جمع‌آوری کمک‌های مالی (Fundraising) جانمایه حیات خیریه‌هاست که اغلب منبع اصلی درآمد این مؤسسات بوده و بنابراین ممکن است وظیفه‌ای دشوار، طاقت‌فرسا و بی‌پایان تلقی شود، اما خوشبختانه به لطف وجود کانال‌های فراوان می‌توان اقدامات زیادی را برای جذب خیران و نیکوکاران جدید انجام داد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های آن اشاره می‌کنیم.

مهمترین تکنیک‌های جذب خیرین در خیریه‌ها

جذب نیکوکاران جدید در خیریه‌ها بسیار مهم است، زیرا این افراد می‌توانند به خیریه‌ها در رسیدن به اهداف‌شان کمک کنند. اما چگونه؟

1. قدرت تبلیغات محیطی (OOH)

وقتی صحبت از تلاش برای تسخیر قلب و ذهن نیکوکاران می‌شود، مهم‎ترین چیز ایجاد تأثیرات بصری است چرا که «مخاطبان آنچه را که می‌بینند، باور می‌کنند». این نقطه‌ای است که تبلیغات بیرون از خانه یا محیطی (OOH) می‌تواند بسیار قدرتمند عمل کند. 

طبق یک نظرسنجی، 56 درصد از اعضای نسل هزاره (Millennials) اعتماد بیشتری به رسانه‌های OOH نسبت به تبلیغات بنری آنلاین دارند. علت این است که گاهی تبلیغات محیطی واقعی‌تر و عینی‌تر از تبلیغات دیجیتال جلوه کرده و کمتر آزاردهنده به نظر می‌رسند، اما همه چیز به بیلبوردهای تبلیغاتی خلاصه نمی‌شود. 

تبلیغات OOH به اشکال مختلف از پوستر و بروشورها گرفته تا آگهی‌های رادیویی و اسپاتیفای ظاهر می‌شوند یا می‌توان از قدرت فرهنگ مردمی برای جلب توجه به یک کمپین بهره گرفت، نظیر کاری که یک استارتاپ امدادرسانی با دست گذاشتن بر روی تب عمومی سریال بازی مرکب (Squid Game) با تبلیغ یک کارت ویزیت منحصر به فرد انجام داد.

2. استفاده از مزیت رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در صورت کاربرد استراتژیک می‌توانند یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای ایجاد پایگاه حامیان و افزایش کمک‌های مالی به خیریه باشند. این رسانه‌ها ارتباط دوطرفه را تسهیل کرده و فرصت تعامل رودررو با شمار انبوهی از حامیان بالقوه را در اختیار خیریه‌ها قرار می‌دهند.

رسانه اجتماعی همچنین می‌تواند یک ابزار فوق‌العاده برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان باشد. فقط کافی است پلتفرم خود را به شکلی عاقلانه و هوشمندانه‌ انتخاب کرده و ترکیب جمعیتی مخاطبان و محتوای خود را در نظر بگیرید.
برای مثال فیس‌بوک گزینه خوبی برای مخاطبان زن مسن‌تر و جمع‌آوری کمک‌های مالی همتا به همتاست، اما اگر هدف شما کاملاً بصری است می‌توانید کمپین‌های کوتاه جمع‌آوری منابع مالی در استوری‌های اینستاگرام با استفاده از قابلیت بالا کشیدن لینک‌ها (swipe up) را امتحان کنید. 

به اشتراک گذاشتن تصاویر، ویدیوها، صداها و واکنش‌های انسانی می‌تواند به هدف شما روح و جان ببخشد و چنانچه نیکوکاران بالقوه بتوانند تأثیر کمک‌های اهدایی خود را به عینه ببینند و با ذینفعان ارتباط برقرار کنند، به احتمال زیاد در این امر مشارکت خواهند کرد.

عوامل مؤثر بر تأمین مالی جمعی به کمک رسانه‌های اجتماعی

لازم است که در فعالیت رسانه اجتماعی خود تأثیرات عاطفی را از طریق گوش دادن به سخن فالوورها و تعامل با آنها در نظر بگیرید، چرا که تحت‌الشعاع قرار دادن صرف کانال با ارائه درخواست‌های پیاپی اهدای کمک ممکن است برای مخاطبان آزاردهنده و ناخوشایند به نظر برسد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خیریه، تهیه محتوا برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. نیاز مستمر به محتوا و تصاویر قوی وجود دارد و بنابراین تعیین محتوایی که قرار است منتشر کنید و زمان انتشار آن در یک تقویم محتوایی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
سایر اعضای تیم خود را درگیر این مسئولیت کنید، اما برای ایجاد دستورالعمل و خط‌مشی رسانه‌های اجتماعی وقت بگذارید تا همه همصدا شوند. همچنین لازم است تا برنامه‌ای را برای نحوه پاسخگویی به پیام‌ها و نظرات در خارج از ساعات اداری و همچنین در صورت وقوع یک بحران تدوین کنید.

