فرآیند بهبود محتوای وب‌سایت خیریه‌ها یا مؤسسات مردم‌نهاد برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجوی طبیعی و جذب ترافیک بیشتر از سمت بازدیدکنندگان علاقه‌مند به اهداف خیریه که ممکن است به داوطلبان، شرکت‌کنندگان برنامه یا خیران تبدیل شوند، «بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)» نامیده می‌شود. اما پیش از تدوین استراتژی سئوی خیریه‌، اجازه دهید جزئیات اساسی در مورد نحوه عملکرد سئو را مرور کنیم.

سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت انگلیسی «Search Engine Optimization» (بهینه‌سازی موتور جستجو) است و به فعالیت‌هایی اشاره دارد که هدف آن:

  1. افزایش دیده شدن صفحات یک وب‌سایت در نتایج موتور جستجوی طبیعی (غیرپولی) ؛
  2. جذب بازدیدکنندگان در وب‌سایت از طریق نتایج جستجوی طبیعی ؛

در اینجا علاوه بر سئو، اصطلاح دیگری با عنوان SERP را نیز معرفی می‌کنیم که مخفف عبارت «Search Engine Results Page» (صفحه نتایج موتور جستجو) است. 

ویژگی مهم SERP

چند ویژگی مهم SERP که باید مورد توجه قرار گیرد، عبارت است از:

  • تبلیغات پولی اغلب در نتایج جستجو گنجانده شده و با واژه «تبلیغ» (ad) متمایز می‌‌شوند. این تبلیغات عموماً در بالا یا پایین SERP ظاهر می‌شوند.
  • نتایج طبیعی (ارگانیک) به تمام پیوندهایی در صفحه SERP اشاره دارد که جزو تبلیغات پولی نیستند. بسته به SERP، اینها ممکن است پیوندها، تصاویر، ویدیوها، محصولات و موارد دیگر باشند.
  • گوگل همچنین با اضافه کردن بخش‌های دیگری به SERP نتایج را بهبود بخشیده یا به کاربران کمک می‌کند محتوای مرتبط را پیدا کنند. از جمله این موارد بخش سؤالات مرتبط است که با عبارت «People also ask» (سؤالاتی که مردم می‌پرسند) ظاهر می‌شود.

اسکرین‌شات زیر، SERP را برای جستجوی واژه «امدادرسانی آتش‌سوزی» (wildfire relief) در گوگل نشان می‌دهد.

SERP

بخش‌هایی که گوگل بر روی SERPها نمایش می‌دهد، حتی برای یک عبارت جستجوی یکسان، دائماً تغییر می‌کنند. برای مثال با کلیک کردن اینجا تغییر نتایج جستجو را برای واژه «امدادرسانی آتش‌سوزی» که در تصویر بالا به نمایش درآمد، در عمل مشاهده کنید. SERPها بسیار پویا و متغیر هستند، هم به دلیل تغییر ویژگی‌های SERP و هم به دلیل اینکه خود محتوای نمایه‌سازی (ایندکس‌) شده دائماً با انتشار URLهای جدید در حال تغییر است.

سئو چگونه عمل می‌کند؟

اگر هدف بهینه‌سازی موتور جستجو افزایش دیده شدن URLهای وب‌سایت در نتایج جستجوست، ابتدا باید متوجه شویم که موتورهای جستجو چطور تصمیم می‌گیرند که کدام صفحات را شامل شوند. برای ساده‌سازی کار تنها بر روی گوگل، غول موتور جستجو، تمرکز می‌کنیم.

وقتی یک کاربر عبارتی را در کادر جستجوی گوگل تایپ می‌کند (یا بیان می‌‌کند)، موتور جستجو همه تلاش خود را به عمل می‌آورد تا قصد و نیت جستجوی کاربر را متوجه شود. برای مثال:

  • آیا کاربر به دنبال پاسخ سؤال خود یا تحقیق در مورد موضوعی خاص است؟ (قصد اطلاعاتی)
  • آیا کاربران تلاش می‌کنند به وب‌سایت خاصی هدایت شوند؟ (قصد ناوبری)
  • آیا کاربران در تلاش برای خرید کالایی یا انجام یک معامله هستند؟ (قصد تجاری)

سپس الگوریتم گوگل شروع به کار کرده و URLهایی که فکر می‌کند به بهترین نحو ممکن هدف جستجوی کاربر را برآورده می‌کنند، از فهرست خود فراخوانی می‌کند.

