فعالیتهای بشردوستانه بیش از هر زمان دیگری تنوع پیدا کردهاند و همین امر باعث افزایش مشارکت و پایداری آن در جامعه شده است. «مارک گریر»، مدیر عامل خدمات بشردوستانه CAF، به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه زنان این رویکرد را رهبری میکنند و با فعالیتهای خود این امر را از قالبهای جنسیتی خارج میکنند.
دنیای بشردوستی در حال تغییر است و بیش از گذشته بر دلایلی مانند برابری جنسیتی و توسعه پایدار تاکید شده است. در همین راستا طیف متنوعتر و نمایندهای از صداها شروع به تأثیرگذاری بر این تصمیم کردهاند تا به گوش جهانیان برسد.
با ظهور تعداد زیادی کارآفرین زن و انتقال ثروت بین نسلیِ بیشتر به دختران، نه فقط پسران، حدود ده درصد از افراد با ارزش فوق العاده بالا (UHNWI) (ultra-high-net-worth individuals) در سطح جهان اکنون زن هستند. تعداد آنها با 36 درصد افزایش به 328 نفر در فهرست میلیاردرهای فوربس در سال 2021 رسید.
از «ملیندا گیتس» گرفته تا دومین نیکوکار بریتانیایی «دیم جانت دی باتون»، که در فهرست اهدای ساندی تایمز 2020 قرار دارد، بسیاری از افراد تأثیر زیادی بر اهدافی دارند که به ویژه برای زنان اهمیت دارد.
به عنوان مثال، خیرین زن حدود 14 درصد از کل کمکهای مالی UHNWI را در راستای عدالت اجتماعی تأمین میکنند. آنها همچنین به مؤسسات خیریه و بشردوستانه کمک میکنند تا به شیوهای بسیار مثبت تکامل پیدا کنند.
علل تمایز زنان در پیشبرد امور بشردوستانه
تا به اینجا متوجه حضور پررنگ زنان در پیشبرد امور بشردوستانه شدهایم که در ادامه میخواهیم علت این تمایز را بررسی کنیم:
1. آیندهنگری و دیدگاه بلند مدت نسبت به مسائل
تجربیات مشاوران امور مالی نشان میدهد که مشتریان زن، تمایل دارند قبل از هر سرمایهگذاری در امور خیریه، علت تأسیس و هدف از تشکیل مؤسسات خیریه را به دقت بررسی کنند تا ببینند دقیقاً در چه حوزهای فعال هستند و شخصاً چه تأثیر خاصی میتوانند داشته باشند.
آنها معمولاً از اهدای منظم و طولانی مدت نیز حمایت میکنند، آن هم به این دلیل که تمایل دارند تا مرحله آخر کار را پیگیری کنند، نه اینکه همه بودجههای موجود را یکجا خرج کنند و متوجه نباشند کجا و چگونه خرج شده است. در مقابل، بسیاری از مردان اغلب کمکهای یکباره بزرگ را ترجیح میدهند و خوشحال میشوند که توسط دوستان، مخاطبین تجاری یا مشاور ثروتشان راهنمایی شوند تا کدام حوزه را حمایت کنند.
البته همه این رویکردها مزایایی دارد، اما یک تعهد محتاطانهتر و طولانی مدت میتواند ثبات مالی فوقالعادهای را برای موسسات خیریه به ارمغان بیاورد و شانس بیشتری برای رفتن فراتر از کمکهای مالی ساده به کارهایی مانند کارهای حمایتی قابل توجه، دارد.
2. تمرکز همزمان بر روی اهداف خیریه
با ظهور زنان نیکوکار و ثروتمند، پول بیشتری صرف اهدافی شد که قبلاً کمی به حاشیه رانده شده بود یا با بودجه کمتری مواجه شده بودند. برای مثال، مسائل مربوط به زنان، مانند بهداشت باروری یا محیط های کاری عادلانهتر، بیشتر در کانون توجه قرار گرفتند.
شبکه تامین مالی زنان اکنون بیش از 110 عضو دارد که از پروژههای برابری جنسیتی حمایت میکنند و با شرکای خود، سالانه 420 میلیون دلار در سراسر جهان سرمایهگذاری میکنند.
