در این مقاله، به بهترین ایدههای جمعآوری کمکهای مالی مجازی میپردازیم و توصیههایی در مورد چگونگی استفاده حداکثری از هر ایده را ارائه میکنیم.
COVID-19 چشمانداز بخش خیریه را به شدت تغییر داد و منجر به تغییرات گستردهای در نحوه ارائه خدمات، کار با جوامع و انجام عملیات روزانه توسط موسسات خیریه شد. این تغییرات بهویژه در حوزه جمعآوری کمکهای مالی بیشتر از سایر قسمتها بود، به گونهای که موسسات خیریه به استفاده از روشهای دیجیتال روی آوردند و به جمعآوری سرمایهها از این طریق ادامه دادند.
با توجه به اوضاعاقتصادی و وضع معیشت مردم، درخواست کمکهای مالی چندان آسان نیست. به همین خاطر موسسات خیریه برای اینکه درخواست کمک را راحتتر بیان کنند و شرمندگی؛ مانعی برای ابراز آن نباشد، به استفاده از برنامه zoom و پلتفرمهای آنلاین روی آوردند. البته که این روشها راه را برای سودجویی برخی از افراد هموار کرد، اما بسیاری از افراد نیز از همین طریق توانستند جان و زندگی نیازمندان زیادی را نجات دهند.
پس از کووید19، جذب سرمایه از طریق روشهای مجازی به بخش بزرگی از فعالیتهای موسسات خیریه تبدیل شد، در همین راستا نیز فکر کردیم به برخی از ایدههای کاربردی در این مسیر نگاهی بیندازیم. بنابراین، بدون هیچ مقدمهای، در اینجا لیستی از بهترین ایدههای جمعآوری سرمایه به صورت مجازی را بررسی خواهیم کرد.
بهترین ایدههای جمعآوری سرمایه
برخی از ایدههایی که میتواند در مسیر جمعآوری کمکهای مالی مجازی به کارتان بیاید، عبارتند از:
1. حقیقت یا جرات
حتماً اسم این بازی به گوشتان خورده است، شاید به نظر کمی عجیب بیاید، اما از همین بازی کودکانه میتوان در جهت پیشبرد منافع اجتماعی استفاده کرد.
شما میتوانید مبالغ مختلفی که برای دریافت به عنوان کمک مالی در نظر دارید را مطرح کنید و از مردم بخواهید آن را به عنوان گزینه «جرأت» خریداری کنند. اگر قیمت پیشنهادی شما با آنچه نفر مقابل انتخاب کرد، مطابقت داشت، شما و تیم داوطلبان هستید که باید هر آنچه در گزینه «جرأت» آمده است را انجام دهید. مراقب باشید کار یا رفتار خطرناکی انجام ندهید. این یک بازی است برای جمعآوری کمکهای مالی و نباید کسی مجبور به انجام و یا حتی پرداخت هزینه شود.
برای مثال میتوانید سر خود را بتراشید، چتربازی کنید، سر دوست خود را هنگامی که او خواب است، بتراشید و... . هر چیزی میتواند بهعنوان جرأت باشد. شما فقط باید به اندازه کافی جرأت کارهایی از این دست را داشته باشید.
2. برگزاری حراج مجازی
برگزاری حراج یک روش جدید برای جمعآوری سرمایه از طریق پلتفرمهای آنلاین است و حدود دو سال است که مورد استقبال قرار گرفته است. میزبانی یک حراج مجازی به سه عنصر ضروری نیاز دارد: میزبان، مخاطب و چند گزینه برای فروش.
- تکلیف میزبان که مشخص است؛ شما هستید.
- برای مخاطبان نیز باید در شبکههای اجتماعی یا از طریق روشهای بازاریابی دیگر تبلیغ کنید و پلتفرمی را مانند eBay for Charity، Donate یا Givergy انتخاب کنید.
- برای فروش نیز باید کالایی با قیمت مناسب انتخاب کنید، شاید از سهامداران یا داوطلبان یا اهداکنندگان کسی تمایل به خرید داشته باشد. لازم نیست اشیاء خاصی را انتخاب کنید، چند تلویزیون زیبا، یا یک دستبند، یا سایر اقلام معمولی میتوانند گزینههای خوبی باشند. حتی میتوانید از توانمندیهای حضار مطلع شوید و مطابق با آن، آیتمهای متنوع فراهم کنید. برای مثال اگر کسی هست که توانایی دف نوازی دارد، شما میتوانید «دف» را به عنوان یکی از آیتمهای فروش قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله «چگونه یک حراج مجازی برگزار کنیم» را بخوانید.
