وقتی کسب‌وکارها و سازمان‌های مردم نهاد برای هدفی با یکدیگر متحد می‌شوند، تغییرات مؤثر و چشمگیری اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات مدیران این سازمان‌ها، ارتباط با کسب و کارهای مختلف را دست‌کم و یا نادیده می‌گیرند، درحالی‌که از نقش حیاتی‌ این ارتباطات غافل هستند.

تفاوت خیریه‌ها با سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)

 زمانی که مدیران کسب و کارها و سازمان‌های مردم نهاد از اهمیت این موضوع اطلاع پیدا کنند، خواهند دید که مشتریان بیشتری به سمتشان جذب شده و از طرف دیگر، توسط بازاریابی‌های جذاب و همچنین از طریق روابط بشردوستانه در جامعه، شهرت و جایگاه مثبتی می‌توانند به دست بیاورند. در این مقاله از مجله فرهنگ خیرایران با بررسی‌های فراوان، راه‌های موثری برای برقراری روابط دوجانبه و سودمند در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار می‌دهد.

ایجاد روابط دوجانبه و سودمند سازمان‌های مردم نهاد با کسب و کارها

راهکارهای اساسی برای ایجاد روابط دوجانبه و سودمند سازمان‌های مردم نهاد با کسب و کارها

1. مشخص کردن اهداف شخصی و اهداف بشردوستانه

اهداف مربوط به سود شخصی و اهداف بشر دوستانه را در کارهای خود قرار دهید. این جمله را نقطه اشتراکی بین سازمان‌ها در نظر بگیرید. سؤالاتی که باید بپرسید عبارت‌اند از:

مشخص کنید منافع و مأموریت نهادها چیست؟ چه ارزش‌هایی برای یکدیگر به ارمغان خواهید آورد؟ آیا حیطه کاری‌تان تناسب خوبی با یکدیگر دارد؟

این مرحله همچنین شامل تعیین تأثیری است که با همکاری یکدیگر به آن دست پیدا می‌کنید. بنابراین آیا به دنبال ارائه برنامه‌های ارزشمند و یا به دنبال گسترش دامنه دسترسی خود هستید؟

هنگامی که با یک کسب‌وکار مواجه می‌شوید، آماده ارائه تغییرات، ارزش‌ها و مزایایی باشید که سازمان شما برای دو طرف به ارمغان می‌آورد.

2. درنظر گرفتن صداقت و هدفمندی در کار

صداقت و هدفمندی را سرلوحه کارهای خود قرار دهید. روابط دوجانبه و سودمند، با اعتماد شروع می‌شود و با اعتماد هم به پایان می‌رسد. در این مشارکت‌ها باید صداقت، هدفمندی و معتمد بودن به چشم بیاید، زیرا همه این موارد از همان ابتدا باعث ایجاد حس مثبت عدالت می‌شوند. این طرز فکری است که باید آن را هم در گفتار و هم در عمل نشان دهید.

3. ایجاد روابط صادقانه

ارتباط مدوام و صادقانه را در نظر بگیرید. برای داشتن یک شراکت طولانی‌مدت و ارزشمند، ارتباط منسجم و صادقانه باید در مرکز هدف باشد. پیشنهاد می‌کنیم که شرکای بالقوه‌ای که دیدگاهی مشترک و درعین‌حال تازه و منحصربه‌فردی دارند را شناسایی کنید. هر دو سازمان برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت باید با هم فعالیت و مشارکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هم‌افزایی؛ راهکاری برای تولید دانش بومی در حوزه نیکوکاری

4. ایجاد و حفظ اعتماد متقابل

در ایجاد و رشد و حفظ اعتماد پیش‌قدم باشید. به این فکر کنید که چه اقداماتی برای اثبات معتمد بودن خود می‌توانید انجام دهید - آیا بادقت گوش می‌دهید؟ آیا مشتاق دریافت دیدگاه‌های متنوع و نوین هستید؟ آیا برای یافتن راه‌حل مشکلات به نظرات مختلف گوش می‌دهید؟

5. مشخص کردن هدف اصلی سازمان

اصلی‌ترین هدف را مشخص کرده و خودتان را با آن تطبیق دهید. همسو بودن فرهنگ‌ها برای هر دو سازمان مناسب است و همکاری مثبت در این زمینه باعث تقویت هر دو سازمان شده و با پیشرفت شما ایده‌ها و مخاطبان جدید به مرور زمان پدیدار می‌شوند. ازآنجایی‌که هر دو طرف از مواضع هدفمندی ایده می‌گیرند، تلاش‌ها هماهنگ خواهد شد و تجربه‌ای بی‌نظیر در اختیار دست‌اندرکاران قرار خواهد گرفت.