موسسه خیریه بریتانیایی Rosa از دهها سازمان زنان مردمی که با افرادی مانند مهاجران زن و قربانیان آزار خانگی کار میکنند، حمایت میکند.
اهداکنندگان زن اغلب پروژههای توسعه بینالمللی را نیز تأمین میکنند. معمولاً هدف از انجام پروژههای بینالمللی بهبود شانس زندگی کودکان آسیبپذیر به خصوص در مناطق محروم مانند آفریقای جنوبی است.
در واقع اغلب زنان و دختران هستند که بیشترین نگرانی را از بابت مدارس جدید یا بهبود وضعیت بهداشتی در مکانهایی مانند جنوب صحرای آفریقا دارند.
«گزارش 2019 بنیاد کمکهای خیریه بریتانیا» نشان داد که خیریههای حمایت از حیوانات تا 31 درصد در بین زنان مقبول است، در حالیکه 20 درصد از مردان از این نوع خیریهها حمایت میکنند.
آنها همچنین اندکی بیشتر به پروژههایی که به نفع جوانان و بیخانمانها است، کمک میکنند. از زمان کرونا، مشتریان زنِ مشاوران ثروت، حامیان سخاوتمندانه مواردی مانند تهیه غذا برای کودکان و کمک به خانوادهها برای مقابله با سوگ بودهاند.
نگرانی آنها برای نسل بعدی به این معنی است که آیا دلایل پایداری و بقای زیست، اگرچه در میان مردان نیز اهمیت دارد، توسط اهداکنندگان زن با ارزش خالص بالا تقویت میشود یا نه؟
به عنوان مثال، «نازنین آلاکیجا»، نیکوکار مستقر در بریتانیا، S.A.G.E Innovation را تأسیس کرده است که بر روی یافتن راهحلهایی برای تغییر آبوهوا کار میکند. اهداکنندگان زن دیگر نیز به پاکسازی رودخانههای بریتانیا یا حفاظت از گونههای در معرض خطر کمک میکنند.
نظرسنجی «مورگان استنلی» نشان داد که 84 درصد از زنان به سرمایهگذاریهایی علاقهمند هستند که در مقابل 67 درصد مردان، مزایای اجتماعی و زیستمحیطی همراه با بازده مالی با نرخ بازار به همراه داشته باشد.
بنابراین، اهداکنندگان زن اغلب وجوه را به سمت سرمایهگذاریهای تأثیرگذار، مانند مسکن ارزان قیمت و روشهای کشاورزی نوآورانه مانند کشاورزی، هدایت میکنند.
3. اقدام جمعی
بسیاری از نیکوکاران زن از کار مشترک استقبال میکنند که این کار باعث افزایش ایدههای نو و ابتکار در انجام فعالیتهای بشر دوستانه خواهد شد.
به عنوان مثال، «شبکه اعطای جمعی زنان فیلانوس»، اکنون شامل 80 گروه کمک مالی در سراسر بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا است.
Women Moving Millions دارای 340 عضو انفرادی در سطح بینالمللی است که همگی بیش از یک میلیون دلار به سازمانهای زنانه کمک کردهاند.
Maverick Collective از زنان مرفه دعوت میکند تا فعالیتهای بینالمللی خدمات جمعیتی را که مشکلاتی مانند اچآیوی، بهداشت عمومی ضعیف و خشونت مبتنی بر جنسیت را هدف قرار میدهد، تامین مالی کنند.
خانوادهها نیز به دلیل حضور اهداکنندگان زن به فعالان بزرگتری در امور بشردوستانه تبدیل میشوند. زنان نیز بیشتر احتمال دارد تا در راستای تربیت فرزندان نیکوکار، آنها را در تصمیمگیری درباره اینکه کدام مؤسسههای خیریه را تأمین مالی کنند، مشارکت دهند.
