خوانين يزد يکي از حکومت­‌هاي محلي بوده‌­اند که محمّد تقي‌­ خان بافقي پايه­‌گذار و قدرت‌مندترين فرد اين خاندان با انقياد بر زمامداران افشار و زند ثبات سياسي در يزد را برقرار نمود. وي علاوه بر فعاليّت سياسي، آثاري در جهت تثبيت حکومتش بنا کرد. وقف در یزد سابقه‌­ای بس دیرینه دارد که در حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ریشه داشته و تعدد موقوفات و رقبات تأییدی بر آن است. یکی از عرصه­‌هایی که نقش محمّد تقی ­خان در آن نمود دارد و کم‌تر مورد توجّه قرارگرفته، عرصه­ وقف است. 

بعد از حمله‌­ی افغان­‌ها تا زمان قاجار به میزان زیادی وقف کاهش یافت امّا در این اثنا طبق اسناد موجود، وقف در یزد سیر صعودی داشته است. هدف اصلی در این پژوهش، کنکاش انگیزه‌­های وقف و هم‌چنین نگرشی بر کارکردهای اجتماعی و فرهنگی موقوفات وی در یزد است. بیش‌ترین تعداد رقبات وقفی او مربوط به آب و زمین می‌­شود که منبع تأمین‌کننده‌ی آب هم بیشتر قنات­‌ها بوده است. 

عايدات موقوفات وی به مصرف در حوزه­‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از قبيل گسترش علوم اسلامي، تعميرات مشاهد مشرفه، بهبود وضع زندگي عموم مردم و حتّي به مصرف آيندگان می‌­رسيده است. بررسی مصارف موقوفات محمّد تقی‌­خان بیان‌گر تعدد مصارف آن در طول دوره‌ی زمانی مذکور است. هم‌چنین موقوفات محمّدتقي‌­خان نقش بسزايي در گسترش جامعه­‌ي شهري يزد داشته است. سازه‌­های او و وقف آن‌­ها با توجّه به نیاز و شرایط آن روزگار بوده است. 

شخصيّت محمّد تقي خان در عملکرد سياسي، اقتصادي- مذهبي وي آشکار است. اگرچه قطع به‌یقین نمی­‌توان راجع به انگیزه­‌ی محمّد تقی­‌ خان در خصوص وقف اموالش نظر داد امّا به ­طور کلی می‌­توان کسب ثواب اخروی و منزلت اجتماعی را در نظر گرفت. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی کنش سیاسی محمد تقی­ خان و تأثیرات موقوفاتش بر حیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی دوران خوانین است که به فهم بیش‌تر اوضاع یزد از اواخر دوران صفویه تا قاجاریه می‌­انجامد.

بررسی پيشينه­‌ اجتماعی_اقتصادی محمدتقی خان بافقی

تاکنون تحقيق جامعي از فعالیت‌های مذهبي- اقتصادي وقف محمّد تقي ­خان و تأثیرات آن در ايجاد دگرگوني­ جغرافيايي و ايجاد فضاهاي شهري يزد در دوره خوانين انجام نگرفته است. اگرچه شايد نقض منابع، مشکل اساسي بررسي پيشينه­‌ اجتماعي و اقتصادي اين قدرت محلي بوده است.
از این‌ رو اين نوشتار بر آن است با استفاده از منابع کتابخانه­‌اي و وقف نامه‌ها به تجزیه‌ و تحلیل نقش وقف در توسعه منابع آبي، گسترش فضاهاي درون‌شهری و غيره در شهر يزد بپردازد.

برخی از کتاب­‌ها و مقالاتی که در این زمینه به نگارش درآمده است، بدین شرح است:

کتاب جامع جعفری اثر طرب نایینی از منشیان عصر قاجاری، حدود دویست سال از تاریخ یزد، از عصر افشاریه و زندیه و بخشی از دوره­ قاجاریه تا سال 1245 ه.ق را در بر می­‌گیرد. این کتاب در مورد دوران خوانین یزد اطلاعات زیادی را در اختیار خوانندگان قرار می‌­دهد.
پایان‌­نامه‌­ی «یزد در دوره­ی خوانین» به کوشش جمال عابدنیا؛ مقاله­‌ی «کریم خان­‌زند و تقی­ خان ­یزدی» به کوشش محمّدرضا رحمتی تحقیقاتی در باب خوانین است.
در مورد وقف، آثار زیادی وجود دارد مانند: مقاله‌­ای از لمبتون تحت عنوان «وقف در ایران»؛ یا «وقف، شالوده‌­ی توسعه­‌ی اقتصادی و اجتماعی» نگارش یافته محمّد حبیبی؛ همین‌طور پژوهشی از سوی هرمز ابراهیم‌­نژاد تحت عنوان: «The Waqf, The State and Medical Education in Ninteenth century Iran» انجام‌گرفته که به بررسی نهاد وقف پرداخته است.