6. شفاف سازی انتظارات

انتظارات را شفاف‌سازی کنید. گفتگوهای مداوم در مورد انتظارات، تعاملات و کلیت روابط کاری، یک رابطه طولانی‌مدت و سودمند را برایتان تضمین می‌کند. جلسات منظم داشته باشید و بدانید که هر رابطه‌ای نیاز به ارتباط مستمر دارد.

7. به اشتراک گذاری نقاط قوت

نقاط قوت را به اشتراک بگذارید. مشتریان خود را ارزیابی کنید. از خود بپرسید چه نقاط قوت و تأثیرات مثبتی را می‌توانید با آنها به شیوه مؤثری به اشتراک بگذارید؟ آیا شرکایی دارید که بتوانید آنها را به مشتریانتان معرفی کنید و یا به روابط گسترده‌ای برای بازاریابی بهتر دسترسی دارید؟ این روش‌ها، راهبردهایی بدون هزینه و برد_برد هستند.

8. ایجاد برد دوجانبه

همیشه به دنبال پیروزی دوجانبه باشید. یکی از بهترین راه‌ها در راستای ایجاد روابط دوجانبه برای سازمان‌های مردم نهاد، تعامل فعالانه با سایر سازمان‌ها برای ایجاد یک برد دوجانبه است.
هر کدام از طرفین چه چیزی می‌پردازند و چه چیزی به دست می‌آورند؟ این فراتر از یک لوگوی برجسته در جریان بازاریابی و یک میز حراج ده‌نفره است. به شریک تجاری خود فرصت معرفی یک سخنران برای مراسمات و یا دسترسی به اعضا را بدهید.

برای مطالعه:

کسب‌ و کار اجتماعی؛ شیوه نوین کارآفرینی

9. متحد شوید!

همپوشانی ارزش‌ها، کاری فوق‌العاده است، اما آیا این تنها جنبه‌ای است که یک شریک تجاری می‌تواند جذب سازمان شما شود؟ برای اینکه شراکت اتفاق بیفتد، یک متحد ( و یا چند نفر) را که در بطن کسب‌وکار قرار دارند را پیدا کنید تا هدف شما را به نمایندگی از سازمانتان به دیگران تبلیغ کنند. شرکت‌ها تمایل دارند با طرح‌های مردم نهادی که کارمندان خود از آنها حمایت می‌کنند، همکاری کنند.

10. نشان داده وجه مثبت شرکا

کاری کنید تا شریکتان در چشم مشتریان خوب دیده شود. شرکای خود را مثبت و خوب جلوه دهید. سازمان‌های مردم نهاد، رابطی برای شرکای خود هستند تا تأثیرگذار باشند و کاری را انجام دهند که نمی‌توانند در فعالیت‌های روزمره انجام دهند. در عوض، شریک سازمان مردم نهاد نیز این لطف را جبران می‌کند.

توسعه جوامع؛ نتیجه کار تیمی و همکاری

آنچه اهمیت دارد این است که به‌خاطر بسپارید، جوامع با کار تیمی و همکاری بیشتر دوام می‌آورند. همکاری‌های استراتژیک و معتبر، عناصر حیاتی برای سازمان‌های مردم نهاد در مأموریت‌های اجتماعی هستند و باعث تسریع حل مشکلات می‌شوند. این سازمان‌ها و کسب‌وکارها در خدمت چالش‌های جوامع هستند - زمانی که مشکلی مطرح شود و سازمان‌ها با هم راه‌حل‌ را پیدا کنند، شرایط روزبه‌روز بهبود پیدا خواهد کرد.

امید که این مقاله باعث ایجاد انگیزه‌ای شده باشد تا به روابط سازمان‌های مردم نهاد با دید تازه‌ای نگاه کنید. اگر کسب‌وکار شما یک رابطه دوجانبه و سودمند را تجربه کرد یا قصد ایجاد آن را در آینده دارید، به خیرماندگار اطلاع دهید تا شما را به عنوان شرکت مسئولیت اجتماعی و موثر در حل مشکلات جامعه معرفی کند!

منبع: ترجمه شده از وبسایت iconnectx.com