهترین ایده‌های جمع‌آوری سرمایه

برخی از ایده­‌هایی که می‌­تواند در مسیر جمع­‌آوری کمک­‌های مالی مجازی به کارتان بیاید، عبارتند از: 

1. حقیقت یا جرات

حتماً اسم این بازی به گوشتان خورده است، شاید به نظر کمی عجیب بیاید، اما از همین بازی کودکانه می‌­توان در جهت پیش‌برد منافع اجتماعی استفاده کرد.

 شما می‌توانید مبالغ مختلفی که برای دریافت به عنوان کمک مالی در نظر دارید را مطرح کنید و از مردم بخواهید آن را به عنوان گزینه «جرأت» خریداری کنند. اگر قیمت پیشنهادی شما با آنچه نفر مقابل انتخاب کرد، مطابقت داشت، شما و تیم داوطلبان هستید که باید هر آنچه در گزینه «جرأت» آمده است را انجام دهید. مراقب باشید کار یا رفتار خطرناکی انجام ندهید. این یک بازی است برای جمع‌آوری کمک‌­های مالی و نباید کسی مجبور به انجام و یا حتی پرداخت هزینه شود.

نقش حیاتی زنان در امور بشردوستانه

برای مثال می­‌توانید سر خود را بتراشید، چتربازی کنید، سر دوست خود را هنگامی که او خواب است، بتراشید و... . هر چیزی می‌تواند به­‌عنوان جرأت باشد. شما فقط باید به اندازه کافی جرأت کارهایی از این دست را داشته باشید.

2. برگزاری حراج مجازی

برگزاری حراج یک روش جدید برای جمع‌­آوری سرمایه از طریق پلتفرم‌های آنلاین است و حدود دو سال است که مورد استقبال قرار گرفته است. میزبانی یک حراج مجازی به سه عنصر ضروری نیاز دارد: میزبان، مخاطب و چند گزینه برای فروش.

  • تکلیف میزبان که مشخص است؛ شما هستید. 
  • برای مخاطبان نیز باید در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق روش‌­های بازاریابی دیگر تبلیغ کنید و پلتفرمی را مانند eBay for Charity، Donate یا Givergy انتخاب کنید. 
  • برای فروش نیز باید کالایی با قیمت مناسب انتخاب کنید، شاید از سهامداران یا داوطلبان یا اهداکنندگان کسی تمایل به خرید داشته باشد. لازم نیست اشیاء خاصی را انتخاب کنید، چند تلویزیون زیبا، یا یک دستبند، یا سایر اقلام معمولی می‌­توانند گزینه­‌های خوبی باشند. حتی می­‌توانید از توانمندی‌­های حضار مطلع شوید و مطابق با آن، آیتم‌­های متنوع فراهم کنید. برای مثال اگر کسی هست که توانایی دف­ نوازی دارد، شما می­‌توانید «دف» را به عنوان یکی از آیتم‌­های فروش قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله «چگونه یک حراج مجازی برگزار کنیم» را بخوانید.

3. بازی شبیه لوتو مجازی (bingo)

Bingo یک بازی جذاب است که برای سرگرمی، جمع‌آوری پول نقد و جوایز مختلف انجام می­‌شود. قانون بازی به این صورت است که اگر در حین بازی مهره‌­های شماره‌­دار که از کیسه به طور تصادفی بیرون می‌­آیند، مطابق با شماره‌­های روی کارت بازیکنان باشد، شماره‌­های جدول به ترتیب پر می­‌شوند. 

اولین نفری که کارت‌­هایش را کامل پر کند، برنده هست. اولین بازیکنی که این الگو را تکمیل می­‌کند، فریاد می‌­زند "Bingo" و شماره آنها قبل از اهدای جایزه یا پول نقد بررسی می­‌شود. در طول یک جلسه بازی، الگوها ممکن است متفاوت باشد، همین موضوع بازیکنان را علاقه‌­مند برای ادامه بازی نگه می­‌دارد.