عوامل اصلی تعیین‌کننده نحوه قرارگیری صفحات SERP

گوگل، فاکتورهای رتبه‌بندی مورد استفاده جهت تعیین نحوه گردآوری صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPها) برای عبارت خاص جستجو را افشا نکرده است. با این حال متخصصان سئو و نمایندگان گوگل قبلاً در مورد عوامل اصلی تعیین‌کننده نحوه قرارگیری صفحات SERP صحبت کرده‌اند. برخی عوامل مهم شناسایی‌شده در مطالعه جامع ژورنال موتور جستجو (Search Engine Journal) عبارتند از:

  • محتوای باکیفیت؛

انسان‌ها و موتورهای جستجو به دنبال محتوای باکیفیت هستند. موتورهای جستجو هنگام رتبه‌بندی محتوا بیش از پیش شواهدی از «تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد» (E-E-A-T) را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.

  • تجربه کاربری خوب، به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه؛

 این بدان معناست که استفاده از صفحات وب در دستگاه‌های تلفن همراه باید راحت و آسان باشد، به سرعت بارگیری شوند و چیدمان (طرح‌بندی) آنها ثابت بماند.

  • صفحات باید ساختار خوبی داشته باشند؛

سازماندهی محتوای صفحات که معمولاً از آن به عنوان بهینه‌سازی داخلی (on-page) یاد می‌شود، بایستی به خوبی صورت گرفته و صفحات به گونه‌ای علامت‌گذاری شوند که برای انسان‌ها و ربات‌های خزنده (crawler) قابل خواندن باشد.

  • پیوند به سایر محتوای مرتبط و باکیفیت؛

 پیوندهای داخلی و خارجی اهمیت فراوانی دارند. پیوندها، ارتباطاتی هستند که هم انسان‌ها و هم خزنده‌‌های موتور جستجو برای کشف صفحات مرتبط - در یک وب‌سایت واحد و بین وب‌سایت‌های مختلف - دنبال می‌کنند.

  • مکان؛

موتورهای جستجو می‌توانند مکان جستجوگر را تعیین کرده و در صورت لزوم، نتایج را براساس جغرافیا ارائه دهند. برای مثال گوگل می‌تواند شرکت‌ها یا سازمان‌های محلی را براساس موقعیت مکانی شما در نتایج جستجو ارائه دهد.

وبلاگ «مرکز جستجوی گوگل» (Google Search Central) منبع دیگری است که می‌توانید از آن برای پیگیری به‌روزرسانی‌های نحوه عملکرد جستجوی گوگل بهره بگیرید.

سؤالات متداول پیرامون کاربرد سئو برای خیریه‌ها

چند سؤال متداول درباره کاربرد سئو برای خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این قسمت پاسخ داده می‌شود:

چرا سئو برای خیریه‌ها اهمیت دارد؟

موتورهای جستجو نقش انکارناپذیری در نحوه جستجوی موضوعات، پیدا کردن اطلاعات و تصمیم‌گیری در مورد نحوه و مکان وقف زمان و پول توسط افراد مختلف (خیران، سرمایه‌گذاران و کاربران برنامه‌ها) دارند. سرمایه‌گذاری در سئو می‌تواند اعتماد به سازمان را افزایش دهد، خیران و حامیان جدیدی را جذب کند و سازمان را به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات درباره هدف خیریه معرفی نماید.

