در دوره قاجاریه که هیچ یک از سازمان­‌های اجتماعی امروز و دستگاه­‌های فرهنگی، بهداشتی، شهرداری و موسسات خیریه دولتی در ایران وجود نداشت، وقف به عنوان یک سرمایه فناناپذير و پرسود و برکت، با بهترین ترتیب و نظم، کارهایی را که امروز دستگاه­‌های عظیم دولتی و موسسات بزرگ ملی با آن همه سرمایه و افراد و تشریفات و مقررات انجام می­‌دهند، انجام می­‌داد. 

در همه شهرهای بزرگ و کوچک و قصبه‌­ها و دهستان‌­های کشورهای وسیع اسلامی مکاتب، مدارس، بیمارستان­‌ها، حمام­‌ها، خانه­‌ها، خانقاه‌­ها، کاروانسراها و پل‌­ها به وسیله مردمان نیک­‌اندیش و نوع­‌دوست فراهم شده بود و گروه بسیاری از مردم به رایگان از آن سازمان‌­های اجتماعی بهره­‌مند می­‌شدند.

آنها همچنین از درآمدهای املاکی که مخارج آن­ها اختصاص به آن موسسات داشت، سالیان دراز چرخ سازمان‌­ها در گردش بود و همواره به وسیله مردمان خیّر و نیکومنش بر شماره آن­ها افزوده می‌­شد. 

به درستی می‌توان ادعا کرد که یکی از مظاهر عاليه تمدن و بشردوستی و منابع تعلیم و تربیت و بهداشت عمومی در ایران و سایر ممالک اسلامی «اوقاف و صدقات جاریه» بوده است که متجاوز از هزار سال از درآمد آن­ها بهترین بیمارستان‌­ها و مدارس علمی و سایر موسان خیریه اجتماعی در سراسر کشورهای اسلامی رواج داشته و هزاران دانشمند، فیلسوف، شاعر، نویسنده و پزشک از میان آن­ها برخاسته‌­اند.

برای مثال می‌­توان از مدرسه مروی یا مدرسه سپه‌سالار نام برد که محل تعلیم و تربیت و تدریس بسیاری از علما و دانشمندان بوده است یا از شبستان مسجد جامع بازار نام برد که محل تعلیم بسیاری از روحانیون بوده و موقوفاتی بر آن دایر بوده است.

برای مطالعه :

حمایت از تولید علم و فناوری در قالب وقف و خیریه

از ديرباز انديشه وقف کردن مال و ملک و مصرف درآمد آن در يک کار عمراني و نيکوکارانه، امري شناخته شده بوده است. با سعه صدري که در بينش اسلامي ‏از جهات گوناگون نهفته است، وقف به منزله يکي از وجوه فقهي، سرچشمه، زمينه‌­ساز و علت وجودي بسياري از مظاهر جغرافيايي چون مساجد، تکايا، دانشگاه‏‌ها، بيمارستان‌‏ها، رصدخانه‏‌ها، خانقاه‏‌ها، زاويه‌‏ها، رباط­‌ها، کاروانسراها، حمام‏‌ها، آب‌­انبارها، قنات‌‏ها، پل‏‌ها و ساير مؤسسات خيريه اجتماعي در سراسر کشورهاي اسلامي شده است.

در تهران عصر قاجار نیز اماکن عام‌­المنفعه زیادی از طریق موقوفات به وجود آمد. اين اماکن درصد بالايي از بافت معماري تهران قديم را به خود اختصاص مي‌‏دادند و با تأسيس آن­ها، جاذبه‌‏هايي براي مهاجرت مردم جهت اسكان و تجارت به وجود مي‌‏آمد که نتيجه آن توسعه عمران تهران بود. 

غالباً انگيزه بناي چنين مکان­‌هایی از خيرخواهي و نيکوکاري طبقه حاکمه از سلاطين گرفته تا امرا و ثروتمندان سرچشمه می‌­گرفت و براي آن­ها موقوفاتي تعيين مي‌‏کردند تا به ارائه خدمات آن­ها استمرار ببخشند. 

به طور کلي سياست وقف، نقش بارزي در عمران شهر تهران بر عهده داشته است؛ زيرا نظام وقف از جهتي تشويقي براي تأسيس بناهاي ديني موقوفه با همراه داشتن مفهوم سياسي و کاربردهاي مذهبي به شمار مي‏‌رفت و از جهتي ديگر موجب مي‌‏شد تا براي نگهداري و توسعه و تأسيس موقوفاتي از قبيل قيصريه‌‏ها، سراها، حمام‌‏ها، خانه‏‌ها، دکان‏‌ها و ديگر بناهايي که براي عايدي بيشتر مدام در حال بازسازي و نوسازي و توسعه بودند، اهميت بسيار زيادي قائل شوند و از اين طريق بودجه این اماکن را تأمين کنند. 