نیک آوا پادکستی است که قصد دارد به دنیای بیکران نیکوکاری پیرامونش بیشتر بپردازد.

این مجموعه امیدوار است که پادکست‌های تولید شده، مورد پسند کاربران و افراد علاقمند به حوزه خیریه و نیکوکاری واقع شود و علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه خیریه و نیکوکاری به همه افراد کمک کند تا با نگاهی انسان دوستانه فعالیت کنند.

3. سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت

طی دو سال گذشته اکثر خیریه‌ها مجبور شده‌اند به فعالیت‌های آنلاین روی بیاورند، اما بهبودپذیری در دنیای پس از کووید چالش بزرگ بعدی است. تدوین یک راهبرد دیجیتال برای تعیین بهترین نقطه‌ای که تلاش‌ها در آن متمرکز می‌شود، به افراد وابسته به خدمات خیریه کمک خواهد کرد.
وب‌سایت خیریه یکی از قوی‌ترین ابزارهای تحت اختیار آن است و در نهایت می‌تواند تعیین کند که آیا دیگران تصمیم به حمایت از شما می‌گیرند یا خیر، بنابراین مطمئن شوید که آن به درستی کار خود را انجام می‌دهد.

وب‌سایت باید مأموریت و ارزش‌های خیریه را به وضوح تبیین کند و به گونه‌ای ارائه شود که مخاطبان کار دشواری برای فهمیدن مأموریت‌های شما و تفاوت‌هایی که ایجاد می‌کنید، نداشته باشند. آن باید دارای یک ناوبری ساده باشد و محتوای مختصر و قابل فهم با فراخوان عمل واضح را عرضه کند. برای اثبات کارهای اجتماعی، مطالعات موردی را به وب‌سایت اضافه و گزینه مشاهده یا دانلود آخرین گزارش تأثیرگذاری‌تان را تعبیه کنید. 

نحوه تنظیم بهترین بیانیه مأموریت خیریه

اگر دارای مهارت و توانایی استفاده از بازاریابی ایمیلی برای پرورش نیکوکاران بالقوه هستید، آگهی بازشونده (پاپ‌آپ) را برای ثبت نام در یک خبرنامه جهت دریافت بروزرسانی‌های منظم در مورد هدف خود ایجاد کنید و نهایتاً فراموش نکنید که این بهینه‌سازی را برای گوشی‌های موبایل نیز انجام دهید.

4. ساده‌سازی فرآیند کمک به خیریه

اگر فرآیند اهدای کمک بر روی وب‌سایت واضح، سریع و ساده نباشد، خیلی از تلاش‌ها و اقدامات شما تا این لحظه به هدر می‌رود.
نخستین گام در این راستا تعبیه یک دکمه فراخوان عمل (CTA) جذاب و توجه‌برانگیز است. این به نیکوکاران اجازه می‌دهد تا قصد خود برای کمک کردن را با کلیک ساده بر روی یک دکمه نشان دهند.

این دکمه باید نیکوکاران را مستقیماً به یک صفحه ساده برای اهدای کمک‌های مالی‌ که حاوی یک فرم واحد است، هدایت کند. تا حد امکان از اضافه کردن گزینه‌های بی‌مورد خودداری کنید.
چرا که هر مرحله اضافی برای مخاطبان ممکن است باعث حواس‌پرتی آنها شده یا سبب شود که در تصمیم خود برای کمک کردن به شک بیافتند. البته این به معنای وادارسازی بدون تعقل مخاطب به عمل نیست، بلکه صرفاً به این معناست که فرآیند اهدای کمک تا حد امکان ساده و شهودی شود.
پس از اهدای کمک‌های مالی فراموش نکنید که از مخاطبان تشکر کرده و آنها را در مورد تأثیرگذاری کمک‌هایشان مطلع و به روز نگه دارید.

منبع: وبسایت eleven-marketing