آیا خیریه‌ها به سئو نیاز دارند؟

بله! حضور قوی در نتایج جستجوی طبیعی یک عامل بسیار مهم در ایجاد اعتماد نزد بازدیدکنندگانی است که برای اولین بار با سازمان آشنا می‌شوند. نکته مهم‌تر اینکه، توجه به سئو می‌تواند به طور چشمگیری امکان دیده شدن سازمان در طول زمان را افزایش دهد، کاربران و خیران جدید را به ارمغان آورد و پوشش لازم برای هدف، کار و تأثیرگذاری را افزایش دهد.

خیریه‌ها چطور می‌توانند سئو سایت خود را بهبود بخشند؟

بهبود سئوی خیریه مستلزم تحقیق، به‌روزرسانی و ایجاد محتوای جدید برای وب‌سایت و افزودن برخی فعالیت‌ها به دامنه گسترده استراتژی بازاریابی و ارتباطات است.  در این راهنمای استراتژی سئو خیریه اطلاعات بیشتری درباره این مراحل کسب می‌کنید.

تدوین استراتژی سئو خیریه

راهنمای 8 مرحله‌ای تدوین استراتژی سئو خیریه

گام 1: تحقیق درباره مخاطبان

گام نخست در تدوین استراتژی سئو مؤسسات خیریه، شناخت مخاطب (یا مخاطبان) است. شاید قبلاً تحقیق مخاطب را برای طرح استراتژیک، طرح ارتباطات بازاریابی یا برنامه‌ریزی مسیر مخاطب سازمان خود انجام داده باشید. در اینصورت در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار دارید و می‌توانید از تحقیقات گذشته استفاده کنید.

وقتی یک فرد موتور جستجویی چون گوگل را در مرورگر خود باز می‌کند، قصد و نیتی مرتبط با یکی از اهداف جستجوی فوق‌الذکر (اطلاعاتی، ناوبری و تجاری) را دنبال می‌کند. برای موفقیت در سئو باید از قصد و نیت جستجوگر آگاه شویم. شما باید مخاطبان خود را ترسیم کرده و در مورد نوع جستجوهایی که ممکن است انجام دهند، طوفان فکری کنید.

  • جستجوهایی با قصد اطلاعاتی: 

تصور می‌کنید که مخاطبان‌ به دنبال چه نوع اطلاعاتی در رابطه با هدف یا کاری که سازمان خیریه‌تان انجام می‌دهد، هستند؟ آیا سؤالاتی وجود دارد که بتوانید به آنها پاسخ دهید یا منابع را به نحوی ارائه دهید که با نیت اطلاعاتی پشت آن جستجوها مطابقت داشته باشد؟

  • جستجوهایی با قصد تجاری: 

آیا مخاطبان در جستجوی فرصت‌هایی برای حمایت از یک هدف خاص یا اهدای کمک هستند؟ آیا می‌توانید سازمان خود را به عنوان دریافت‌کننده معتبر و قابل اعتماد کمک‌های مالی خیران برای حمایت از کارهای حوزه خود معرفی کنید؟

  • جستجوهایی با قصد ناوبری: 

این نوع جستجوها به تحقیق کمتری نیاز دارند، چرا که معمولاً به قصد اطلاع از تغییرات نام سازمان‌تان یا اطلاع از نام برنامه‌ها یا خدمات برندی که ارائه می‌کنید، صورت می‌گیرند. جستجوگر از قبل با برند آشنایی دارد و صرفاً از موتور جستجو به عنوان راهی سریع برای رسیدن به وب‌سایت شما استفاده می‌کند. با این حال همچنان ارزش دارد که این نوع جستجو را در مطالعات خود بگنجانید.