این تأثیرات بسیار ارزشمندی از جمله ایجاد حمایت بلندمدت از سازمانها و پرورش نسل بشر دوستانه از افراد ثروتمند دارد. این مزیت باعث تقویت پیوندهای خانوادگی نیز میشود، زیرا آنها این مسائل را در قلب خود به اشتراک میگذارند.
4. بهبود مشارکت سازمانی
بسیاری از اهداکنندگان به طور فزایندهای از حمایت از خیریهها ناراحت میشوند که تیمهای رهبری یا ساختارهای سیاستگذاری آنها به اندازه کافی گروههایی را که میخواهند به آنها کمک کنند، حمایت نمیکنند. زنان، بهویژه زنان جوانتر، اگر با مسائل جنسیتی یا اقلیتها سروکار دارند، غالباً تصمیم میگیرند سرمایهشان را به سمت سازمانهایی که چندین مدیر زن یا سیاهپوست و اقلیت قومی دارند، هدایت کنند.
یا ممکن است تمایل بیشتری به کمک به سازمانهایی داشته باشند که واقعاً با ساکنان شهرهای خارج از کشور و روستاهایی که برای بهبود آنها تلاش میکنند مشورت میکنند و به آنها گوش میدهند.
این نقش حیاتی در ایجاد بخش خیریه و توسعه در بریتانیا و سراسر جهان با همدلی و تأثیرگذاری بیشتر و کمتر تحت سلطه مردان غربی خواهد داشت.
«فران پرین»، نیکوکار برجسته زن، با ابتکار 360Giving خود، نوع مهم دیگری از تغییر سازمانی را اعمال میکند. با دعوت از موسسات خیریه برای عموم و در دسترس قرار دادن جزئیات بودجه خود، اهداکنندگان میتوانند حوزههای مورد نیاز را شناسایی کنند و رهبران خیریه به طور بالقوه میتوانند ببینند که چگونه سازمانهای آنها میتوانند کارآمدتر باشند.
مشاوره آگاهانه و مطمئن؛ قبل از شروع
اگرچه زنان نیکوکار با ارزش خالص دارای پتانسیل فوقالعادهای برای تغییر جهان هستند، مانند هر اهداکننده دیگری، آنها برای به حداکثر رساندن تأثیر خود به مشاورههای آگاهانه و مطمئن نیاز دارند.
مشاوری که میتواند به آنها کمک کند تا تصمیم بگیرند که روی کدام مؤسسات خیریه تمرکز کنند، چقدر میتوانند هزینه کنند و چگونه با در نظر گرفتن مسائلی مانند مالیات و ساختارهای قانونی، به طور مؤثر این کار را انجام دهند.
مدیریت ثروت برای مدت طولانی تحت سلطه مردان بوده است، بنابراین برای زنان بسیار مهم است که مشاورانی پیدا کنند که بتوانند با نگرانیهای آنها همدلی کنند. مشاورانی که متوجه میشوند این مشتری ممکن است مجموعهای از اولویتها و اهداف کمی متفاوت از آنچه که به آن عادت کردهاند داشته باشد.
همکاری با مشاوران متخصص در امور بشردوستانه، مانند بنیاد کمکهای خیریه، میتواند به اهداکنندگان زن کمک کند تا رویکرد هدفمندتری برای اهدا پیدا کنند. میتواند دلایلی را کشف کند که واقعاً با آنها طنینانداز میشود و آنها میخواهند برای سالهای آینده به آن متعهد شوند.
زنان نیکوکار با ارزش خالص نشان میدهند که زنان میتوانند نقشهای رهبری قدرتمندی در تبدیل بریتانیا و جهان گستردهتر به مکانی بهتر و عادلانه داشته باشند. آنها نشان میدهند که میتوانند در مورد بیعدالتیهایی که ممکن است در گذشته در مسیر شغلیشان قرار گرفته و هنوز مانع میلیونها نفر شده، کاری انجام دهند.
آنها الهامبخش مردم هستند، صرف نظر از اینکه چقدر ثروتمند هستند، برای انجام اقدامات مثبت و نوع دوستانه و کمک به ایجاد جامعه فراگیرتر، سعادتمندتر و دلسوزتر.
منبع: وبسایت cafonline
دیدگاه خود را بنویسید