اثرات اوقاف علاوه بر بناهاي ديني مسايل اجتماعي و آموزشي را نيز در برگرفت. بنابراين يكي از عوامل ماندگاري اماكن عام‌­المنفعه موقوفات بوده است. در اين پژوهش بر آن هستيم به اين پرسش پاسخ بدهيم كه وقف چگونه سبب تاسیس و ماندگاری اماكن عام‌­المنفعه در بازار تهران شده است؟ 

فرض پژوهش بر آن است كه واقفان با شناسايي نيازهاي اجتماعي آن زمان اقدام به ساخت اماكن عام‌­المنفعه در بازار تهران كرده­‌اند و جهت ماندگاری اين اماكن رقباتي را بر آن­ها وقف نموده‌­اند.

بررسی نقش موقوفات

در ارتباط با مسئله وقف و بازار بزرگ تهران تاكنون تحقيقات بسياري صورت گرفته است. مهمترين اين تحقيقات در مجله «وقف، ميراث جاويدان»، «تحقیقات جغرافیایی»، مشکوه و ... به چاپ رسيده است. اين پژوهش­‌ها سعي كرده­‌اند موضوعات مختلفی از قبیل: 

  • نقش وقف در گسترش فضاي شهري تهران، 
  • آثار اقتصادي و اجتماعي وقف، 
  • رديابي وقف در ساختار فرهنگي شهر تهران، 
  • بررسي نحوه شكل­‌گيري مسجد- مدرسه­‌هاي بازار تهران، 
  • و ... 

را بررسی کنند. در ارتباط با مسجد-مدرسه معمارباشی، عمادالدین شیخ‌­الحکمایی ضمن توضیح مختصری درباره واقف، به بازخوانی وقف­نامه این مسجد- مدرسه پرداخته است.  

پژوهش حاضر با تکیه بر روش گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌­ای و پژوهش ميداني تلاش مي­‌كند نقش موقوفات بازار تهران را در ايجاد و حفظ اماكن عام‌­المنفعه مورد بررسي قرار دهد. برای این کار ضمن گردآوری داده­‌های مربوطه از منابع کتابخانه­‌ای، تحقیقات میدانی از متولی مسجد حاج صفرعلی به عمل آمده است.

مدارس

مدارس

در تاريخ اسلام همه‏ مدارس متکي بر وقف و تحصيل در آن­ها همگاني و رايگان بوده است. دانش‌­آموزان و دانشجويان براي تحصيلات متوسطه و عالي خود هزينه‌‏اي پرداخت نمي‌‏کردند و تحصيل در آن­ها مخصوص قشر خاصي از مردم نبود، بلکه امکانات تحصيل براي همه‏ اقشار جامعه فراهم بود.

ابن خلدون، رواج و گسترش علوم در کشورهاي اسلامي را مرهون اوقاف و فراهم بودن امکانات ادامه تحصيل براي دانش پژوهان مي‌‏داند و در اين باره مي­‌گويد: 

«گمان مي‌‏کنم رواج بازار دانش و پيوستگي سند تعليم در دانش‏‌ها و ديگر صنايع ضروري و در آن سرزمين به سبب فراواني عمران و ترقي حضارت (تمدن و شهرنشيني) و کمک کردن به طالبان دانش از راه وظايف و مقرري‌‏هايي است که از اوقاف براي آنان معين مي‏‌شود و در نتيجه با توسعه يافتن اوقاف، موجبات رفاه طالبان علم فراهم مي‌‏آيد».

"غنيمه" معتقد است که در ممالک اسلامي اوقاف از نظر درآمد و بهره‏ مستمر از بهترين و بيشترين منابع درآمد براي تعليم اسلامي بوده است: 

«پايداري و استمرار تعليم در اسلام طي قرن‏‌هاي طولاني و نظم و ترتيب فعاليت علمي در دانشگاه‌‏ها و دانشکده‏‌هاي اسلامي به اين منبع مالي بستگي داشته است»

مصرف وقف را واقف تعيين مي‏‌کند. تنوع مصارف وقف نشانگر نيازهاي هر جامعه و جو فرهنگي حاکم بر افکار عمومي هر دوره است. سهم عمده‌‏اي از موقوفات در کشورهاي اسلامي ‏به ايجاد و تقويت مراکز علمي و مدارس اختصاص دارد. 

