در زمان کرونا و حتی بعد از اتمام همه‌­گیری کووید-19، همایش‌­ها، جلسات و دورهمی­‌ها دوباره به صورت حضوری تشکیل شد و کمتر رویدادی به صورت آنلاین برگزار می­‌شد. بعد از تقریباً سه سال، خیلی از افرد به این روند عادت کرده بودند و پذیرش شرایط جدید برایشان سخت بود.

از طرفی، جمع‌­آوری کمک­‌های مالی تا پخش تیرز و... برای افزایش آگاهی، جز جدایی­‌ناپذیر فعالیت‌­های هر موسسه خیریه بود. تا قبل از همه‌­گیری کووید-19 نیز رویدادهای حضوری یکی از روش‌های اصلی جمع‌آوری کمک خیریه بود، اما  با شیوع ویروس کرونا، برنامه Zoom و سایر برنامه های جلسات آنلاین گروهی، کمک کردند تا فعالیت‌­ها به صورت آنلاین ادامه پیدا کند.

البته که راه‌اندازی و اجرای برخی از رویدادهای جمع‌آوری کمک مالی به صورت آنلاین کار سختی بود، اما برخی موسسات مانند charity digital بودند که در این مسیر فعالان حوزه نیکوکاری و خیریه را تنها نگذاشتند و راهنمای گام به گام برای برگزاری یک رویداد آنلاین جهت جمع­‌آوری کمک مالی را ارائه کردند.

چطور با رویداد آنلاین، کمک‌­های مالی جمع کنیم؟

جمع آوری منابع مالی با رویداد آنلاین

راهنمای گام به گام برای برگزاری یک رویداد آنلاین جهت جمع‌­آوری کمک مالی به شرح زیر است:

1. هدف از جمع‌­آوری کمک‌­های مالی را تعیین کنید؛

اول از همه، در مورد اهداف جمع‌­آ­وری کمک‌­های مالی خود تصمیم بگیرید. هدف شما لزوماً نباید میزان مبلغ پولی باشد که قرار است جمع‌­آوری شود. به عنوان مثال، ممکن است هدف شما تنها جذب تعدادی خیر و نیکوکار باشد، یا حتی ممکن است بخواهید بر روی دسترسی، تبلیغات یا تعامل در رسانه­‌های اجتماعی تمرکز کنید.

اگر هدف اصلی شما کمک­‌های مالی است، باید به گونه­‌ای برنامه‌­ریزی کنید که پول جمع‌­آوری شده، 30 درصد بیشتر از هزینه‌­ای باشد که برای برگزاری رویداد شده است. این کار به شما اطمینان می‌­دهد که به اندازه کافی برای پوشش هزینه­‌های خود، پول جمع‌­آوری کرده‌­اید و به بودجه مورد نظرتان نیز رسیده‌­اید.

2. محل مناسبی برای برگزاری رویداد پیدا کنید؛

قبل از اینکه با هیجان راجع به دعوت حضار تصمیم‌­گیری کنید، بهتر است در مورد محل برگزاری اجرا تصمیم بگیرید. محل برگزاری شما باید مناسب و متناسب با نوع رویدادی باشد که می­‌خواهید میزبان آن باشید.

به عنوان مثال، یک باغ با فضای باز یا تالاری سربسته ممکن است برای کار شما مناسب باشد، اما با این حال باید با تدارکات مراسم در ارتباط باشید تا بهترین چیدمان را داشته باشید. در ضمن حواستان به تجهیزات صوتی متناسب با فضای اجرا هم باشد.

باهم ببینیم:

همدلی چیست؟ و چرا با همدردی فرق زیادی دارد؟

هر چه مکان بزرگتر باشد، افراد بیشتری حضور پیدا می­‌کنند و پتانسیل جمع‌­آوری کمک‌­های مالی نیز بیشتر می­‌شود. خبر خوب اینکه بزرگترین محل برگزاری، از نظر ظرفیت و دسترسی، آنلاین است. حتی می‌­توانید همزمان با برگزاری یک رویداد حضوری، امکان شرکت در آن رویداد به صورت آنلاین را نیز فراهم کنید. با این کار به مخاطبان دسترسی می­‌دهید و با حامیان بیشتری آشنا می‌­شوید.

همچنین، میزبانی رویدادهای ترکیبی به صورت آنلاین و حضوری، از طریق زوم یا اسکایپ، می‌­تواند بازگشت سرمایه بیشتری را برای‌تان فراهم کند. به عبارت دیگر شما می‌­توانید یک مکان کوچکتر را برای رویداد حضوری انتخاب کنید، مابقی حضار نیز به صورت آنلاین می‌­توانند شرکت کنند.

برای افزایش جذابیت رویداد، از هنرمندان، طنزپردازان و... کمک بگیرید

3. برای افزایش جذابیت رویداد، از هنرمندان، طنزپردازان و... کمک بگیرید؛

بعد از تعیین محل برگزاری همایش، باید با توجه به ظرفیت و نوع تدارکاتی که مد نظر دارید، بر روی دعوت مهمانان مراسم تمرکز کنید. سعی کنید از هنرمندان، سخنوران، بازیگران، طنزپردازان و... دعوت کنید تا مراسم به اندازه کافی برای مهمانان جذاب باشد. 

شما می‌­توانید از طریق توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب با افراد مشهور ارتباط برقرار کنید و از آنها نیز برای جمع‌آوری کمک­‌های مالی کمک بخواهید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که هنرمندانی که قرار است با آنها همکاری کنید، اساساً به عنوان نمایندگان خیریه عمل خواهند کرد و به مرور زمان به عضو اصلی برای جذب سرمایه، کمک‌­های مالی و حتی گسترش بازاریابی تبدیل خواهند شد، بنابراین از همین ابتدا اطمینان حاصل کنید که قرار است با چه کسی همکاری کنید.

