جشن سهشنبه (Giving Tuesday)، درست روز سهشنبه بعد از روز شکرگزاری (Thanksgiving) آمریکا که در پنجشنبه چهارم نوامبر است، برگزار میشود.
جشن سهشنبه کمکی است برای شروع "فصل هدیه" ("giving season") ایجاد شد و به مردم یادآوری کرد که تعطیلات چیزی بیشتر از مصرفگرایی و تجاریسازی است.
تاریخچه جشن سهشنبه
جشن سهشنبه (Giving Tuesday) زمانی ایجاد شد که دو سازمان، خیابان 92 ام Y (92nd Street Y) و بنیاد ملل متحد (United Nations Foundation) در سال 2012 ، حدود یک ماه قبل از روز شکرگزاری همان سال، گرد هم آمدند. قصد آنها این بود که روزی را اختصاص دهند که تماماً مربوط به گرامی داشت نیکوکاری باشد، یک سنت بزرگ آمریکایی.
بسیاری از رهبران رسانههای اجتماعی و بشردوستی بهسرعت به این گروه پیوستند و با هم گروهی از شرکای بنیانگذار را ایجاد کردند. از جمله:
- بنیاد ملل متحد (United Nations Foundation)،
- سیسکو (Cisco)،
- مشابل (Mashable)،
- عراق و افغانستان
- جانبازان آمریکا (Iraq and Afghanistan Veterans of America (IAVA)) ،
- سونی (Sony) ،
- آلدو (Aldo) ،
- گروپون (Groupon) ،
- یونیسف (UNICEF)،
- گوگل (Google)،
- اسکایپ (Skype)،
- مایکروسافت (Microsoft)
- یونیلور (Unilever)
اولین اعلامیه در مورد جشن سهشنبه (Giving Tuesday) از طریق وب سایت فناوری مشابل (Mashable) منتشر شد. اولین جشن سهشنبه به طور گسترده توسط واشنگتن پست (Washington Post)، هافینگتون پست (Huffington Post)، خبر ای بی سی (ABC News)، خبر دیزرت (Deseret News) و وبلاگ رسمی کاخ سفید پوشش داده شد و باعث شد این طرح در مدت زمان کوتاهی از محبوبیت زیادی برخوردار شود.
اهداف جشن سهشنبه
جشن سهشنبه هر سال با یک هدف ساده که تشویق افراد، خانوادهها، مدارس، مشاغل و سایر سازمانها برای کمک به اقشار کمبضاعت است، سازماندهی و جشن گرفته میشود. یک سال بعد، در سال 2013 ، حتی سازمانهای بیشتری به این سازمان پیوستند از جملهای بی (eBay) که درصدی از کل درآمد حاصل از فروش یک هفتهای خود را در ماه دسامبر به جشن سهشنبه (Giving Tuesday) اختصاص داد و طراح مد، کوین کول (Kevin Cole)، که هر دو هم طراحی و هم تبلیغ دستبندهای شناسه آگاهی (awareness ID) را انجام دادند و 100 درصد درآمد حاصل را به جشن سهشنبه (Giving Tuesday) تقدیم کردند.
روز سهشنبه توسط بسیاری مورد ستایش قرار گرفته است، از جمله روزنامه کرونیکل بشردوستانه (Chronicle of Philanthropy) ، روزنامه ای که جهان غیرانتفاعی را بهعنوان پادزهری برای فرهنگی که فقط مصرف کننده هستند و همچنین پیدا کردن راهی برای اینکه مردم فقط مصرف کننده نباشند و سهم خود را برای کمک به جهان پس دهند، پوشش میدهد.
بیشتر بخوانید :
چگونه (Giving Tuesday) را جشن بگیریم؟
هر راهی برای انجام این کار وجود دارد. در سالهای اخیر ایدههایی شامل جمعآوری کمکهای مالی با هدف اهداء درآمد به یک خیریه به وجود آمده است. از آنجا که راههای زیادی برای کمک به دیگران وجود دارد و بسیاری از آنها میتواند چیزهایی به جز پول باشد، طرحهای متعدد دیگری نیز وجود داشته است.
از جمله این اقدامات میتوان به اهدای خون به بیمارستانهای محلی و نمایشگاههای داوطلبانه اشاره کرد که در آن افراد میتوانند متعهد شوند که برای پروژههای اجتماعی وقت بگذارند و خانوادههایی که از خانه خود غذا به انبارهای محلی میدهند. هشتگ جشن سهشنبه GivingTuesday نیز به منظور افزایش آگاهی در مورد نیازمندان و تشویق مردم به اهدا به خیریه ایجاد شد.
میتوانید به تیم سفیران رسانههای اجتماعی (Social Media Ambassadors) جشن سهشنبه (Giving Tuesday) بپیوندید ، که متعهد به انتشار خبر درباره هشتگ GivingTuesday# و انجام اقدامات مشترک برای کمک کردن هستند. در پایان روز، حقیقت این است که هزاران موسسه خیریه در سراسر جهان وجود دارد که بسیاری از آنها احتمالاً در جایی نزدیک شما واقع شده اند.
هر یک از آنها میتوانند از کمک شما استفاده کنند، بنابراین دلیلی پیدا کنید که برای شما شخصاً مهم باشد، خواه مبارزه با نوعی از سرطان، خواه کمک به خرید کتابهای مدرسه برای کودکان از خانوادههای بسیار فقیر، یا کمک به حیواناتی در پناهگاه حیوانات محلی شما! و بعد اقدام به کمک کنید.
منبع: وبسایت daysoftheyear
دیدگاه خود را بنویسید