برای مطالعه :

احسان و نیکوکاری؛ کاهنده فقر و آلام دردمندان

قدرت ­و ­نفوذ محمّدتقی­ خان­ از دوران­ افشاریه تا قاجاريه

در بررسی ادوار گذشته‌­ی ایران با مرگ هر پادشاه اوضاع کشور دچار دگرگونی شده و فرصتی به برخی از شاهزادگان می‌­داد تا به بسط قدرت خویش با استفاده از شرایط موجود برآیند و حکومت­‌های محلی با اعلان استقلال، نظم و امنیت کشور را تحت تأثیر قرار می­‌دادند. اوضاع یزد هم پس از قتل نادرشاه چنین بود. زمانی که محمّد تقی ­خان (ملقب به خان­‌بزرگ) سی‌ساله بود، مردم یزد از سفاهت و سوء تدبیر علم­‌خان به ستوه آمده، جمعی از اعیان و بزرگان شهر به بافق رفته و طی دعوت‌­های مکرر از محمّد تقی­ خان، در سال 1161ه.ق عازم یزد شد که در این سال علی قلی افشار بر ایران مستولی شده بود. 

محمّد ­تقی­ خان ­زمانی که به ­حکومت ­یزد­ رسید، با­ جدا­ کردن­ یزد از قلمرو شاهرخ­‌خان­ مانند یک حاکم خودمختار عمل ­می‌­کرد و مدعی استقلال ­بود، به همین سبب حکومت­ مرکزی­­ بر آن می­‌شد که یزد را تسخیر و تقی­ خان را مطیع خود نماید. تشکیل این دودمان باعث ثبات سیاسی یزد شد.
دست‌­یابی به حکومت کرمان و بازسازی شهر در اثر حملات و جنگ­‌های متعدد ازجمله اقداماتی است که انجام شد. وی قریب چهل سال در دوران زندیه حاکم یزد بود.

این حکومت محلی تا سال 1234 ه.ق. (1818 م) حیات داشت و بعد از وفات خان­‌بزرگ که به روایتی 53 سال حکومت کرد، علی ­نقی­ خان جانشین پدر شد و تا سال 1219ه.ق حکومت ­کرمان در دست ­برادران و پسران­ او بود. در سال 1245 ه.ق. (بعد از قرارداد ترکمن‌چای) یکی از فرزندان محمّد تقی­ خان به نام عبدالرضا خان رهبري شورشی که ناشي از نارضايتي عمومي از عملکرد محمّد ولي ميرزا انجاميد را به‌­عهده داشت. سرانجام یزد از سوی عباس­‌میرزای ولیعهد به تصرف درآمد.

حیات ­اجتماعی­ مردم ­یزد در دوره­ی­ حکومت ­محمّد تقی­ خان­ بافقی

جامعه­‌ی ایران از فاصله‌­ی بین انقراض صفویه تا تأسیس سلسله­‌ی قاجار همان خصایص خود را حفظ نمود و جامعه­‌ی قاجاریه وارث آن عصر شد. حتّی با بررسی عصر افشاریه، روال زندگی مردم با نظام­‌ها و ترتیبات سنتی عصر صفوی در تداوم بوده است.
یکی از این خصایص در حوزه­‌ی مراتب اجتماعی بود که خوانین غالباً از رده­‌های عمال دیوانی یعنی از افراد دستگاه سلطنت محسوب می­‌شدند. عصر صفوی که در اواخر آن با ظهور عنایت سلطان تاریخ خوانین پا می‌­گیرد، شهر یزد از آرامش و امنیت برخوردار بوده و توانست در زمینه‌ی بازرگانی به‌ویژه منسوجات و ابریشم به رشد چشم‌گیری برسد.

طبق مستندات تاریخی، شهر یزد در اوایل قاجار، ازنظر تجارت و اقتصاد و همین‌­طور نساجی از معتبر‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌­شده است. هم‌جواری شهر با کویر و محدود بودن کشاورزی، تکیه­‌ی یزد بر تجارت و بازار، از منابع کسب درآمد بود. هم‌چنین قرارگیری در مسیر تجاری ابریشم باعث رونق اقتصادی یزد می­‌شد. بدین سبب بازرگانان از تأثیرگذارترین افراد در شهر یزد به شمار می­‌آمدند.

محمّد تقی­ خان با وقف اموال خود سعی ­نمود تا زمانی که زمام امور ­حکومتی ­را در ­دست دارد، خدمات ­شایان توجّهی­ را به مردم عرضه بدارد. این موقوفات در تداوم حیات مجموعه‌­های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر یزد مؤثر و در دوره­‌های بعد منشأ حرکت‌­های تأثیرگذاری از سوی نوادگان او و عموم مردم بوده است.