صدها مدرسه بزرگ و کوچک در روزگار خلافت عباسيان و پس از آن، از نظاميه بغداد تا دارالعلم‌‏هاي بخارا و سمرقند، در سرزمين‏‌هاي اسلامي عمدتاً از محل موقوفات، اداره مي‏‌شدند و دانشمندان بزرگي، چون شيخ مصلح‌‏الدين سعدي و بوعلي­ سينا در همين مدارس وقفي به تحصيل پرداخته و افتخار آفريدند. 

خواجه نظام الملک طوسي پس از آن که مدرسه نظاميه بغداد را ساخت، دستور داد تا در اطراف آن، بازار، دکان و گرمابه بسازند و همه آن­ها را وقف مدرسه کرد تا از محل آن‏ها حقوق استادان و مخارج مدرسه تأمين شود. يکصد سال پيش از آن نيز، ابوالحسن بيهقي در نيشابور مدرسه‌‏اي تأسيس کرد و مبالغ هنگفتي از اموال خود را براي اداره اين مدرسه و کمک به دانشجويان شاغل در آن وقف کرد. 

شريف رضي (جمع آورنده نهج‌­البلاغه) و برادرش سيد مرتضي علم‌­الهدي از بزرگان نقيبان علوي در حوزه عراق، کتابخانه‌‏هاي معتبر خود را با عنوان دارالعلم به صورت موقوفه در اختيار طالبان دانش گذاشتند. شريف رضي به قدري پشتوانه مالي بر دارالعلم خود تدارک ديده بود که هر دانشجو با در اختيار داشتن کليدي شبانه‌­روزي مي‌‏توانست نيازهاي خود را از دارالعلم تأمين کند. 

پشتوانه مالي موقوفات از قرن چهارم تا هفتم، آن چنان زمينه آموزش و پرورش را فراهم کرده بود که به عنوان دوران‏ طلايي علمي در تاريخ تمدن اسلامي مي‏‌درخشند. 

بسياري از نوابغ و استعدادهاي درخشان که لوازم کافي براي تحصيل علم نداشتند، به صورت رايگان از امکانات موقوفات استفاده کرده و در مدارس وقفي به مدارج عالي علمي نايل شدند. 

تأثير معنوي اين نهادهاي وقفي و عام‌­المنفعه در آن روزگار آن چنان عميق بوده است که دانشمندی چون یاقوت حموی پس از فرار از دم تيغ مغولان و آن گاه که به حوزه عراق بازگشت نقد عمر و حاصل حيات معنوي خود را که تعدادی کتاب از مصنفات خود و يا آثار علمي ديگران بود، همه را بر کتابخانه مسجد زيدي بغداد وقف کرد و در اختيار ابن اثير مؤلف تاريخ معروف کامل­‌التواريخ قرار داد تا او اين کتاب‌‏هاي موقوفه را به آن کتابخانه حمل کند.

می‌­توان گفت از کل موقوفات آموزشی شهر تهران که در دوره‌­های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی پدید آمده‌­اند، بیشتر مدارس علمیه متعلق به دوره قاجار است. مانند مدارس:

  • امامزاده زید، 
  • حکیم هاشم (محمد علیا)، 
  • محمدیه، 
  • چال، 
  • حصار، 
  • رضاییه،
  • خانم، 
  • دارالشفاء، 
  • پامنار، 
  • حکیم، 
  • رضاقلی خان، 
  • میرزاصالح، 
  • صدر، 
  • مروی، 
  • محسنیه، 
  • حاج رجبعلی، 
  • آصفیه، 
  • فرخ خان، 
  • شیخ عبدالحسین، 
  • دنکی، 
  • صنیعیه، 
  • میرزاعبدالکریم، 
  • معیر، 
  • نیاکی، 
  • اقبال‌­السلطانیه، 
  • خازن‌­الملک، 
  • سپه‌سالار قدیم، 
  • شاهزاده خانم، 
  • عبداالله خان، 
  • کاظمیه، 
  • منیریه، 
  • اقصی، 
  • سپه‌سالار جدید، 
  • فیلسوف­‌الدوله،
  • محمودیه، 
  • رضاییه، 
  • قندی. 

در حال حاضر بسیاری از این مدارس یا بر اثر ساخت و سازهای شهری یا به مرور زمان از بین رفته‌­اند. از آن جا که مدارس علمیه و مساجد از نظر کارکردی موازی هم هستند - هر دو کارکرد مذهبی دارند - بعضی از واقفین مسجد و مدرسۀ وقفی خود را در کنار هم می‌­ساختند مانند امیرکبیر که به وسیله شیخ عبدالحسین، مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین را ساخت. 