3. بازی شبیه لوتو مجازی (bingo)
Bingo یک بازی جذاب است که برای سرگرمی، جمعآوری پول نقد و جوایز مختلف انجام میشود. قانون بازی به این صورت است که اگر در حین بازی مهرههای شمارهدار که از کیسه به طور تصادفی بیرون میآیند، مطابق با شمارههای روی کارت بازیکنان باشد، شمارههای جدول به ترتیب پر میشوند.
اولین نفری که کارتهایش را کامل پر کند، برنده هست. اولین بازیکنی که این الگو را تکمیل میکند، فریاد میزند "Bingo" و شماره آنها قبل از اهدای جایزه یا پول نقد بررسی میشود. در طول یک جلسه بازی، الگوها ممکن است متفاوت باشد، همین موضوع بازیکنان را علاقهمند برای ادامه بازی نگه میدارد.
این بازی به صورت آنلاین برگزار میشود و میتوان جایزه نهایی را به نفع کمک به موسسات خیریه گذاشت و از این طریق کمک مالی مجازی جمعآوری کرد.
4. کارائوکه مجازی (Virtual karaoke)
کارائوکه مجازی مانند یک مسابقه آواز مجازی است، اما نه فقط برای افراد مستعد در این حرفه. کارائوکه مجازی بسیار ساده است. کافی است یک برنامه اختصاصی کارائوکه را دانلود کنید یا به سادگی از طریق برنامه zoom انجام دهید و کمک مالی کنید. دومی سادهترین گزینه است و احتمالاً دسترسی عمومی شما را افزایش میدهد.
برای میزبانی کارائوکه از طریق zoom، باید از مخاطبان دعوت کنید و از آنها بخواهید درخواستهایی را برای میزبان ارسال کنند، سپس آهنگهای خود را در یوتیوب پیدا کنند، وقتی نوبت به آنها رسید، صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارند، از دیگران بخواهید تنظیمات صدا را روی حالت Mute بگذارند و یا سکوت را رع و سپس به آنها اجازه دهید تا آهنگ مورد نظرشان را بخوانند.
در مراحل پیشرفتهتر نیز میتوانید آن را در سطح بینالملل برگزار کنید و از شرکتکنندگان بخواهید که نماینده یک کشور خاص باشند. میتوانید به سادگی از مردم بخواهید که کمک مالی کنند و دکمه جمعآوری کمک مالی را روی Zoom بگذارید. صداهای زیبا احتمالاً سرمایه زیادی را به همراه خواهند داشت و صداهای ناهنجار نیز شاید به درآمد برسند، زیرا ممکن است از دیدگاه برخی، خیلی هم دانشین باشند.
5. مهمانی مجازی
یک مهمانی مجازی خیلی بی شباهت به کارائوکه مجازی نیست، فقط کمی مهمانان احساس راحتتری دارند. تنها کاری که میزبان باید انجام دهد این است که چند آهنگ پخش کند و از مردم بخواهد شاد باشند، صحبت کنند و در مورد مسائل روز صحبت کنند.
بهتر است حضور در این مهمانی به شرط تهیه بلیط باشد و تمام درآمد حاصل از آن صرف خیریه شود، یا میتوانید از مردم بخواهید که در طول رویداد کمکهای خود را انجام دهند و هرچه میتوانند کمک کنند.
6. کنسرت مجازی
کنسرتهای جمعآوری کمکهای مالی در طول زمان، محبوبیت خاصی پیدا کردهاند، زیرا مردم تلاش میکنند جای پرداختن به امور بیهوده، سالنهای کنسرت و تئاتر را پر کنند تا هم به غذای روح خود رسیده باشند و هم به نیازمندان کمک کرده باشند. حتماً شما نیز بارها رویدادهای زنده یا پخش زنده کل جشنوارهها را به صورت مجازی دیدهاید.