 این بازی به صورت آنلاین برگزار می­‌شود و می‌­توان جایزه نهایی را به نفع کمک به موسسات خیریه گذاشت و از این طریق کمک مالی مجازی جمع­‌آوری کرد.

4. کارائوکه مجازی (Virtual karaoke)

کارائوکه مجازی مانند یک مسابقه آواز مجازی است، اما نه فقط برای افراد مستعد در این حرفه. کارائوکه مجازی بسیار ساده است. کافی است یک برنامه اختصاصی کارائوکه را دانلود کنید یا به سادگی از طریق برنامه zoom انجام دهید و کمک مالی کنید. دومی ساده‌­ترین گزینه است و احتمالاً دسترسی عمومی شما را افزایش می‌­دهد.

برای میزبانی کارائوکه از طریق zoom، باید از مخاطبان دعوت کنید و از آنها بخواهید درخواست‌­هایی را برای میزبان ارسال کنند، سپس آهنگ‌­های خود را در یوتیوب پیدا کنند، وقتی نوبت به آنها رسید، صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارند، از دیگران بخواهید تنظیمات صدا را روی حالت Mute بگذارند و یا سکوت را رع و سپس به آنها اجازه دهید تا آهنگ مورد نظرشان را بخوانند.

در مراحل پیشرفته‌­تر نیز می­‌توانید آن را در سطح بین‌­الملل برگزار کنید و از شرکت­‌کنندگان بخواهید که نماینده یک کشور خاص باشند. می‌توانید به سادگی از مردم بخواهید که کمک مالی کنند و دکمه جمع‌آوری کمک مالی را روی Zoom بگذارید. صداهای زیبا احتمالاً سرمایه زیادی را به همراه خواهند داشت و صداهای ناهنجار نیز شاید به درآمد برسند، زیرا ممکن است از دیدگاه برخی، خیلی هم دانشین باشند.

5. مهمانی مجازی

 یک مهمانی مجازی خیلی بی شباهت به کارائوکه مجازی نیست، فقط کمی مهمانان احساس راحت­‌تری دارند. تنها کاری که میزبان باید انجام دهد این است که چند آهنگ پخش کند و از مردم بخواهد شاد باشند، صحبت کنند و در مورد مسائل روز صحبت کنند.

بهتر است حضور در این مهمانی به شرط تهیه بلیط باشد و تمام درآمد حاصل از آن صرف خیریه شود، یا می‌توانید از مردم بخواهید که در طول رویداد کمک‌های خود را انجام دهند و هرچه می‌توانند کمک کنند. 

6. کنسرت مجازی

کنسرت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی در طول زمان، محبوبیت خاصی پیدا کرده‌­اند، زیرا مردم تلاش می‌کنند جای پرداختن به امور بیهوده، سالن‌های کنسرت و تئاتر را پر کنند تا هم به غذای روح خود رسیده باشند و هم به نیازمندان کمک کرده باشند. حتماً شما نیز بارها رویدادهای زنده یا پخش زنده کل جشنواره‌ها را به صورت مجازی دیده‌­اید.

در دنیای پس از کووید-۱۹، می‌توانید کنسرت‌های ترکیبی راه‌اندازی کنید و از تجربه حضوری معتبر و همچنین دسترسی رویدادهای مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. با انتخاب یک مکان مناسب شروع کنید، مکانی که به شما امکان می‌دهد، رویداد را ضبط کنید. سپس به دنبال هنرمندان مطرح باشید تا دیگران نیز میل به شرکت در این کنسرت را داشته باشند.

نیکوکاری چه تفاوتی با خیرخواهی دارد؟

بهتر است برگزاری کنسرت‌­های سنتی با موسیقی‌­های محلی را در اولویت کارتان بگذارید. سپس در مورد قیمت بلیط حضوری و قیمت بلیط مجازی تصمیم بگیرید. بعد از آن بازاریابی را در شبکه‌­های اجتماعی و فراتر از آن شروع کنید. پیشنهاد می­‌شود قبل از هر اقدامی مقاله «نحوه برگزاری کنسرت جمع آوری کمک مالی» را مطالعه کنید.