گام 2: تحقیق درباره کلمات کلیدی

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای ساخت لیستی از کلمات کلیدی (یا عبارات کلیدی) مورد نظر جهت نظارت و پیگیری کار سئو خود استفاده کنید. لیست کلمات کلیدی هدف شامل دو دسته زیر خواهد بود:

  • کلمات کلیدی جدیدی که می‌خواهید صفحات وب‌سایت را در جستجوی طبیعی برای آنها رتبه‌بندی کنید؛
  • کلمات کلیدی موجود که صفحات وب‌سایت قبلاً برای آنها رتبه‌بندی شده‌اند و می‌خواهید این رتبه‌ها را حفظ یا بهبود بخشید؛

یک نقطه عالی برای شروع کار، تحقیق در مورد «کلمه کلیدی بذر یا اصلی» (seed keyword) مانند هدفی است که خیریه به آن می‌پردازد. ابزارهایی چون «ابزار جادویی کلمات کلیدی سمراش» (Semrush Keyword Magic Tool ) این امکان را به شما می‌دهند که کار خود را با یک کلمه کلیدی اصلی آغاز کرده و سپس لیستی از کلمات و عبارات کلیدی و سئوالات مرتبط حول آن موضوع را پیدا کنید.

کلمه کلیدی بذر یا اصلی

مثال زیر مربوط به نقطه شروع ابزار جادویی کلمات کلیدی برای سازمانی است که روی خشونت خانگی (domestic violence) کار می‌کند:

در مثال فوق، سمراش تعداد جستجوی هر کلمه کلیدی مرتبط (در هر ماه) و نمره سختی کلمه کلیدی (1-100) را ارائه می‌دهد. هرچه نمره سختی کلمه کلیدی (نقاط قرمز و نارنجی) بالاتر باشد، نتایج جستجو رقابتی‌تر و رتبه‌بندی یک محتوای جدید دشوارتر خواهد بود. این امر به ویژه مواقعی اتفاق می‌افتد که وب‌سایت نسبتاً جدید بوده و/یا هنوز سطح بالایی از اعتبار دامنه را کسب نکرده است.

از آنجا که همه نمرات سختی کلمه کلیدی در مثال فوق اعداد بالایی هستند، لازم است کمی عمیق‌تر عمل کرده و ابزار جادویی کلمه کلیدی را برای یک کلید واژه طولانی‌تر (خاص‌تر) اجرا کنید.

بنابراین نتایج جستجوی ابزار جادویی برای عبارت کلیدی «پیشگیری از خشونت خانگی» (domestic violence prevention) ارائه می‌شود:

همانطور که ملاحظه می‌کنید، نمرات سختی کلمه کلیدی کاهش یافته و در عین حال برخی سؤالات اطلاعاتی که هر خیریه فعال در زمینه پیشگیری از خشونت خانگی می‌تواند برای ایجاد محتوای جدید در یک استراتژی سئو هدف قرار دهد، قابل مشاهده است.

از دیگر منابع مفید برای ایده‌پردازی کلمات کلیدی، AlsoAsked است. این ابزار، سؤالات مرتبطی که گوگل تحت قابلیت «People Also Asked» روی صفحات نتایج موتور جستجو پیشنهاد می‌دهد را کاوش می‌کند. نمونه‌ای از گزارش AlsoAsked برای SERP گوگل خشونت خانگی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

خیلی از این سؤالات می‌توانند به عنوان نقطه شروع کار پست‌های وبلاگی طراحی شده برای پاسخ به پرسش‌های اطلاعاتی مرتبط با فعالیت سازمان عمل کنند.

در نهایت، فراموش نکنید که واژگان کلیدی برند خود را به این لیست اضافه کنید. این واژگان عبارتند از: نام سازمان (از جمله کلمات اختصاری)، نام برنامه‌ها، خدمات یا رویدادهای مهمی که شاید کاربران در جستجوی آنها باشند و نام هر یک از کارکنان برجسته سازمان که دارای وجهه عمومی قابل توجهی هستند.

گام 3: مروری بر رتبه‌بندی‌های فعلی

همزمان با انجام تحقیق کلمه کلیدی، واژگان مورد نظر را به لیست کلمات کلیدی هدف اضافه کنید. می‌توانید این لیست را در یک صفحه گسترده قرار داده یا از قابلیت‌های مدیریت لیست کلمات کلیدی در ابزارهایی چون سمراش (Semrush) یا SE Ranking بهره بگیرید. مزیت ابزارهای پولی این است که جایگاه رتبه‌بندی وب‌سایت برای هر کلمه کلیدی را در طول زمان ردیابی می‌کنند.