موقوفات خان در اعتلای حیات اجتماعی یزد

در بررسی میزان رشد یا کاهش موقوفات و هم‌چنین تأثيرهاي آن توسط حاکمان و مردم در بهبود وضعیت اجتماعی از صفویه تا اوایل قاجاریه، باید گفت در زمان هجوم محمود افغان دفاتر و رقبات وقفی از بین رفتند و در زمان نادرشاه به‌واسطه‌ی نا آگاهی او، بسیاری از موقوفات ایران توسط حکومت و درباریان ضبط، و درآمد حاصل از آن صرف لشکریان و نظامیان شد. ­درنتیجه وضعیت وقف دچار رکود شد. 

در دوره قاجاریه بر اساس نگرشِ حاکمان و دولت‌مردان، نهادِ وقف اداره می‌­شد که با توجّه به بافت سنتي جامعه­‌ی آن روز، بسیاری از موقوفات صرف روشنایی عتبات عالیات، تهیّه­‌ بوریا، شمع مساجد و برگزاری مجالس روضه­‌خوانی و تعزیه­‌داری می­‌شد. در حمله­‌ی افغان­‌ها به ایران (1134- 1148 ه.ق) صدمات و لطمات زیادی به شهر یزد وارد شد.
از اواخر افشاریه (1148- 1160 ه.ق) تا دوره‌­ی قاجاریه به مدّت نیم‌قرن یزد سیر صعودی پیش گرفت. در این دوره محمّد تقی­ خان علاوه بر تأسیس بناهای عام­‌المنفعه، موقوفات بسیاری که شامل میدان خان، بازار قیصریه و موقوفات عام بوده را داشته است. در دوره قاجاریه، نیز روند آبادانی یزد توسط فرزندانش ادامه يافت.

از انگیزه‌­ها­ی محمّد تقی ­خان براي وقف اموال خود به‌عنوان یک حاکم محلي؛ وطن‌­دوستی، کسب وجهه­‌ی اجتماعی و شهرت به نیکوکاری می‌توان نام برد. با گسترش سنت نیکوی وقف توسط محمّد تقی­ خان، مردم یزد هم بناهای زیادی تأسیس و سپس وقف نموده‌­اند که نه‌تنها در یزد بلکه در بافق، بهاباد و دیگر مناطق یزد با توجّه به آثار و رقبات و سنگ‌­نوشته‌­های موقوفاتی که باقی­‌مانده، می­‌توان صحت این مدعا را اثبات نمود. بنابراین یکی از تأثیرات وقف محمّد تقی­ خان در یزد، احیای روحیه‌­ی وقف در بین مردم بوده است.

بر اساس ویژگی استقلال وقف، وقف حاکم و سلطان با شخص معمولی یکسان است، و در زمره­ی «وقف خاص» قرار می‌­گیرد. انجام وقف، به همه­‌ی قشرهای جامعه تعلق دارد و این هم‌بستگی اجتماعی به‌منظور رفع نیازهای ضروری طبقات محروم، تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست عدّه­ای معدود است که بی­شک محمّد تقی­خان به این موارد توجّه داشته است. شهر یزد به دلیل شهرت و اهمیّت مذهبی خود در سده‌­ی هشتم هجری به بعد نام «دارالعباده» به آن اطلاق شد و سنت وقف در آن اعتبار چشم‌گیری داشته است.

حیات فرهنگی یزد در دوران محمّد تقی­ خان

مدارس عصر صفوی تا قاجار، تا قبل از تاسیس مدارس نوین، رونقی نداشته و به دو شکل عمده و ابتدایی دیده می­‌شد . در زمان سلطنت نادر شاه افشار، کریم خان زند و فتحعلی شاه قاجار به‌واسطه‌ی دلایل عدیده­‌ای، به فرهنگ و تعلیم و تربیت عامه توجّه خاصی نشد و روند فعالیت‌های آموزش‌ و پرورش مانند دوره‌­های قبل دچار رکود شد. در دوران افشار و زندیه، کتابخانه­‌ی مهّمی به وجود نیامد. در این دوران حکومت خوانین مراکز علمی- فرهنگی را بر پا کردند که به‌­طور اَخص به مدرسه‌­ی خان پرداخته خواهد شد.

مدرسه­‌ خان

مدرسه خان یکی از بناهای باشکوه و به‌یادماندنی محمّد تقی­ خان بافقی است که این مدرسه را در خارج حصار شهر یزد ایجاد کرد. مدرسه مرکب از دو طرف، یعنی دو مدرسه کوچک و بزرگ که مدرسه کوچک را مرحوم محمّد تقی­ خان بنا نمود و مدرسه­‌ی بزرگ را فرزندش علی نقی ­خان به‌صورت کنونی به اتمام رسانید. این مدرسه از بزرگ‌ترین مدارس شهر است که وقفیات فراوانی دارد. 