7. جشن چشیدن پنیر مجازی

صحبت در مورد مهمانی و موسیقی بس است، بهتر است به سراغ فرهنگ‌­ها و سنت‌­ها برویم و از آن صحبت کنیم. برای مثال پنیر! یک مورد از لبنیات که در سفره ایرانیان زیاد دیده می­‌شود و به صورت­‌های مختلف با طعم‌های متعدد آماده می‌­شوند.
برای برگزاری جشنی با این موضوع اولین مورد یافتن یک متخصص در حوزه پنیر است، سپس ارائه بلیط به گروه منتخبی از علاقه‌­مندان به پنیر و ترویج تعامل و بحث در این ­باره است. می‌­توانید شرط ورود به این جشن را خرید پنیر قرار دهید تا هم به درآمد برسید و هم هزینه کمک به موسسات خیریه فراهم شود. 

حتی می‌­توانید چند مسابقه کوچک پنیر خوردن برگزار کنید، شاید یک یا دو مسابقه، و در طول این رویداد نیز درخواست کمک مالی کنید.

8. هالووین مجازی

رویدادهایی که با معما و رمز و راز مجازی همراه باشند، یک راه عالی برای جمع‌­آوری سرمایه هستند و بر خلاف بسیاری از رویدادهای دیگر، این رویداد می‌­تواند کاملاً کارآگاهانه برگزار شود، بنابراین می­‌تواند به ویژه در حوالی هالووین سرگرم کننده باشد.
می‌توانید رویداد را بر روی یک پلتفرم پخش زنده یا در zoom برگزار کنید. شرط حضور در این رویداد را نیز تهیه بلیط قرار دهید تا از این طریق کمک مالی موسسات خیریه نیز تأمین شود.

9. کمک های مالی Gaming for Good

خیریه‌­ها به طور فزاینده­ای از ابتکارات Gaming for Good برای ارتباط با گیمرها و جمع‌­آوری سرمایه و ترویج اهداف خوب استفاده می­‌کنند. Gaming for Good معمولاً به افرادی که در جریان بازی هستند، متکی است و بینندگان هنگام تعامل در پلتفرم هایی مانند Twitch تصمیم می‌­گیرند تا مبلغی را به نیازمندان اهدا کنند.

جمع‌آوری کمک‌های مالی Gaming for Good فقط به انتشار پیام، درخواست از مردم برای پیوستن به گروه و درخواست کمک­‌های مالی متکی است. 

کمک های مالی

10. Hackathon

Hackathon نمون­ه‌ای از کلمات هک و ماراتون است. این اصطلاح به رویدادهایی اشاره دارد که در آن برنامه‌­نویسان کامپیوتر و دیگران برای حل مشکلات دنیای واقعی همکاری می­‌کنند.

برای راه­‌اندازی یک Hackathon، یک موضوع انتخاب کنید و مطمئن شوید که موضوع با مخاطب هدف شما همخوانی دارد. سپس می‌­توانید افراد مهم را شناسایی کنید که حامی این رویداد هستند و برنامه­‌هایی را ارائه دهید تا نشان دهید که از طریق هک یا از طریق تبلیغات سود خواهند برد.

تصمیم بگیرید که آیا می‌­خواهید یک Hackathon داخلی سازماندهی کنید، بسته به تخصص‌­تان، یا آن را برای عموم آزاد کنید. در ادامه کافی است شما رویداد را میزبانی کنید. برای شروع نیز باید هدف­‌تان از برگزاری رویداد را اعلام کنید، اطلاعات لازم را به هکرها بدهید و با تقسیم کار بین آنها، پروژه را شروع کنید. در پایان نیز، برنامه برای چند جایزه و به اشتراک گذاری موفقیت برندگان در شبکه‌­های اجتماعی در نظر داشته باشید.

منبع: وبسایت charitydigital