رتبه فعلی URLهای وب‌سایت را هم برای کلمات کلیدی حاضر در لیست هدف‌ و هم برای سایر URLها مورد بررسی قرار دهید. ابزارهای فوق‌الذکر به انجام این کار کمک می‌کنند و به علاوه امکان استفاده از ابزارهای رایگانی چون کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) برای بررسی داده‌های رتبه‌بندی جستجوی طبیعی فراهم است.

گام 4: بهبود محتوای موجود

سئو ارتباط تنگاتنگی با بازاریابی محتوا دارد و خیلی از بازاریابان را به سمت تولید پست‌های وبلاگی جدید تا حد امکان رهنمون می‌کند.

با این حال حرف «O» که مخفف بهینه‌سازی در واژه SEO است، به ما یادآوری می‌کند که علاوه بر تولید محتوای جدید به محتوای موجود خود نیز توجه کنیم. اگر URLهایی وجود دارند که قبلاً رتبه‌بندی شده و می‌توانند برای انتقال به جایگاه بالاتر بر روی SERP بهینه شوند، ابتدا این کار را انجام دهید!

به خاطر داشته باشید: 

نرخ کلیک (CTR) صفحات URL موجود در SERPها پس از چند نتیجه نخست جستجوی طبیعی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

داده‌های حاصل از مطالعه نرخ کلیک نرم‌افزار «Advanced Web Ranking» از رقم 41 درصد برای نخستین نتیجه جستجوی طبیعی حکایت دارد، در حالی که این رقم برای رتبه‌های 2 تا 5 به 6-12 درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر ارزش دارد محتوای موجود که در رتبه‌های 6-10 قرار دارند شناسایی شوند، چرا که بهبود تدریجی جایگاه آنها می‌تواند افزایش قابل توجهی در ترافیک سایت ایجاد کند.

برای مثال، اگر در حال حاضر URL شما که در رتبه 9 یک کلمه کلیدی با اولویت بالا قرار دارد را بتوان به گونه‌ای بهنیه کرد که به رتبه 3 ارتقاء یابد، نرخ CTR از 3 به 8 درصد افزایش می‌یابد. در همین حال، بهینه‌سازی یک URL که در حال حاضر در جایگاهی پایین‌تر از رتبه 11 قرار دارد و انتقال آن به رتبه‌های 6-10 می‌تواند به ایجاد مقداری ترافیک در جایی که قبلاً وجود نداشت منجر شود.

نحوه بهبود رتبه URL موجود برای یک کلمه کلیدی خاص

برای آشنایی با نحوه بهبود رتبه URL موجود برای یک کلمه کلیدی خاص، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک پنجره مرورگر ناشناس یا خصوصی باز کنید.
  • عبارت مورد نظر را در گوگل جستجو کنید.
  • SERP (صفحه نتایج) را مرور کرده و دقت کنید که گوگل کدام بخش‌ها را ظاهر می‌کند. اگر نتایج برتر (top results) شامل تصاویر یا ویدیوست، URL شما احتمالاً برای رقابت به تصاویر یا ویدیو نیاز دارد. همچنین اگر گوگل بخش سؤالات «People Also Asked» را نمایش داده، این سؤالات را مرور کنید تا در مورد زیرعنوان‌ها یا بخش‌هایی که می‌توانید به محتوای خود اضافه کنید، ایده بگیرید. 
  • URLهایی که در حال حاضر بالاتر از URL شما قرار گرفته‌اند را در برگه‌های جدید باز کنید. محتوای هر URL که اکنون بالاتر از جایگاه شماست را مرور کرده و در مورد ساختار و زیرعنوان‌ها و محتوایی که دربردارند، یادداشت‌برداری کنید.

در نهایت صفحه شما باید پوشش موضوعی مشابه را فراهم کرده و تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد بیشتری را به نمایش بگذارد تا بتواند در رتبه‌بندی ارتقاء یابد.