وقفیات بر این مدرسه صرف هزینه­‌ی تعمیر و اداره‌­ی آن بوده که واقف به آن توجّه داشته است. مدرسه­‌ی خان رونق بسیار چشم‌گیری در عصر خود داشته که علمای زیادی در آنجا به تدریس پرداخته­‌اند که دو نفر مدرس (یکی مدرس کل و یکی مدرس جزء) به صلاح­‌دید متولی به آموزش و تدریس طلاب می­‌پرداختند؛ که بتوانند مفاهيم مذهبي را بر اساس متون ديني درک و استخراج و در وضع قوانين و ورود به مسائل سياسي عمل کنند.
موقوفات این دو مدرسه هشت فقره از رقبات و مستقلات محمّد تقی­ خان­ بافقی است. وقف در امر پژوهش می­‌تواند توسعه­‌ی علمی و تحقیقاتی و گسترش کتابخانه و مدارس و دارالعلم را در جامعه‌­ی اسلامی در بر داشته باشد. از اهداف اصلی محمّد تقی خان در تاسیس مدرسه­‌ی خان، گسترش علم و فرهنگ بود.

نگرشی ­بر سیاست­ مذهبی و ترویج­ مذهب ­در زمان حکومت محمّدتقی خان

خاندان‌­های حکومت‌گر ایران هم‌چون خوانین­ یزد، از خط­ مشی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاصی برخوردار بوده‌­اند که به عقاید، ساختار و بافت درونی قبیلگی آنان مربوط می‌­شده، و جزئی از هویت­ آن­‌ها بوده است. محمّد تقی­ خان به دلیل فضای حکومتی شهر یزد که مردمان به مذهب توجّه ویژه‌­ای داشتند، پای‌بندی­ او به ­مذهب ­را در چند­ مورد می‌­توان کنکاش کرد. 

وقفيات خان­‌بزرگ ­در نجف ­اشرف، کربلا، مشهد ­مقدّس و سایر مشاهد مشرّفه،­ مسجد­ کوفه­ و ­مهمانی دادن به طلّاب ­در اعیادی­ همانند غدیر بود ­و­ زوّار را تکريم مي‌­کرد ­و هم‌چنين ­تدارکات روضه­‌خوانی ­و ­سوخت ­و­ سقایت نجف اشرف ­را بر عهده داشت .
او در نجف اشرف به ­تعمیر حرم­ و ­رواق حرم­ حضرت­ علی ­(ع) پرداخت­ تا جایی که سنگ مرمر از برای رواق و سقّاخانه ارسال داشت و هدف ­او از ساخت سقّاخانه؛ خمس ­قنات ­دولت‌­آباد ­بود. هم‌چنین دستور ­داده ­بود؛­ همیشه ­دو شمع ­کافوری ­بالای­ ضریح ­و ­دو  شمع ­پایین ضریح ­مبارک روشن ­باشد .

پدیده­‌ی وقف علاوه بر رشد فرهنگی و اقتصادی یک شهر، باعث رونق محافل مذهبی و حفظ روحیه دینی- مذهبی در بین مردم هم می‌­شود؛ که موقوفات خان­‌بزرگ در ترویج فرهنگ مذهبی در یزد مؤثر بوده است.
به‌­طور کلی میزان موقوفات نشان از اعتقادات قوی مذهبی و شرایط اقتصادی آن زمان مردم دارد و به آگاهی، تدین، حس هم‌دردی اجتماعی و شرایط و نیازهای اقتصادی، اجتماعی جامعه برمی‌گردد. در وقف امکانات مادي باعث ارتقاي ارزش‌­هاي معنوي مي‌­شود؛ بدين معنا که ثروت مادي جامعه به‌صورت عادلانه در ميان همه­‌ي اقشار جامعه توزيع مي‌­گردد. با وقف، اموال شخصي واقف تضمين مي‌­شود و نحوه­‌ي استفاده­‌ي آن را مشخص و عايدات آن به مصرف مي‌­رسد.

بیشتر بخوانید :

تاریخچه ای از فعالیت خیرین یزدی

ارزیابی ­آثار و مستحدثات ­محمّد ­تقی ­خان­ بافقی

محمّد ­تقی ­خان­ ­در ساخت یا آباد­ کردن­ منطقه­‌ی ­محروسه­‌ی­ تحت ­فرمانروایی‌­اش حتّی ­حصار خارج ­شهر یزد (منظور زمانی است که­ یزد هنوز تا به ­این­ حد به ­گسترش ­نرسیده ­بود و مناطقی ­که ­در آن زمان خارج حصار بوده، الآن ­جزء ­شهر به‌­حساب ­می‌­آیند) به ­ساخت ­و تعمیر­ بناها پرداخت. 