واقفین این مدارس و نیز سایر مردمی که به امر وقف با انگیزۀ آموزش در دورۀ قاجار اقدام می­‌کردند، برای اداره این مراکز یعنی پرداخت حقوق استادان، طلاب و خدام، تعمیر و نگهداری مدرسه و...، مکان­‌های تجاری، مسکونی، زمین، باغ، حقابه و... وقف می­‌کردند. در بعضی موارد که مدرسه موقوفه­‌ای نداشت، هزینه‌­ها از طرف مجتهدین و مرجع تقلید تأمین می‌­شد. 

به دلیل این که مکان‌­های تجاری درآمدزایی هم داشتند، بیشتر این موقوفات از نوع تجاری می­‌باشد و به علت موقعیت برتر اقتصادی بازار در اقتصاد شهر تهران در دوره قاجار، بیشتر این موقوفات در محدوده بازار قرار دارند.

بر اساس داده­‌های آمار کتاب آمار دار الخلافه تهران از 20 مدرسۀ علمیۀ موجود تا سال 1269 هـ.ق، 13 مدرسه دارای موقوفات است و 7 مدرسه موقوفه ندارد. مدرسه علمیه محمدیه واقع در محلۀ بازار بیشترین موقوفه را داراست.

موقوفات بیشتر از نوع تجاری هستند و بیشترین آن­ها در بازار تهران مکان­‌یابی شده‌­اند؛ یعنی 91 مغازه و حجره، زمین، بازار زرگرها غیر از حمام ندرخانی و اعیانی، بازار آقامهدی نواب غیر از هفت طاق و 2 دانگ کاروانسرای یزدی‌ها. توزیع فضایی موقوفات مدارس علمیه در سایر محلات شهر تهران به این ترتیب است: 

  • سنگلج(28 رقبه)، 
  • عودلاجان(23 رقبه)، 
  • چال میدان(4 رقبه)،
  • محله بازار(3 رقبه).

یکی از اماکن عام‌­المنفعه فرهنگی در محدوده بازار تهران، مسجد مدرسه معمارباشی است. واقف و بانی، آن چنان که از نام این بنا پیداست، حاج ابوالحسن معمار باشی، ملقب به صنیع‌­الملک است. کار ساخت این بنا در سال1303 هجری قمری به پایان رسیده است.

بنا بر شیوه رایج و به منظور در امان ماندن از دست برد و نابودی، در هنگام تنظیم سند، تعداد نسخه­‌های تهیه شده از هر سند، که همه در حکم سند اصلی­‌اند. معمولاً در بالای سطر اول و یا در میان سطر اول و دوم به خط سیاق یا نسخ نوشته می­‌شده است.

در وقف­نامه این مسجد مدرسه علاوه بر ذکر تعداد نسخه در پایان وقف­‌نامه­، به محل نگهداری هر کدام نیز اشاره شده که عبارتند از :

  • نزد واقف،
  • نزد متولی ثانی،
  • کتاب خانه مدرسه واقف،
  • کتاب­خانه مدرسه مروی ،
  • کتاب­خانه حضرت عبدالعظیم،
  • کتاب­خانه حضرت رضا(ع).

بر سر در این بنا کتیبه‌­ای سنگی نصب شده است که در آن به نام واقف، رقبات موقوفه و تاریخ وقف اشاره شده است. این کتیبه به خط محمدابراهیم تهرانی مشهور به میرزا عمو و حجاری استاد عبدالرسول حجار است. این مدرسه در دو طبقه ساخته شده و دارای 24 حجره، انبار، دو مدرس و یک کتابخانه است. 

طبق وقف‌­نامه، واقف تعداد 905 مجلد کتاب و قرآن را بر طلاب مدرسه وقف کرده و شرایط استفاده از آن­ها را بر شمرده است. خوشبختانه کتابخانه این مدرسه اکنون نیز باقی است و نسخه وقف­نامه این کتابخانه، به تعداد 71 نسخه، چاپ سنگی شده و در ابتدای همین تعداد از کتاب­‌ها نصب شده است. 

بر ابتدای بقیه کتاب‌­ها نیز وقف­نامه‌­های مستقلی نوشته شده است و با مهر «وقف مدرسه معمارباشی طهران» مزین شده است.

نحوه تحصیل و سکونت طلاب در مسجد مدرسه، تأكيد بر حفظ كتب موقوفه مدرسه و قرائت یک جزء آن از قرآن­‌های موقوفه مدرسه مهم‌ترین نکاتی هستند که از وقف‌­نامه مسجد مدرسه استخراج می­‌شود.