گام 5: برنامه‌ریزی برای ایجاد محتوای جدید

برنامه‌ریزی برای تولید محتوای جدید در مورد کلمات کلیدی هدف حاضر در لیست که فاقد رتبه‌بندی قبلی جستجوی طبیعی هستند، ضرورت دارد. 

اگر کلمات کلیدی هدف اطلاعاتی هستند و وب‌سایت شما دارای بخشی است که در آن پست‌های وبلاگی یا مقالات را منتشر می‌کنید، از پست‌های وبلاگی آینده برای پاسخ دادن به جستجوهایی با قصد اطلاعاتی استفاده کنید. فراخوان عمل در مورد این پست‌ها ممکن است دانلود یک منبع رایگان، شرکت در اقدام حمایتی، امضای طومار یا عضویت در لیست ایمیل سازمان باشد.

در مورد کلمات کلیدی با نیت تجاری یا معاملاتی، می‌توانید صفحاتی را در سلسله مراتب ناوبری وب‌سایت ایجاد کنید تا به پرسش‌های کاربران پاسخ داده شود. برای مثال خیریه‌ای در حوزه محافظت از محیط زیست که فرصت‌های داوطلبانه ارائه می‌دهد، می‌تواند یک صفحه همیشه سبز با عنوان «فرصت‌های داوطلبانه» (Volunteer Opportunities) ایجاد و این صفحه را جهت رتبه‌بندی برای عبارت جستجوی فرصت‌های داوطلبانه زیست‌محیطی در [شهر شما] بهینه کند. صفحه مذکور این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که اطلاعات بیشتری درباره داوطلب شدن در سازمان کسب کرده و با استفاده از فرمی بر روی صفحه مستقیماً به رهبران داوطلب تبدیل شوند.

جهت برنامه‌ریزی محتوای جدید خود همان فرآیندی که در گام 4 ذکر شد را دنبال کنید تا به شناخت لازم از فضای رقابتی برسید. در مقایسه با محتوای موجود، محتوای جدید باید پوشش موضوعی مشابهی را ارائه کرده و تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد بیشتری را بروز دهد تا بتواند در رتبه‌بندی ارتقاء یابد.

اجازه دهید به مثال قبلی خود در مورد خیریه فعال در زمینه پیشگیری از خشونت خانگی بازگردیم. تحقیق کلمات کلیدی نشان داد که عبارت «قانون پیشگیری از خشونت خانگی» تقریباً 70 جستجو در ماه دارد و نمره سختی آن 27 درصد است. در نتیجه این یک موضوع خوب برای پست وبلاگ اطلاعاتی و مورد پسند مخاطبانی است که علاقه‌مند به حمایت قانونی در رابطه با خشونت خانگی هستند.

برای هر کلمه کلیدی خاص می‌توانید از ابزاری چون سمراش استفاده کنید تا به یک تجزیه و تحلیل سریع از URLهای موجود در SERP فعلی برسید (با استفاده از ابزار Keyword Overview)

در این مثال، صفحات با رتبه برتر لزوماً مفیدترین نتایج این جستجو نیستند، چرا که مصوبه فدرال پیشگیری از خشونت خانگی در سال 1991 تبدیل به قانون نشده و در واقع مرتبط‌ترین قانون فدرال، «قانون خشونت علیه زنان» (VAWA) است. با این حال چند ایالت قوانینی را تصویب کرده‌اند که اصطلاح «پیشگیری از خشونت خانگی» را شامل می‌شود.

این یک فرصت قوی برای تولید محتوایی است که چشم‌انداز این قوانین را با اطلاعاتی در مورد لایحه فدرال و لوایح مختلف ایالتی که در این عنوان شریک هستند، تبیین می‌کند. سپس مقاله اطلاعاتی حاصله می‌تواند یک نقطه شروع عالی برای فراخوان حمایتی یا دعوت از خوانندگان جهت کمک مالی به سازمان باشد.