او با آباد­ کردن­ زمین‌­های بایر که ­بر طبق ­شرع این ­زمین‌­ها بعد از آباد­ شدن تحت مالکیت همان­ شخص­ درمی‌آید، به­ املاک­ و­ مستغلات­ خود افزود و در میان فرزندانش ­تقسیم­ کرد، سپس همگی ­را احتمالاً براي فرار از پرداخت ماليات، حفظ املاک، ميراثي ماندگار براي فرزندان خود و هم‌چنين توليت نسل به نسل در بين آن­ها وقف نمود. گرچه اولادان ­و احفاد­ خان­‌بزرگ هم به پیروی ­از پدر ­به­ ساخت ­بناهایی پرداختند و سپس وقف نمودند. 

محمّد تقی­ خان اکثر مستحدثات خود ­را در خارج ­از شهر ­یزد به دلیل کثرت جمعیّت و مرکز بازرگانی ­که از مرکز شهر به ­بازار بیرون شهر انتقال­ یافته ­بود، ایجاد کرد. احتمالاً محمد تقی­ خان­ توسعه شهر­ یزد را در نظر گرفته و به ­علّت هوای ­خشک ­یزد، بیشتر زمین­‌های ­این ­منطقه می­بایست ­با­ آب ­قنات ­و ­احداث ­باغات آباد ­شود.

اقتصاد يزد را مي‌­توان حول محورهاي کشاورزي و سود حاصل از کشت محصولات ارزآور در زمين‌­هاي زراعتي که مالکيت آن منبع عمده نفوذ و قدرت افراد به‌حساب می‌آمد، بررسي کرد. باید گفت «قسمت ­عمده‌­ی خاک ­یزد را کویر­ و­ صحاری ­لم­یزرع تشکیل­ ­می‌­دهد مانند صحرای ­نو گنبد، کویر ­بافق، کویر ­ابرقو و غیره» . مهم‌ترین محوری ­که­ در اینجا مدنظر است، محور­ یزد به ­بافق است ­که­ با گذار از مسجد ­کهن ­فهرج ­در حاشیه­‌ی ­کویر تا بافق­ و همین‌­طور شهر ­یزد ادامه­ می­‌یابد  که­ محمّد تقی­ خان مستحدثات ­خود را در حول ­این محورها­ ساخته ­است. واتسن ­در کتابش­ در مورد وضعیت طبیعی ­یزد این­‌گونه ­می‌­نویسد:
«نواحی­­ یزد ­به­‌واسطه‌­ی ­خشکی بیابان­ و کم‌یابی آب، محدود­ و­ کم­‌جمعیت است».

نیدرمایر در سفرنامه­‌ی خود­ از قسمت ­غربی ­شهر ­یزد که­ توسط­ ریگ­‌های ­نرم ­­محاصره شده­ و مردم ­آن ­در هر دم­ با طوفانی­ از ریگ­‌های تازه روبرو می‌­شدند، سخن گفته است.

آثار محمّد ­تقی­ خان را به دودسته می‌­توان­ تقسیم­ بندی ­کرد:

گروه­ اول:

 ساخته­‌های­ محلی­ بازار ­یزد در ­بیرون ­حصار ­شهر ­نزدیک ­دروازه، ­که ­می­‌توان ­به تعمیر میدان ­خان، ساخت­ مدرسه‌­ی ­خان، تاسیس ­قیصریه و خان­ گلشن و ضراب‌خانه ­اشاره­ کرد.
احداث ­باغ­‌ها و کاروان‌سراها و بازار و ضراب‌خانه؛ نشان از­ اندیشه‌­ی قوی اقتصادی محمّد تقی­ خان است، به‌­طور مثال صادرات ­میوه‌­ی ­باغ­‌ها را به ­شهرهای­ هم‌جوار، حمل ­و­ جابجایی بار در کاروانسرا­ها و وجود بازارهايي چون بازار قيصريه نشان از پويايي اقتصاد شهر بوده ­است. از شاخص‌­ترين عنصر کالبدي با عملکرد اقتصادي در يزد بازار است.

گروه­ دوم:

قنوات ­و ­باغ‌ها هستند که­ محمّد تقی­ خان ­آن‌­ها را احداث و بین­ اولادانش ­تقسیم­ کرد. از قنوات احداثی ­مهّم‌­ترین آن­‌ها قنات­ دولت‌­آباد و قنات ­تقی ­آباد به ­انضمام­ سه قنات­ دیگر که­ مجموع­ این پنج قنات­ را قنات­ دولت­ آباد ­می­‌گفتند. از مهّم­‌ترین­ مستحدثات­ او، بنای ­باغ­ دولت­ آباد است و هم‌چنین باغ­ جنّت ­آباد که دو کاروان‌سرا هم احداث­ کرد. ساخت باغ در کشور ایران به‌خصوص دوره‌­ی اسلامی سابقه‌­ای بس دیرینه داشته است. به دلیل اختلاف آب و هوایی، ساخت باغ در مناطق گرمسیری اهمیّت ویژه­‌ای دارد. یکی از اصول معماری ایران درون‌­گرایی است، باغ­‌ها نیز از همین امر تبعیت کرده و عموماً اطراف آن با دیوار محصور بوده است. مهّم­‌ترین مسئله برای حیات بخشیدن باغ، آب‌­رسانی از راه­‌های دوردست بدان‌جا بوده که از طریق قنوات این امر ممکن می­‌شده است. اکثراً در کنار آن‌­ها طاحون‌ه­ای بنا می­‌داشتند تا به تولید آرد منطقه هم به کمک آسیابی که به‌واسطه‌ی آب این قنوات کار می‌­کرده، کمک کرده باشند.

 تولیت آن­‌ها را بعد از وقف به اولادشان می‌­سپردند و شرایطی برای استفاده از موقوفات خود وضع می­‌کردند. این باغات هم به آبادانی منطقه کمک می­‌کرده و هم صدقه‌­ای جاریه برای خوانین بوده است. مالکیت قنات‌­های ­احداث­ شده­ توسط­ محمّد تقی ­خان در انحصار­ خودش­ بود و در دوره­ی خوانین ­توانستند از این ­راه زمین‌­های ­بایر را آباد کنند. حفر قنات­ بدون شک یکی از مهّم‌­ترین­ پدیده‌­ها و شگفتی­‌های­ زندگی در کویر است. 

در مورد اهمیّت قنوات باید گفت­ که در عین آبدهی­ که مناسب­ برای ­شرایط در کویر است، در برابر اقداماتی­ که انسان­ در استفاده­ از منابع ­آب­ زیرزمینی ­انجام می­‌دهد، نوعی محافظت­ دارد و ابداع ­آن ­به­ که‌ها قرن قبل­ مربوط ­می‌­شود. اهميّت عنصر آب از ديرباز باعث تقويت انگيزه‌­اي در واقفان براي ساخت تأسيسات آبي مي‌­شد. قنات به‌عنوان یک فناوری در طول قرون متمادی تبدیل به یک فرهنگ شده و ارتباطی نزدیک با وقف داشته که باعث تأثیرات مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتّی مذهبی در سطح جامعه شده است.

موقوفات­ محمّد ­­تقی ­خان ­بافقی

محمّد ­تقی ­خان­ بافقی ­بعد از ساخت ­ابنیه­‌ی ­مذکور، سه­ مورد از آن‌ها را وقف­ کرد که ­در­حال­ حاضر مشهود است.

اوّل: 

وقف ­بر­ جنّت ­آباد که­ شامل ­باغ ­و ­عمارت ­آن­ است­ که ­به ساحت ­امام ­رضا (ع) تقدیم ­داشته است.

دوّم:

 وقف ­بر مدرسه­‌ی ­خان ­است­ که ­به­ سال 1188ه.ق. ­وقف ­به­ طلبه‌­های ­علوم ­دینی ­ساکن ­در مدرسه شده­ است. تولیت آن ­را فرزندانش بر عهده­ داشته‌­اند. از موارد وقف ­بر این­ مدرسه­ بازارچه‌­ی ­قیصریه و ضراب‌خانه و یک درب ­خبازی در جنب ­منار مسجد ­ریگ، مزارع و موضع‌­های اطراف جنت­ آباد ­است.

سوّم:

وقف­ بر باغ ­و ­قنات ­دولت آباد که ­آن­ را وقف ­چهارده ­معصوم­ نموده ­است. در وقف نامه‌ی قنات دولت ­آباد یزد، نام چندین آب­‌انبار که به‌وسیله‌ی این قنات تأمین آب می­شده، آمده است. آب‌­انبارها، يکي از تأسيسات عمومي و ضروري پس از قنات­‌ها و یک کار اجتماعی عام‌­المنفعه در شهر يزد بوده‌­اند که کارکردهاي مختلفي ازجمله تأمين آب شرب مردم را داشته‌­اند.