از نکات جالب این وقف­نامه این است که تدریس کتب معقول که خلاف شرع است مانند وحدت وجود و نفي معاد جسمانی و قول به عقول عشره قدغن شده است. مگر برای کسی که در مقام رد و ابطال این مطالب باشد و از عهده رد برآید. و طلبه تازه‌­کار که درست خبر ندارد و از اعتقادات علما در این مطالب و در درس خواندن این کتب از برای او خوف فساد در اعتقاد یا حصول شبهه باشد، این گونه کتب را نخواند.

نکته دیگر وقف­نامه این است که برای کسانی که معتقد به عقاید باطله حکما یا صوفیه یا اهل ضلال که در برخی از عقاید مخالف با آراء فُقهای اثنی‌­عشری هستند، اجازه سکونت ندهند. 

در این وقفنامه شیوه امانت دادن به طور کاملا دقیق بیان شده است، که به نحوی بازگو کننده شیوه کتابداری کتاب به طلاب مدرسه و مدرس کتابخانه‌­های مدارس در آن زمان می­‌باشد. واقف املاک و مستغلات ذیل را جهت مصرف کافه فرقه محقه اثنی عشری قرار می‌­دهد:

  • سه دانگ مشاع از جمله شش دانگ یک باب کاروان‌سرا و هشت باب دکان متصله به کاروان‌سرا واقعه در قرب دروازه قدیم شمیران،
  • شش ­دانگ یک قهوه­‌خانه و خانه کوچک متصل به آن و چهار باب دکان متصله به قهوه خانه، واقعه در بازارچه مذکوره در سمت مقابل کاروان‌سرای مذكور،
  • شش­ دانگ سه باب دكان و سه دانگ مشاع از خانه متصله به آن­ها واقعات در محله چال‌­میدان در مبدا و كوچه مشهور به کوچه صغيرها
  • شش ­دانگ تیمچه مشهوره به تیمچه حکاکان و یک باب دكان متصل به تیمچه مذكوره که فعلا گیوه‌­فروشی است. 
  • شش­ دانگ سه باب دکان واقعات در جنب مدرسه موقوفه واقف معظم كه من حيث­‌الوضوح و الاشتهار مستغني از تحديد و توصيف است.
  • شش­ دانگ یک باب قهوه خانه و یک باب خانه متصله به آن واقعان در قرب مدرسه مذكوره
  • ملك واقع در قصبه بقعه متبركه حضرت عبدالعظيم
  • شش­ دانگ یک باب کاروان‌سرا و چهار باب دکان متصل به کاروان­‌سرا و یک باب خانه مشتمل بر بیرونی و اندرونی و متصل به کاروان‌سرا نزدیک دروازه، مقابل چنار بزرگ

مساجد

مساجد

از جمله نخستین کارکردهای وقف، وقف زمین جهت احداث مسجد بوده است. اولین مسجد در جامعه اسلامی به این طریق پایه­‌گذاری شد. البته در صدر اسلام کارکرد دینی مسجد با سایر کارکردهای اجتماعی  و سیاسی به همراه هم بوده است؛ ولی نقش عبادی آن بر سایر نقش‌­ها تا به امروز برتری داشته است. 

ابن بطوطه که از سیاحان مشهور اسلامی است و در سال 725 هجری از قسمت مغرب کشورهای اسلامی مسافرت تاریخی خود را آغاز و شهرهای بزرگ آسیای مرکزی و شرقی را سیاحت کرده است؛ در سفرنامه خود شرح مفصلی از مساجد، مدارس، خانقاه‌ها و بیمارستان‌­های موجود در شهرهای اسلامی بیان می‌­کند. از جمله می‌نویسد:

« ... روزی از یکی از بازارهای شیراز می­‌گذشتم، در آن جا مساجدی دیدم که دارای بنایی استوار و فرش­‌هایی نیکو بود و در میان مساجد قرآن­‌هایی در جلد حریر بر روی کرسی دیده می‌­شد... پیری نیکومنظر و خوش­‌لباس نشسته و مشغول تلاوت قرآن بود. بر او سلام کردم و نزدیکش نشستم... گفت این مسجد را من ساخته­‌ام و موقوفات بسیاری برای قاریان و غیر آنان وقف کرده‌­ام...».

این نمونه یکی از هزاران نمونه مساجدی است که در نقاط مختلف کشورهای اسلامی وقف شده است و نقش حیاتی و مهمی در احیای دین مقدس اسلام و استمرار احکام دینی ایفا کرده‌­اند. به موجب آماری که در سال 1328ش توسط «اداره آمار اوقاف» منتشر شده است تا این زمان در جامعه اسلامی ایران بیش از 7229 مکان موقوفه دینی شامل مساجد، امامزاده و مدرسه دینی وجود داشته است.

