«...خانم کشاورز پسرش علیرضا را که مبتلا به سرطانی بدخیم بود، از دست میدهد. همچنان درگیر غم از دست دادن فرزند است که انسیه، دخترش نیز، به فاصله کمی از او، از دنیا میرود.
دو سوگ پیاپی برای خانم کشاورز بسیار تحمل ناپذیر و سخت مینماید تا اینکه دو ماه پس از فوت انسیه، با دیدن تابلوی موسسهای فعال در حوزه سوگ درمانی، مسیر زندگیاش تغییر میکند. او اکنون از نیرو های داوطلب بنیاد سوگ درمانی است.
روزهای پنجشنبه در بهشت زهرای تهران میگردد تا افرادی را که به تازگی عزیزی از دست دادهاند، با بنیاد آشنا کند. او سفیر التیام و آرامش است...»
متن بالا؛ بخشی از کتاب سفیران مهربانی بود. این کتاب در هفت فصل به چگونگی مدیریت داوطلبان در سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه و عامالمنفعه میپردازد. مؤلفان تلاش کردهاند علاوه بر بیان نکات و مباحث علمی در حیطه مدیریت داوطلبان، با ارائه داستانوارههایی فعالان این حوزه را با راهکارهای عملی در این خصوص آشنا کنند.
داستانوارههای این کتاب، طی ساعتها مصاحبه با فعالان سازمانهای مردمی در ایران جمعآوریشده است. از دیگر ویژگیهای این کتاب ارائه برگههای برنامهریزی و مدیریت داوطلبان است که به مدیران سازمانها جهت مدیریت بهتر کمک میکند.
در ادامه این مطلب به معرفی این کتاب خواهیم پرداخت.
مشخصات کتاب
نام کتاب: سفیران مهربانی
نویسندگان: ضحی اثنی عشری، پریسا عليویردی
ناشر: قبسات ۱۳۹۷
تعداد صفحات: 184 صفحه
موضوع: برنامهریزی روانی و زبانی مدیریت
در ادامه به معرفی خلاصهای از بخشهای مختلف این کتاب میپردازیم.
محتوای فصول کتاب سفیران مهربانی
فصل اول؛ کار داوطلبانه
در فصل اول پس از تعریف سازمانهای مردمنهاد و عامالمنفعه و کار داوطلبانه، به اهمیت فعالیتهای داوطلبانه بر سلامت فرد و افزایش سرمایه اجتماعی پرداخته میشود.
فصل دوم؛ آمادهسازی سازمان برای حضور داوطلبان
این فصل در خصوص ضرورت اصلاح رویکرد مدیران نسبت به نیروهای داوطلب صحبت میکند و تلاش شده است با ارائه دیدی وسیعتر نسبت به جایگاه نیروهای داوطلب، مدیریت بهتر این نیروها پایهریزی شود همچنین با ارائه داستان واره هایی واقعی از آماده نبودن سازمانها در پذیرش داوطلبان، بر لزوم تغییر فرهنگ سازمان تأکید میشود.
فصل سوم برنامهریزی برای جذب داوطلبان در سازمان
این فصل به معرفی انواع داوطلبان میپردازد و با معرفی ویژگیها و تفاوتهای انواع داوطلبان، نکات لازم برای تعامل با آنها تبیین میشود. طراحی فرصتهای مشارکت داوطلبان و نحوه تدوين شرح وظایف موضوعاتی است که در ادامه این فصل میخوانیم.
فصل چهارم؛ جذب داوطلبان
این فصل از کتاب درباره روشهای جذب داوطلبان است. طراحی پویش جذب داوطلبان با ارائه مثالهای مفید و اثرگذار ارائه میشود. بهعلاوه اشتباهات رایج و نکات مؤثر در طراحی فراخوان جذب مطرحشده است.
ریسکهای حضور نیروهای داوطلب در سازمان و نحوه مدیریت ریسک سرفصلهای دیگری است که در این فصل به آنها پرداخته میشود.
فصل پنجم؛ آشناسازی و آموزش داوطلبان
این فصل درباره آموزش داوطلبان است.در ابتدای فصل بر اهمیت پرداختن سازمان به آموزش داوطلبان تأکید میشود و پس از آن روشهای آموزش داوطلبان معرفی میشود.
در ادامه آشناسازی و آموزش بدو ورود داوطلبان و آموزش مستمر مطرح میشود و مخاطب را بر آن میدارد که با مطالعه نمونههای سایر سازمانها برای خلق مدل مناسب آموزشی در سازمان خود ایده بگیرد.
فصل ششم؛ هدایت و نگهداشت داوطلب
فصل حاضردرخصوص هدایت و نگهداشت نیروهای داوطلب است که قلب مدیریت داوطلب در مدل ارائهشده در این کتاب به شمار میرود.
در این فصل این موضوع بحث میشود که حفظ و انگیزه بخشی به داوطلبان فرایند جداگانهای نیست و همه بخشهای سازمان، از برنامهریزی و جذب ، تا آموزش و ارزیابی، بایستی با رویکرد حفظ داوطلب طراحی شوند.
تفاوت مدیرت و رهبری، نکاتی برای انگیزه بخشی به داوطلبان و مدیریت تعارضهای پیشآمده از مباحث دیگر این فصل است.
فصل هفتم؛ ارزیابی برنامه مدیریت داوطلب و قدردانی از داوطلبان
فصل آخر کتاب درباره ارزیابی برنامه مدیریت داوطلب است. بخش ارزیابی در دو زیرمجموعه ارزیابی برنامه و ارزیابی کارایی داوطلبان جمعبندی میشود و پسازآن با ذکر مثال، شیوههای تقدیر و تشکر و در صورت نیاز روشهای پایان دادن به کار داوطلبان بیان میشود.
دیدگاه خود را بنویسید