4. بلیط­‌هایی با قیمت مناسب آماده کنید؛

تعدادی ابزار وجود دارد که می تواند به خیریه­‌ها در فروش بلیط کمک کند، اما قبل از اینکه بتوانید مزایا و معایب پلتفرم­‌های مختلف را بسنجید، مهم است که در مورد قیمت بلیط تصمیم‌­گیری کنید.
قبل از هر چیزی بهتر است فهرستی از تمام هزینه­‌های خود تهیه کنید، اگر اسپانسر مالی دارید، مبلغی را برای شرایط پیش‌­بینی نشده کنار بگذارید. در پایان همه هزینه­‌ها را بر تعداد افرادی که امیدوارید بیایند، تقسیم کنید. با این کار یک مبلغ پیشنهادی برای بلیط ورود به مراسم، دست‌تان خواهد آمد.

تهیه بلیط رویدادهای خارجی خیریه

پیشنهاد دیگر این روزها برای خرید بلیط روبدادهای موسسات خیریه خارجی این است که از بلیط های اهدایی Eventbrite کمک بگیرید. کافی است رویداد مورد نظرتان در Eventbrite ثبت و «نوع بلیط» را انتخاب کنید. سپس لینک رویداد را برای شرکت‌­کنندگان ارسال نمائید. شرکت‌کنندگان نیز با کلیک بر روی لینک و انتخاب نوع بلیط، می‌توانند مبلغی را که می‌­خواهند به عنوان کمک مالی پرداخت کنند، به‌جای خرید بلیط اعمال کنند.

دومین پیشنهاد، Idloom  است که به خیریه‌ها کمک می­کند تا یک وب­‌سایت برای رویداد مورد نظرشان ثبت کنند. آن‌ها می‌توانند از این طریق بیشتر فرآیندهای مربوط به مدیریت رویداد را به صورت خودکار انجام دهند، از جمله: 

  • مدیریت شرکت‌کنندگان
  • پردازش پرداخت
  • ایجاد فاکتور
  • و...

موسسات خیریه می­‌توانند از طرح اشتراک لایت که از طریق Charity Digital Exchange در دسترس است، استفاده کنند که شامل رویدادهای رایگان نامحدود، کاربران و مهمانان نامحدود و بلیط الکترونیکی است. علاوه بر این دو پلتفرم می­‌توانید از  Yapsody یا TicketTailor کمک بگیرید که جایگزین­‌های خوبی برای آنچه در بالا گفته شد، هستند.

5. همیشه راه­‌های جایگزین برای جمع­‌آوری پول در نظر داشته باشید؛

این جمله به این معنا نیست که تنها هدفتان از برگزاری رویداد، جمع‌­آوری پول باشد، نه! اما نباید از اصل قضیه هم دور شوید، چون ممکن هر کدام از لینک‌­هایی که در بالا آماده کرده‌­اید، کار نکند و بهتر است از راهکار دیگری مثل QR code هم استفاده کنید. 

شما با ایجاد و تنظیم آسان یک QR کد می‌­توانید برای باز کردن یک صفحه وب یا هدایت کاربران به بانکداری آنلاین، استفاده کنید. موسسات خیریه می‌­توانند از پلتفرم‌­هایی مانند BOPP یا Evershare برای جایگزینی کمک‌­های نقدی استفاده کنند و از هزینه­‌های پردازش کارت خودداری کنند.

موسسات خیریه؛ پلی برای ارتقای کیفیت زندگی نیازمندان

از طرف دیگر، سرویس‌های ارسال پیامک مانند Donr یا DONATE™، بدون نیاز به تلفن هوشمند، روشی امن و بدون نیاز به حضور فیزیکی را به حامیان ارائه می‌دهند. تمام کاری که حامیان برای اهدا باید انجام دهند این است که یک کلمه کلیدی را به یک سرشماره پیامک کنند. 

ارزیابی کلی قبل از برگزاری کمپین

در پایان این نکته را باید مد نظر داشته باشید که قبل از برگزاری، برنامه اجرایی مراسم را یک ارزیابی کلی کنید و سپس به تبلیغات آن بپردازید. وقتی صحبت از تبلیغات و بازاریابی می‌­شود، حتی برای یک رویداد، پای استفاده از شبکه­‌های اجتماعی به میان می‌­آید.

بنابراین به جمعیت هدف خود فکر کنید و روی پلیتفرم‌­هایی تمرکز کنید که بیشتر برای آنها جذابیت دارند. برای مثال، به احتمال زیاد مخاطبان جوان‌تری را در TikTok یا اینستاگرام جذب خواهید کرد، اما اگر میزبان افراد بالای 60 سال هستید، ممکن است بخواهید از طریق فیس­بوک اطلاع‌­رسانی کنید.

اگر از هنرمندان نیز دعوت کرده­‌اید، از آنها بخواهید مراسم شما را در شبکه اجتماعی­‌شان تبلیغ کنند. این امر باعث می‌شود طرفداران آنها از رویداد مطلع شوند، هیجان بیشتر بین‌­شان برقرار شود و در نهایت فروش بلیط افزلیش یابد.

اما اگر گروه‌ها یا گروه‌هایی که با آنها همکاری کرده‌اید نسبتاً ناشناخته هستند یا در رسانه‌های اجتماعی فعال نیستند، از اینفلوئنسر­ها کمک بگیرید. اینفلوئنسرها به موسسات خیریه کمک می­‌کنند تا  کمپین­‌های تبلیغاتی برگزار کنند و افراد بیشتری برای کمک جذب شوند.