گام 6: صرف زمان برای سئو خارجی

بهبود محتوای موجود و ایجاد محتوای جدید هر دو نمونه‌هایی از سئو داخلی (on-page) هستند: بهینه‌سازی صفحات داخل وب‌سایت برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجو. اما سئو خارجی (off-page) به تاکتیک‌هایی خارج از فضای وب‌سایت اطلاق می‌شود که باعث ارتقای رتبه‌بندی و افزایش دیده شدن آن در نتایج جستجو می‌شود. 

تاکتیک‌های سئو خارجی

هدف عمده تاکتیک‌های سئو خارجی (خارج از صفحه)، نشان دادن تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد (E-E-A-T) سازمان از طریق فعالیت آن در گفتگوهای گسترده آنلاین پیرامون موضوع مورد نظر است. از جمله این تاکتیک‌ها عبارتند از:

  • بک‌لینک (backlink) به وب‌سایت‌، به طور ایده‌ال از سایت وب‌سایت‌های معتبر یا برجسته در حوزه فعالیت‌تان
  • نوشتن پست مهمان برای سایر وب‌سایت‌های مرتبط
  • حضور به عنوان مهمان در پادکست‌های مرتبط یا شوهای یوتیوب
  • سخنرانی در سایر همایش‌ها یا رویدادها
  • انتشار مطلب در رسانه‌های اجتماعی یا انجمن‌های آنلاین مرتبط
  • تعقیب فرصت‌های رسانه‌های به‌دست‌آمده، مصاحبه با روزنامه‌نگاران یا نوشتن مقاله در قسمت نظرات مجلات
  • اسپانسری رویدادهای مرتبط

ساخت بک‌لینک‌های باکیفیت به وب‌سایت موضوع مهمی است که به گوگل می‌فهماند سازمان شما (به عنوان یک ناشر) منبع قابل اعتمادی از اطلاعات در مورد هدف یا موضوع موردنظرتان است.

توجه: 
هرگز برای بک‌لینک‌ها هزینه نکنید. گوگل به وضوح بیان کرده که خرید بک‌لینک‌ها برای ارتقای رتبه‌بندی جستجو نوعی لینک اسپم (هرزنامه لینک) است و سایت‌های درگیر آن معمولاً جریمه می‌شوند.

گام 7: سئو تکنیکال – مطمئن شوید که مشکلات فنی در وب‌سایت وجود ندارد؛

هنگام کار بر روی سئو داخلی و خارجی باید مطئمن شوید که وجود مشکلات فنی در وب‌سایت مانع از موفقیت استراتژی سئو نمی‌شود. سئو تکنیکال (فنی) عموماً در دو دسته کلی جای می‌گیرد:

  • اطمینان از اینکه گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌توانند به طرزی مؤثر URLهای جدید سایت شما را کشف، خزش و نمایه‌سازی (ایندکس) کنند.
  • اطمینان از اینکه سایت شما یک تجربه کاربری خوب ارائه می‌دهد: یعنی صفحات به سرعت بارگذاری می‌شوند، در دستگاه‌های تلفن همراه قابل استفاده هستند و با بهترین شیوه‌های دسترسی مطابقت دارند.

ابزارهایی چون سمراش و SE Ranking با ارائه قابلیت ممیزی وب‌سایت، برخی مشکلات فنی بالقوه آن را نمایان می‌سازند. همچنین می‌توانید وب‌سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل تأیید کنید تا از هرگونه مشکل احتمالی نمایه‌سازی مطلع شوید.