در دنیای پس از کووید-۱۹، میتوانید کنسرتهای ترکیبی راهاندازی کنید و از تجربه حضوری معتبر و همچنین دسترسی رویدادهای مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. با انتخاب یک مکان مناسب شروع کنید، مکانی که به شما امکان میدهد، رویداد را ضبط کنید. سپس به دنبال هنرمندان مطرح باشید تا دیگران نیز میل به شرکت در این کنسرت را داشته باشند.
بهتر است برگزاری کنسرتهای سنتی با موسیقیهای محلی را در اولویت کارتان بگذارید. سپس در مورد قیمت بلیط حضوری و قیمت بلیط مجازی تصمیم بگیرید. بعد از آن بازاریابی را در شبکههای اجتماعی و فراتر از آن شروع کنید. پیشنهاد میشود قبل از هر اقدامی مقاله «نحوه برگزاری کنسرت جمع آوری کمک مالی» را مطالعه کنید.
7. جشن چشیدن پنیر مجازی
صحبت در مورد مهمانی و موسیقی بس است، بهتر است به سراغ فرهنگها و سنتها برویم و از آن صحبت کنیم. برای مثال پنیر! یک مورد از لبنیات که در سفره ایرانیان زیاد دیده میشود و به صورتهای مختلف با طعمهای متعدد آماده میشوند.
برای برگزاری جشنی با این موضوع اولین مورد یافتن یک متخصص در حوزه پنیر است، سپس ارائه بلیط به گروه منتخبی از علاقهمندان به پنیر و ترویج تعامل و بحث در این باره است. میتوانید شرط ورود به این جشن را خرید پنیر قرار دهید تا هم به درآمد برسید و هم هزینه کمک به موسسات خیریه فراهم شود.
حتی میتوانید چند مسابقه کوچک پنیر خوردن برگزار کنید، شاید یک یا دو مسابقه، و در طول این رویداد نیز درخواست کمک مالی کنید.
8. هالووین مجازی
رویدادهایی که با معما و رمز و راز مجازی همراه باشند، یک راه عالی برای جمعآوری سرمایه هستند و بر خلاف بسیاری از رویدادهای دیگر، این رویداد میتواند کاملاً کارآگاهانه برگزار شود، بنابراین میتواند به ویژه در حوالی هالووین سرگرم کننده باشد.
میتوانید رویداد را بر روی یک پلتفرم پخش زنده یا در zoom برگزار کنید. شرط حضور در این رویداد را نیز تهیه بلیط قرار دهید تا از این طریق کمک مالی موسسات خیریه نیز تأمین شود.
9. کمک های مالی Gaming for Good
خیریهها به طور فزایندهای از ابتکارات Gaming for Good برای ارتباط با گیمرها و جمعآوری سرمایه و ترویج اهداف خوب استفاده میکنند. Gaming for Good معمولاً به افرادی که در جریان بازی هستند، متکی است و بینندگان هنگام تعامل در پلتفرم هایی مانند Twitch تصمیم میگیرند تا مبلغی را به نیازمندان اهدا کنند.
جمعآوری کمکهای مالی Gaming for Good فقط به انتشار پیام، درخواست از مردم برای پیوستن به گروه و درخواست کمکهای مالی متکی است.
10. Hackathon
Hackathon نمونهای از کلمات هک و ماراتون است. این اصطلاح به رویدادهایی اشاره دارد که در آن برنامهنویسان کامپیوتر و دیگران برای حل مشکلات دنیای واقعی همکاری میکنند.
برای راهاندازی یک Hackathon، یک موضوع انتخاب کنید و مطمئن شوید که موضوع با مخاطب هدف شما همخوانی دارد. سپس میتوانید افراد مهم را شناسایی کنید که حامی این رویداد هستند و برنامههایی را ارائه دهید تا نشان دهید که از طریق هک یا از طریق تبلیغات سود خواهند برد.
تصمیم بگیرید که آیا میخواهید یک Hackathon داخلی سازماندهی کنید، بسته به تخصصتان، یا آن را برای عموم آزاد کنید. در ادامه کافی است شما رویداد را میزبانی کنید. برای شروع نیز باید هدفتان از برگزاری رویداد را اعلام کنید، اطلاعات لازم را به هکرها بدهید و با تقسیم کار بین آنها، پروژه را شروع کنید. در پایان نیز، برنامه برای چند جایزه و به اشتراک گذاری موفقیت برندگان در شبکههای اجتماعی در نظر داشته باشید.
منبع: وبسایت charitydigital
دیدگاه خود را بنویسید