بارها این جمله را شنیده‌ایم: «به خیریه کمک کرده‌ام ولی نمیدانم کمک مالی من صرف چه چیزی می‌شود؟!»
چنین تردیدی، مانع کمک بسیاری از افراد به خیریه‌ها می‌شود. اگر شما هم جزء این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنم کتاب "شما می‌توانید یک زندگی را نجات دهید" اثر پیتر سینگر را مطالعه کنید.

داستان چارلی برسلر، سرمایه‌دار موفق و تنیس‌باز حرفه‌ای، گواه روشنی بر تأثیرگذاری این کتاب است. چارلی در جوانی، ایده‌آلیستی پرشور بود که در جنبش‌های ضدجنگ ویتنام و حقوق مدنی فعالیت می‌کرد. او آرزوی داشتن یک زندگی‌ متناسب با ارزش‌هایش، یعنی عدالت اقتصادی را داشت. اما سرنوشت، او را به مسیر غیرمنتظره‌ای کشاند.

کتاب "شما می‌توانید یک زندگی را نجات دهید" اثر پیتر سینگر،

در آستانه‌ی۶۰ سالگی، چارلی به عنوان رئیس یکی از موفق‌ترین شرکت‌های پوشاک در آمریکای شمالی فعالیت می‌کرد. او مسیر پرپیچ و خمی را از تدریس و تنیس تا روانشناسی و بازاریابی طی کرده بود.
"بنابراین، من، به عنوان فردی که همیشه چپ‌گرا بودم، در قلب یک سازمان سرمایه‌داری دولتی فعالیت می‌کنم." چارلی با لحنی طعنه‌آمیز می‌گوید. "به خودم گفتم، چارلی، باید این کار را متوقف کنی، در غیر این صورت نمی‌توانی هیچ کاری که با ارزش‌هایت هماهنگ باشد را انجام دهی."

برای مطالعه:

پنج روش بازاریابی ترند برای خیریه‌ها در سال 2023

در سال ۲۰۰۹، کتاب "شما می‌توانید یک زندگی را نجات دهید" اثر پیتر سینگر، فیلسوف و متخصص اخلاق، مسیر زندگی چارلی را تغییر داد. این کتاب - که در سال ۲۰۱۹ تجدید چاپ شد - با ارائه استدلال‌های فلسفی قوی، این ایده را مطرح می‌کند: اگر توان نجات جان کسی را دارید، وظیفه اخلاقی شماست که این کار را انجام دهید.

سینگر با اتکا به دکترین فایده‌گرایی، که ارزش اخلاقی یک عمل را بر‌اساس پیامدهای آن می‌سنجد، تاکید می‌کند که همه ما باید بیشتر به خیریه‌ها کمک کنیم. اما این کمک‌ها باید به سازمان‌هایی اختصاص داده شود که بیشترین تأثیر را در نجات جان انسان‌ها و ارتقای سطح زندگی افراد نیازمند دارند.

چارلی برسلر؛ بنیانگذاران موسسه "شما می‌توانید یک زندگی را نجات دهید"

همه چیز از یک کتاب و یک وب‌سایت کوچک داوطلبانه در سال‌های نه چندان دور شروع شد. کتاب "زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید" نوشته‌ی پیتر سینگر، دغدغه‌ای عمیق در ذهن چارلی برسلر و همسرش دیانا ایجاد کرد. آنها با سینگر تماس گرفتند تا صرفاً کمک مالی کنند، اما گفتگو با او مسیر زندگی‌شان را تغییر داد.

خانواده برسلر با سخاوتمندی، کمک مالی قابل توجهی برای رشد "زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید" اهدا کردند. چارلی، ایده‌آلیستِ عملگرا، داوطلبانه مدیریت این سازمان را بر عهده گرفت و با اتکا به تجارب و مهارت‌های خود، آن را صرف پیدا کردن راه‌حل‌های تأثیرگذار برای ریشه‌کن کردن فقر کرد.

۹ سال بعد، "زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید" به ابر خیریه‌ای تبدیل شد که با ترویج مفهوم "کمک مالی تأثیرگذار" به افراد کمک می‌کرد تا با کمک مالی هوشمندانه، بیشترین تأثیر را روی زندگی انسان‌ها بگذارند‌. این سازمان با ارزیابی دقیق عملکرد خیریه‌ها، به اهداکنندگان در انتخاب بهترین مسیر برای کمک مالی کمک می‌کرد و آن‌ها را با خیریه‌هایی در کشورهای در ‌حال ‌توسعه آشنا می‌کرد، جایی که هر دلار ارزش بیشتری دارد.

این فرصتی است برای نجات جان انسان‌ها، کاهش رنج و توانمندسازی معیشت آن‌. (چارلی برسلر)

چارلی برسلر، بنیانگذار این سازمان، معتقد است: "فقر در کشورهای توسعه‌یافته مانند استرالیا، ایالات متحده یا انگلستان نیز انکارناپذیر است. اما واقعیت این است که هزینه ریشه‌کن کردن فقر در این کشورها در مقایسه با کشورهای در حال توسعه بسیار سنگین‌تر است."