از نكات درخور توجهي كه با مراجعه به وقف­نامه­‌هاي بسياري از مساجد روشن مي‌­شود، موقوفات بسياري است كه واقفان مساجد يا ديگر افراد نيكوكار وقف كرده‌­اند: خانه­‌ها، باغ‌­ها، مزرعه‌­ها، مغازه‌­ها، املاك و ... در بسياري از وقف‌نامه­‌هاي مساجد به جز تعميرات و امور مربوط به مساجد، كارهاي خير ديگري چون، اطعام فقيران، وعظ و خطابه، تعليم و قرائت قرآن كريم، تدريس علوم گوناگون و ... نيز به عنوان موارد مصرف اوقاف مساجد ذكر شده است.

مساجد جامع در حکم نخستين دانشگاه‌­هاي عمومي براي عبادت و ارشاد و آموزش در امر دين و دنياي مسلمانان بود که از زمان تأسيس مسجد­النبي در مدينه‏ منوره به عنوان خانه‏ خدا مورد تعظيم و احترام نومسلمانان قرار گرفت. از اين رو ديگر نهادهاي عبادي و آموزشي پس از مسجدالنبي در جاي­جاي جزيره­‌العرب و پس از آن در سرزمين‌‏هايي که به قلمرو اسلام پيوست با پشتوانه‏ مشروع‌‏ترين و مقبول‏‌ترين اموال موقوفه تأسيس گرديد.

با فزوني آمد و شد مسلمانان به اين آموزشگاه‌­هاي عمومي، ديگر نهادهاي آموزشي چون دارلقرآن، دارالعلم، مدرسه، دارالحديث، خانقاه، کتابخانه، مکتب يا کتاب به عنوان رسمي‌‏ترين نهادهاي آموزشي علمي در سرزمين‏‌هاي اسلامي بنيان گرديد. 

بانيان و واقفان اين مراکز بيشتر خلفا، سلاطين، اميران، وزيران و توانگران نيکوکار بودند که گذشته از سنخيتي علمي، خدمت به علم و عالمان را وظيفه و رسالت حکمراني و انساني خود مي‏‌دانستند. 

امامان، پيشوايان مذاهب و دانشمندان نيز به فراخور توان مالي خود مسجد يا خانه‏ شخصي را وقف بر تعلم و تعليم شاگردان و پيروان خود مي‏‌کردند. در تاريخ آموزش و پرورش اسلامي از اين گونه نهادهاي عبادي-آموزشي بسيار است.

نمونه عيني آن مسجد جامع تهران است كه در مركز بازار واقع شده است. در جنوب صحن آن كتابخانه چهلستون قرار گرفته است كه محل تحصيل طلاب علوم ديني بوده است. آيت الله سيد عبدالله تهراني كليه كتاب­‌هاي خود را جهت استفاده اين طلاب وقف كتابخانه مزبور مي‌­كند. 

باید توجه داشت که امر آموزش ابتدا در مدارس معمول بوده است؛ اما كم­كم به مساجد نيز سرايت مي­‌كند، به طوري كه درمي­‌يابيم موقوفات بزرگي به اين منظور اختصاص يافته تا با بهره‌­وري از عايدات آن­ها هزينه زندگي علمايي كه در مساجد به تدريس اشتغال داشتند تأمين و شرايط لازم براي آنان و طلاب فراهم شود. اين گونه موقوفات كمك مي­‌كند تا شهرت علمي مساجد حفظ شود و براي هميشه جزو مراكز علمي در سراسر جهان اسلام باشند.

همچنین، یکی از اهداف از ايجاد مساجد برگزاری شعائر مذهبي بوده است و بسیاری از خلفا، حكام، وزرا، علما و ثروتمندان براي تحقق اين هدف كوشيده‌­اند. 

به همين جهت وجود كتاب در مساجد ارتباط داشت با فزوني قرآن­‌هايي كه در آنها قرار داده مي‌­شد تا افرادي كه به مساجد رفت و آمد مي­‌كردند، آنها را قرائت كنند، زيرا قرائت قرآن كريم از عبادات شمرده مي­‌شود، لذا قديمي­‌ترين كتبي كه بر مساجد وقف مي­‌شدند، قرآن‌­ها بودند. 

به طوري كه اكثر كتابخانه­‌هاي مساجد – صرف نظر از حجم و مكان آن­ها –  كتابخانه­‌هاي قرآني بودند. شايان ذكر است كه نحوه مصرف عايدات موقوفات در زمينه قرآن كريم در وقف­نامه­‌هاي مربوطه به طور كامل بيان شده است.