یکی­ از شرایط محمّد تقی­ خان ­برای باغ­ مذکور­ این ­است­ که ­در وقف نامه­ اشاره‌شده­ شخصی (متولی) که می‌خواهد از این باغ استفاده ­کند، باید حتّی ­یک­ وجب­ از زمین ­هم ­که ­باشد آبیاری ­کند و سپس از این ­آب ­استفاده کند. در بیان ­مصارف ­وقف­ بعد از وضع حواله­‌جات ­دیوان ­و ­تعمیر اراضی و مرمت عمارات ­موقوفه، ­یک‌پنجم­ را به ­ازای ­حق‌التألیف تصرف نماید و چهار خمس­ دیگر (معادل چهارپنجم) را صرف­ تعمیر و تزیین و فرش و روشنایی اصلی روضه­‌­ مطهره و رواق‌­ها ­و­ روشنایی سرای­ کفشدارها و علما و صلحائی ­که ­از روضات ­متبرکات ­به ­تلاوت ­کلام‌­الله و دعا و زیارات مشغول هستند و زوار صرف ­نماید. تولیت ­با ­محمّد ­تقی­ خان و اولادش ­بوده و حق­ التولیه ­هم ­بعد از ایشان ­به احفاد­شان ­یعنی خوانین ­یزد باقی­ خواهد ­ماند. در وقف نامه ­آمده که بر هر یک از متولیان ­هر طبقه ­لازم ­است ­که ­در تعمیر و ترویج و آبادانی­ موقوفات ­نهایت­ جد و اهتمام­ را به عمل‌ آورند. تولیت نسل به نسل در وقفیات توسط واقف درواقع همان استمرار اصل مسئولیت‌پذیری اجتماعی با شرایط وضع­ شده از آداب اجتماعی بوده است که می­‌بایست اجرا شود. این انضباط اجتماعی موجب تقویت ارزش‌­های اجتماعی می­‌شود حتّی برای کسانی که از عایدات موقوفات بهره­مند می­‌شوند.

محمّد تقی­ خان ­این ­مجموعه ­را پیش ­از سال­1172ه.ق. احداث­ کرده و چهل ­سال­ بعد آن­ را وقف ­کرده است. به‌احتمال‌زیاد او تا سال 1212 ه.ق. بيشتر حق­ آب را بين بستگان تقسيم کرده بود و شاید هدف­ او ایجاد بنایی­ ماندگار و با وقف ­آن، صدقه­ بر مقابر شریفه­­ خود و اولادی باشد و آبادانی اراضی و باغاتی که ­از آب قنات­ دولت­ آباد مشروب ­می‌­شده­‌اند و از مصارف ­وقف، میزانی ­از آن­ صرف­ روضه متبرکه­ ­سقایه نجف­ اشرف ­و امداد زوّار می‌­شده ­است. مازاد آب قنات به قريه­ محمدآباد و چاهوک انتقال داده شد که پس از خريد دو هزار قفيز زمين باير با آب اين قنات زمين‌­ها را آباد کرد. در ذیل به تأثیرات موقوفات محمّد تقی­ خان به‌عنوان یک حاکم محلیِ واقف در حیات اجتماعی مردم یزد با توجّه به وضعیت وقف و موقوفات در اواخر صفویه تا ظهور قاجاریه که در فوق ذکر شد، پرداخته خواهد شد.

بررسی تأثیرات موقوفات محمد تقی­ خان از بُعد اقتصادی بر یزد

تأثیرات فرهنگ وقف علاوه بر بعد اجتماعی و سیاسی، از جنبه­ اقتصادی هم مد نظر قرار می­‌گیرد. وقف ریشه در کارکرد اقتصاد جامعه دارد. به ­طوری­ که شیوه‌­های متعددی برای بهره­‌برداری اقتصادی از اموال موقوفه وجود دارد و هم‌چنین پاسخ‌گوی نیازهای اقتصادی جامعه مي­‌تواند باشد. بنابراین تجلیات وقف به‌عنوان عنصری ارزشی در امور اقتصادی جامعه­‌ی اسلامی تأثیرگذار است و موجب رونق و تحول اقتصادی و اجتماعی می‌­گردد. اعتبار واقفان ميراثي براي وارثان آنان بود. از ديگر منظر دخالت حکومت در املاک موقوفه کاهش مي‌­يافت. نقش وقف در ايجاد و گسترش فضاهاي شهري يزد با توجّه به نیاز عمومی آن زمان با ساخت مدرسه، آب‌­انبار و غيره تا شکل‌­گيري فضاهايي کلان­تر از جمله بازار توسط محمّد تقي­ خان تأثيرگذار بوده است.

یزد شهری است که تداوم آن تا به امروز با توجّه به موقعیت مکانی­ آن، در ساز و کارهای اقتصادی نهفته است. مشخصاً مردم یزد از قدیم تاکنون در ساخت بناها و مزارع وقفی برای رفاه و آسایش افراد بی‌بضاعت تلاش کرده‌­اند. املاک خالصه محمّدتقی­ خان و در کل خوانین علاوه بر یزد؛ بافق و بهاباد را هم به‌عنوان تیول خود حفظ کردند و حوالی آن با احداث قنوات، چندین روستا هم احداث کردند، که جزء وقفیات هم محسوب می­‌شد. گسترش جامعه­ شهری يکي از کارکردهاي اقتصادي وقف است که احداث آبادی‌­های جدید توسط محمّد تقی ­خان از نمونه‌­های وقف در اقتصاد یزد است و هدف او براي استفاده ديگران و رفع نيازهاي مادي و معنوي جامعه است؛ زيرا مهّم‌­ترين کارکرد وقف، از بين بردن فقر در جامعه و کاهش بار تکافل اجتماعي است. کارکرد موقوفات وی در توزیع ثروت و تعدیل اجتماعی مؤثر بوده است.