او با ذکر مثالی واضح، عمق این تفاوت را نشان می‌دهد: "فرض کنید هزینه‌ی آموزش و آماده‌سازی یک سگ راهنما برای کمک به فرد نابینا در زندگی روزمره حدود 50,000 دلار آمریکا (معادل 71,000 دلار استرالیا) باشد. بدون شک این کار خیلی ارزشمند است. اما اگر به جای آن، به بنیاد فرد هالوو (Fred Hollows Foundation) یا بنیاد سیوا (Seva Foundation) کمک کنید، با صرف هزینه‌ای ناچیز، مثلاً 50 دلار، می‌توانید بینایی فردی که به دلیل آب مروارید از دست رفته است را به او بازگردانید. به عبارت دیگر، با هزینه‌ای 1000 برابر کمتر، می‌توان به فردی در کشوری در حال توسعه کمک کرد تا زندگی عادی خود را مجددا به دست آورد."

با وجود تمام مزایای کمک مالی تأثیرگذار، جلب توجه مردم به خارج از مرزها برای کمک کردن، کار ساده‌ای نیست. در آمریکا، حدود ۹۴ درصد از کمک‌های خیریه مستقیماً در داخل کشور انجام می‌شود. پس چگونه می‌توان افراد را تشویق کرد که پول خود را به آن سوی دنیا ارسال کنند؟

بیشتر بخوانید:

نحوه ارزیابی عملکرد خیریه‌ها و میزان تاثیرگذاری آنها

چارلی برسلر می‌گوید: «این موضوع بسیار چالش‌برانگیز است. کمک کردن به خیریه‌های محلی یا انجمن‌های مرتبط با بیماری‌ها به دلیل تجربه‌ی شخصی، احساس خوبی دارد؛ مثلاً کمک به انجمن سرطان به یاد مادری که به دلیل این بیماری از دنیا رفته است. اما کمک به یک کودک در خارج از کشور متفاوت است. این کار به تفکر و تعمق بیشتری نیاز دارد.
به همین دلیل، یکی از موفق‌ترین اقدامات سازمان «زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید» تحت رهبری برسلر، خریداری حقوق کتاب «زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید» نوشته‌ی پیتر سینگر و ارائه‌ی آن به صورت رایگان برای دانلود به عنوان کتاب الکترونیکی یا کتاب صوتی با صدای افراد مشهوری مانند استیون فرای، کریستن بل و پل سایمون بود.

ارائه‌ی رایگان کتاب نیازمند ثبت‌نام فرد دانلود کننده است. بدین ترتیب، سازمان «زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید» می‌تواند در آینده ایده‌های بیشتری را در زمینه‌ی کمک مالی تأثیرگذار با دیگران به اشتراک بگذارد و محتوای دیگری مانند «دختر درون برکه»، برگرفته از تراوشات ذهنی پیتر سینگر را ارائه دهد.

"دختر درون برکه" یک آزمون درونی و وجدانی است که با این هدف طراحی شده که خواننده را در مقابل وجدان خود قرار دهد و این سوال را مطرح می‌کند که اگر کودکی در برکه‌ی کم‌عمقی در حال غرق شدن باشد و شما بتوانید با پریدن به آب، او را نجات دهید، اما بدانید که با انجام این کار، نه تنها کفش‌های نو و گران‌قیمت‌تان خراب می‌شوند بلکه دیر به محل کارتان می‌رسید، چه کاری انجام می‌دهید؟
فرار کردن و نادیده گرفتن این موقعیت، سخت است. هر کسی که خود را به عنوان فردی می‌شناسد که جان کودک را نجات می‌دهد به جای اینکه بی‌تفاوت رد شود، باید حداقل به اندازه‌ی هزینه‌ی همان کفش‌ها به یک سازمان خیریه‌ی معتبر کمک مالی کند.

برسلر با تکیه بر مهارت‌های رقابتی سابق خود، کمک های مالی جمع آوری شده این سازمان را از ۴۰۰,۰۰۰ دلار در سال به مجموع ۷۰ میلیون دلار رسانده است. او باور دارد که ایده‌ی کمک مالی تأثیرگذار، چشم انداز تازه ای به مفهوم خیریه می‌بخشد البته هنوز راه زیادی برای پیشرفت هست.

«این فرصتی است برای اینکه واقعاً زندگی‌ها را نجات دهیم، رنج‌ها را کاهش دهیم و معیشت‌ها را توانمند کنیم. من معتقدم که "زندگی‌ای که می‌توانید نجات دهید" می‌تواند میلیاردها دلار را جابه‌جا کند و پیام پیتر  را به گوش میلیون‌ها نفر برساند.»

منبع: ترجمه شده از وبسایت thelifeyoucansave.org