مساجد به محض احداث توسط واقفین، شخصیت مستفلی می‌­یافت و مرافق و اموال منقول و املاک موقوفه بر مسجد، دارایی آن به شمار مي‌­رفت و از درآمد همین موقوفات یک قسمت و یا تمام هزینه زندگی امام، مؤذن، خادم، حافظ قرآن، مدرس و معید، خطیب و واعظ، فراش و بواب، معلم و طلاب و معاشرخوان و حتی مصدر (دارنده منصب صدارت حفاظ) تأمین و پرداخت می‌­شد.

به همین جهت، ساخت، حفظ و نگهداری، تعمیرات و تأمین نیازهای مساجد، همواره مورد توجه و دغدغه خاطر مؤمنین بوده است و از گذشته تا حال سعی کرده‌­اند نیازهای مربوط به مساجد برآورده شود؛ از قبیل:

  • ساخت؛
  • تعميرات؛ 
  • تامين آب؛ 
  • روشنايي؛ 
  • تامين فرش، 
  • حصير و زيلو؛ 
  • ساخت حوض و آب نمودن آن؛
  • اندود بام مسجد، 
  • حفر چاه و لاروبي چاه مسجد؛ 
  • تمیز نمودن و تعویض آب حوض مسجد؛
  • سرویس‌­های بهداشتی؛ 
  • نگهداری و ساخت مأذنه؛
  • مؤذن؛ 
  • درخت توت مسجد (نگهداری و مراقبت و هرس درخت توت)؛ 
  • مُهر و جای مربوطه؛
  • بلندگو و سیستم صوتی؛ 
  • امام جماعت و مسئله­‌گو؛ 
  • مُکبِّر؛ 
  • خادم؛ 
  • نظافت مسجد و زیراندازهای آن؛ 
  • کتاب­‌ها، 
  • قرآن­‌ها و کتب ادعیه مسجد؛
  • سفیدگری ظروف مسی و همچنین خرید و نگهداری آن­ها؛
  • خرید گلاب و عطر و معطر نمودن مسجد.

برای نمونه چگونگی شکل­‌گیری و استمرار فعالیت­‌های مسجد حاج صفرعلی طبق وقف‌نامه و تحقیق میدانی از متولی مورد بررسی قرار می‌­گیرد:

مسجد حاج صفرعلي در سر گذر لوطي صالح بازار تهران واقع شده است. اين مسجد توسط حاج صفرعلي معمار وقف شده است. ظاهراً صفرعلي از معماران اصفهاني بوده كه جهت انجام كارهاي معماري به تهران مي‌­آيد. 

پس از مدتي كار در زمينه معماري با تهيه مصالح ساختماني از محل كوره‌­پزخانه­‌هاي تهران صاحب اموال فراواني مي‌شود. پس از آن رهسپار خانه خدا مي­‌شود و پس از بازگشت از سفر حج، تصميم مي­‌گيرد كه مسجدي را در محل گذر لوطي صالح، احداث كند.

در حالی که چگونگی شکل‌گیری مسجد حاج صفرعلی بدین طریق بوده است که مردم گذر لوطی صالح به دلیلی نبود مسجد در محله خود جهت انجام فرائض دینی به مسجد گذر هفت تن مراجعه می‌کردند. ظاهراً بر اثر یک سری اختلاف نظر بین مردم گذر لوطی صالح و گذر هفت تن مشاجراتی شکل می‌­گیرد که منجر به تحقیر مردم گذر لوطی صالح می‌­شود. 

بیشتر بخوانید :

سنت وقف به روایت نیکوکاران

از آن پس مردم گذر لوطی صالح به فکر ایجاد مسجدی در محله خود می‌افتند. حاج صفرعلی، که از ثروتمندان محله بوده، در این کار پیشگام شده و مسجدی را احداث می­‌کند و برای حفظ آن رقبانی را قرار می‌­دهد.

طبق سند اوليه وقف‌نامه که در سال ۱۲۷۱ ه.ق به رشته تحریر در آمده است، چهار باب مغازه شش دانگ و پنج باب مغازه سه دانگ برای تامین هزینه‌­های مسجد وقف می­‌شود. شرح مصارف رقبات مسجد بدین گونه بوده است: 

  • یک عشر حق‌­التولیه، 
  • باقیمانده صرف تعمیر و آبادی مسجد، 
  • استخدام یک نفر خادم جهت آب کشیدن و چراغ روشن کردن، 
  • ماهی پانزده هزار دینار به امام مسجد،
  • ما بقی صرف تعزیه­‌داری خامس‌آل عبا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه و انبیا و شهدا (وقفنامه مسجد حاج صفرعلی، اسناد شخصی علیرضا مهران­فرد، متولی مسجد حاج صفرعلی).