گام 8: نظارت بر نتایج سئو و گزارش آن

همزمان با شروع کار بهینه‌سازی وب‌سایت جهت ارتقای رتبه‌بندی آن شاید مایل باشید بر پیشرفت کار خود نظارت کرده و گزارش‌هایی را تهیه کنید. پیشنهاد ما نظارت بر داده‌ها از طریق سه منبع زیر است:

  • کنسول جستجوی گوگل:

 این کنسول بر معیارهایی چون تعداد نمایش سایت در نتایج جستجو (impressions)، کل کلیک‌ها، نرخ کلیک و میانگین موقعیت سایت برحسب جستجو و URL نظارت می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر فیلترها را اعمال نکنید، کنسول جستجوی گوگل داده‌های مربوط به همه جستجوهای گوگل در بازه زمانی انتخاب شده (و نه فقط کلمات کلیدی خاصی که برای هدف انتخاب کرده‌اید) را ارائه می‌کند.

  • ابزار ردیابی کلمات کلیدی: 

از ابزارهایی چون سمراش یا SE Ranking برای نظارت بر موقعیت مجموعه خاصی از کلمات کلیدی موردنظر استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان می‌دهند تمرکز خود را فقط بر روی کلمات کلیدی خاصی که امکان رتبه‌بندی یا بهبود رتبه‌بندی سایت را فراهم می‌آورند، قرار دهید.

  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): 

از ابزار گوگل آنالیتیکس برای نظارت بر حجم کلی ترافیک ناشی از جستجوی طبیعی و نرخ تبدیل ترافیک ناشی از جستجوی طبیعی استفاده کنید. هرچند افزایش ترافیک وب‌سایت بر اثر جستجوی طبیعی بسیار فوق‌العاده است، اما تلاش‌های سئو تنها زمانی ارزشمند است که بتوانید افزایش دیده شدن در جستجو را به اهداف استراتژیک سازمان پیوند دهید. به معنای دیگر باید کانال‌های گفتگوی اختصاصی برای مواردی چون عضویت در ایمیل، پر کردن فرم‌ها، بارگذاری منابع، ثبت نام در رویدادها یا کمک‌های مالی را در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید.

سئو خیریه‌ها؛ منابع، افراد و بودجه

تدوین و اجرای استراتژی سئو در مؤسسه خیریه نیازمند سرمایه‌گذاری است که در درجه اول ساعت-کار افراد و سپس مقداری بودجه محدود برای سرمایه‌گذاری در ابزارهای سئو را می‌طلبد.

در این مقاله چند ابزار مفید به خوانندگان معرفی شد و در عین حال ابزارهای متعدد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید آنها را مورد بررسی قرار دهید.

اگر پرسنل ارتباطات بازاریابی داخلی سازمان شما فاقد تخصص یا وقت کافی برای مدیریت همه جنبه‌های یک ابتکار سئو هستند، می‌توانید به پشتیبانی پیمانکاران بیرونی رجوع کنید. چند پیشنهاد در این خصوص ارائه می‌شود:

آیا باید نوشتن محتوای سئو را به دیگران واگذار کنیم؟

واگذاری کار نوشتن پست‌های وبلاگ یا مقالات به یک پیمانکار بیرونی (برون‌سپاری) که بتواند اهداف تولید محتوا را برآورده کند، وسوسه‌انگیز است. اما توصیه ما این است که سعی کنید محتوای خود را در داخل شرکت تولید کنید، حتی به قیمت انتشار مطالب با فراوانی کمتر!
محتوای باکیفیت به معنای نشان دادن تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد شما برای کسب رتبه برتر در نتایج جستجوی گوگل است. اگر این محتوا توسط یک نویسنده بیرونی که کارشناس اهل فن نیست نوشته شود، به زودی نمایان خواهد شد. سعی کنید با کارشناسان اهل فن داخلی همکاری کنید.

آیا به مشاور سئو خیریه نیاز داریم؟

مشاور سئو خیریه می‌تواند به انجام تحقیقات در مورد مخاطبان و کلمات کلیدی، ارائه ممیزی محتوا، ارائه خلاصه محتوا برای مقالات جدید و نظارت بر اثربخشی استراتژی سئو کمک کند. اگر با کمبود زمان برای تیم خود مواجه هستید، مشاور سئو می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که بهترین نتایج ممکن را برای تیم خود دریافت به ارمغان می‌آورید.

منبع: ترجمه شده از وبسایت bluehillsdigital