هدف محمّد تقی­ خان و به­ طور کلی خوانین یزد از وقف، استفاده از آن برای فقرا، زوار مشاهد مقدسه، روضات، سادات، برگزاری مجالس عاشورا و خاصه سفره­ عید غدیر و دیگر اعیاد مذهبی، حقوق خادمان مشاهد مشرفه، کمک‌هزینه‌های نگهداری خود ملک وقف‌شده، و آبیاری باغات بوده است. همچنین وقف می­توانسته پشتیبان خانوادگی در حفاظت از املاک مذکور باشد که از خطر غصب، اموال را به تأسیسات مذهبی در قالب وقف انتقال می­‌دادند. انگیزه این واقفان از وقف سیاسی بوده است که عموماً حکمرانان را شامل می‌­شود. برای پی بردن به اهداف سلاطین و حکام از وقف اموال، شرایط استفاده و بهره­ مندی عموم افراد و اطلاع آحاد مردم از عملکرد و انگیزه­ وقف واقف و نوع اقدام آنان، بینش اجتماعی و سیاسی افراد و زمان انجام وقف اموال‌شان، همین­‌طور تغییرات و تقسیمات سیاسی و جغرافیایی حاصله از محل‌­ها را می‌­توان در وقف نامه‌ها بررسی کرد. وقف با توجّه به مسئولیت‌های متقابل و هم‌بستگی اجتماعی که میان ثروتمندان و نیازمندان ایجاد می‌­کند، به­‌طور طبیعی به کاهش چشم‌گیر فقر و محرومیت، افزایش درآمد و سطح زندگی عموم جامعه کمک می‌­کند. در این راستا وقف، شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی و تنش­‌های موجود میان گروه­‌های اجتماعی را کاهش می‌­دهد. بررسی موقوفه­‌های خوانین، اطلاعاتی ارزشمند از شرایط اقتصادی و اجتماعی یزد در طول حکومت ایشان، نظیر تملک زمین و املاک، بافت شهر را به دست می‌­دهد.

نتیجه‌­گیری

با تشکیل دودمان خوانين توسط محمّد تقی­ خان ثبات سياسي بر يزد حاکم شد. مهّم­‌ترين رکني که مي‌­توان در احداثات وي در نظر گرفت وقفيات است. آن‌چنان‌که آورده شد، موقوفات محمّد تقي ­خان را مي‌­توان بازتاب کالبدي وقف در فضاهاي شهري يزد به شمار آورد. با نگاهي به مندرجات تواريخ محلي يزد و وقف نامه‌ها روشن مي­‌شود که سنت پسنديده­‌ي وقف از جايگاه ويژه­اي در ميان يزديان برخوردار بوده است. وقف را مي­‌توان از عوامل مهّم و توسعه‌­دهنده­ نظام اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي يزد در عصر خوانين دانست.

از نخستين انگيزه­‌هاي محمد تقي خان براي مبادرت به وقف، محروميت­‌زدايي از يزد بوده است که نمودي از سياست مذهبي او به شمار مي­‌آيد و درنتیجه مفهوم "عدالت اجتماعي" در شهر يزد نمود پيدا مي­‌کند. وقف اموال شخصي محمّد تقي­ خان را تضمين کرده بود و نحوه­‌ي استفاده­‌ي آن مشخص و عايداتش به مصرف مي­‌رسید. اقدامات وي در اين حوزه، بيان‌گر ترويج اين سنت و توجّه به توسعه­‌اي پايدار و ماندگار بوده که سهم موقوفات، تکافلي توانمند ساز در تاريخ يزد در دوران مذکور داشته است. درنتیجه حکومت محمّد تقي خان فصل نويني را در تاريخ سياسي، اجتماعي و اقتصادي منطقه يزد به وجود آورد که اثرات آن تا به امروز قابل‌مشاهده است. به­‌طورکلي ميزان موقوفات نشان از اعتقادات قوي مذهبي و شرايط اقتصادي آن زمان مردم دارد و به آگاهي، تدين، حس هم‌دردي اجتماعي، شرايط و نيازهاي اقتصادي- اجتماعي شهر برمي­‌گردد.

این مطلب برداشت و خلاصه‌ای از مقاله " حکومت محمّد تقی­خان ­بافقی در یزد (از کنش سیاسی تا فعالیّت مذهبی- اقتصادی وقف) " نوشته "ابوالفضل فتح‌آبادی و علی انصاری" است که در همایش خیرماندگار شرکت کرده‌ و درسیویلیکا منتشر شده است.