 پس از حاج صفرعلی فرزند ارشد او، محمدتقی، به مانند پدر به شغل معماری اشتغال داشته است. به علت رشد و تخصص بالا جزء معماران سلطنتی می‌­شود. او نیز به مانند پدر رقباتی را وقف حسینیه جدیدالبنای خود واقع در گذر لوطی صالح می­‌کند. 

طبق وقف‌­نامه سال ۱۲۹۸ق تعداد شش دانگ یک باب حمام جديدالبنا، شش­ دانگ یک باب خانه، سه ­دانگ از شش­ دانگ مشاع یک باب دکان عطاری و شش­ دانگ یک باب آب انبار جهت مصرف در حسینه خود قرار می­‌دهد.

وی درآمد حاصل از رقبات را صرف مخارج تعمیرات املاک موقوفه جهت رونق و آبادانی همیشگی اعیان موقوفه، تومانی یک هزار دینار حق التولیه متولی و مابقی صرف روضه­‌خوانی خامس آل عبا سيدالشهداء و سایر شهدای دشت کربلا از قبیل اجرت سه نفر روضه­‌خوان و قند و چای و قهوه و قليان و سایر ملزومات متعلقه به مجلس روضه به اقتضا و مصلحت وقت و زمان به هر قسم که متولی صلاح بداند، قرار می­‌دهد.

 نتيجه‌­گيري

وقف از جمله کارهای پسندیده‌­ای است که با توجه به ضرورت­‌های اجتماعی توسط واقفان پدید آمده است. مردم ایران در طول تاریخ در ساخت اماکن عام‌­المنفعه مشارکت داشته‌­اند. از جمله این اماکن عام­‌المنفعه فرهنگی مساجد و مدارس هستند. 

در تهران دوره قاجاری، ضرورت ایجاد مسجد و مدارس توسط مردم به خوبی درک ­شد و برخی از ثروتمندان با اهدافی چون ترویج علوم دینی و احیای دین مقدس اسلام، دستيابي رايگان عموم مردم به اماكن عام‌المنفعه‌­اي چون مسجد، مدرسه و كتابخانه‌­هاي آن­ها جهت علم‌آموزي، مكاني براي عبادت و اجتماع مومنين و ... اقدام به ساخت مسجد و مدرسه کردند. 

واقفان برای حفظ و ماندگاری این اماکن رقباتی را بر آن­ها اختصاص دادند. نحوه استفاده از موقوفات به گونه‌­ای بود که تعمیر و نگهداری این اماکن در اولویت قرار داشت. پس از آن سایر مصارف موقوفات چنان با ظرافت و آینده‌­نگری تنظیم می‌­شد که بعدا محل اختلاف واقع نشود. 

همچنین برای فعالیت در این اماکن طوری برنامه‌­ریزی می­‌شد که حق‌­التولیه، حقوق امام جماعت، مدرس، خادم و سایر افرادی که به نحوی با مسجد و مدرسه سرکار داشتند، کاملاً شفاف و معین باشد و همین قضیه سبب ماندگاری این فعالیت­‌ها و آثار خیر می‌­شد.

یکی دیگر از دلایل حفظ موقوفات توسط متولیان این بود که در وقفنامه­‌ها شرایط متولی برای چندین نسل آینده به دقت بیان می­‌شد که مسجد و مدرسه همواره متولی داشته باشد و خللی در ساختمان و فعالیت­‌های آن ایجاد نشود. 

حاج ابوالحسن در حدود 1245 قمری به دنیا آمد و در سال 1291 بر اثر بیماری حصبه درگذشت. وی در سال 1305 ق، در دربار ناصرالدین شاه قاجار، منصب معمار باشی و لقب صنیع الملکی داشت . وی از جمله معمارانی است که در تاریخ معماری سده های اخیر به ویژه در تلفیق عناصر معماری ایرانی و فرنگی نقش مهمی داشته و بناهای تالار سلام، تالار آیینه و سر درها و حوض­خانه­‌های کاخ گلستان از آثار اوست. 

این مطلب برداشت و خلاصه­‌ای از مقاله "نقش موقوفات در ايجاد و ماندگاري اماكن عام‌المنفعه فرهنگي در بازار تهران" نوشته "محمد کشاورز" است که در همایش خیرماندگار شرکت کرده است و در سیویلیکا نیز منتشر شده است.

لینک مقاله در سیویلیکا