در زمان کرونا و حتی بعد از اتمام همهگیری کووید-19، همایشها، جلسات و دورهمیها دوباره به صورت حضوری تشکیل شد و کمتر رویدادی به صورت آنلاین برگزار میشد. بعد از تقریباً سه سال، خیلی از افرد به این روند عادت کرده بودند و پذیرش شرایط جدید برایشان سخت بود.
از طرفی، جمعآوری کمکهای مالی تا پخش تیرز و... برای افزایش آگاهی، جز جداییناپذیر فعالیتهای هر موسسه خیریه بود. تا قبل از همهگیری کووید-19 نیز رویدادهای حضوری یکی از روشهای اصلی جمعآوری کمک خیریه بود، اما با شیوع ویروس کرونا، برنامه Zoom و سایر برنامه های جلسات آنلاین گروهی، کمک کردند تا فعالیتها به صورت آنلاین ادامه پیدا کند.
البته که راهاندازی و اجرای برخی از رویدادهای جمعآوری کمک مالی به صورت آنلاین کار سختی بود، اما برخی موسسات مانند charity digital بودند که در این مسیر فعالان حوزه نیکوکاری و خیریه را تنها نگذاشتند و راهنمای گام به گام برای برگزاری یک رویداد آنلاین جهت جمعآوری کمک مالی را ارائه کردند.
جمع آوری منابع مالی با رویداد آنلاین
راهنمای گام به گام برای برگزاری یک رویداد آنلاین جهت جمعآوری کمک مالی به شرح زیر است:
1. هدف از جمعآوری کمکهای مالی را تعیین کنید؛
اول از همه، در مورد اهداف جمعآوری کمکهای مالی خود تصمیم بگیرید. هدف شما لزوماً نباید میزان مبلغ پولی باشد که قرار است جمعآوری شود. به عنوان مثال، ممکن است هدف شما تنها جذب تعدادی خیر و نیکوکار باشد، یا حتی ممکن است بخواهید بر روی دسترسی، تبلیغات یا تعامل در رسانههای اجتماعی تمرکز کنید.
اگر هدف اصلی شما کمکهای مالی است، باید به گونهای برنامهریزی کنید که پول جمعآوری شده، 30 درصد بیشتر از هزینهای باشد که برای برگزاری رویداد شده است. این کار به شما اطمینان میدهد که به اندازه کافی برای پوشش هزینههای خود، پول جمعآوری کردهاید و به بودجه مورد نظرتان نیز رسیدهاید.
2. محل مناسبی برای برگزاری رویداد پیدا کنید؛
قبل از اینکه با هیجان راجع به دعوت حضار تصمیمگیری کنید، بهتر است در مورد محل برگزاری اجرا تصمیم بگیرید. محل برگزاری شما باید مناسب و متناسب با نوع رویدادی باشد که میخواهید میزبان آن باشید.
به عنوان مثال، یک باغ با فضای باز یا تالاری سربسته ممکن است برای کار شما مناسب باشد، اما با این حال باید با تدارکات مراسم در ارتباط باشید تا بهترین چیدمان را داشته باشید. در ضمن حواستان به تجهیزات صوتی متناسب با فضای اجرا هم باشد.
هر چه مکان بزرگتر باشد، افراد بیشتری حضور پیدا میکنند و پتانسیل جمعآوری کمکهای مالی نیز بیشتر میشود. خبر خوب اینکه بزرگترین محل برگزاری، از نظر ظرفیت و دسترسی، آنلاین است. حتی میتوانید همزمان با برگزاری یک رویداد حضوری، امکان شرکت در آن رویداد به صورت آنلاین را نیز فراهم کنید. با این کار به مخاطبان دسترسی میدهید و با حامیان بیشتری آشنا میشوید.
همچنین، میزبانی رویدادهای ترکیبی به صورت آنلاین و حضوری، از طریق زوم یا اسکایپ، میتواند بازگشت سرمایه بیشتری را برایتان فراهم کند. به عبارت دیگر شما میتوانید یک مکان کوچکتر را برای رویداد حضوری انتخاب کنید، مابقی حضار نیز به صورت آنلاین میتوانند شرکت کنند.
3. برای افزایش جذابیت رویداد، از هنرمندان، طنزپردازان و... کمک بگیرید؛
بعد از تعیین محل برگزاری همایش، باید با توجه به ظرفیت و نوع تدارکاتی که مد نظر دارید، بر روی دعوت مهمانان مراسم تمرکز کنید. سعی کنید از هنرمندان، سخنوران، بازیگران، طنزپردازان و... دعوت کنید تا مراسم به اندازه کافی برای مهمانان جذاب باشد.
شما میتوانید از طریق توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب با افراد مشهور ارتباط برقرار کنید و از آنها نیز برای جمعآوری کمکهای مالی کمک بخواهید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که هنرمندانی که قرار است با آنها همکاری کنید، اساساً به عنوان نمایندگان خیریه عمل خواهند کرد و به مرور زمان به عضو اصلی برای جذب سرمایه، کمکهای مالی و حتی گسترش بازاریابی تبدیل خواهند شد، بنابراین از همین ابتدا اطمینان حاصل کنید که قرار است با چه کسی همکاری کنید.
4. بلیطهایی با قیمت مناسب آماده کنید؛
تعدادی ابزار وجود دارد که می تواند به خیریهها در فروش بلیط کمک کند، اما قبل از اینکه بتوانید مزایا و معایب پلتفرمهای مختلف را بسنجید، مهم است که در مورد قیمت بلیط تصمیمگیری کنید.
قبل از هر چیزی بهتر است فهرستی از تمام هزینههای خود تهیه کنید، اگر اسپانسر مالی دارید، مبلغی را برای شرایط پیشبینی نشده کنار بگذارید. در پایان همه هزینهها را بر تعداد افرادی که امیدوارید بیایند، تقسیم کنید. با این کار یک مبلغ پیشنهادی برای بلیط ورود به مراسم، دستتان خواهد آمد.
تهیه بلیط رویدادهای خارجی خیریه
پیشنهاد دیگر این روزها برای خرید بلیط روبدادهای موسسات خیریه خارجی این است که از بلیط های اهدایی Eventbrite کمک بگیرید. کافی است رویداد مورد نظرتان در Eventbrite ثبت و «نوع بلیط» را انتخاب کنید. سپس لینک رویداد را برای شرکتکنندگان ارسال نمائید. شرکتکنندگان نیز با کلیک بر روی لینک و انتخاب نوع بلیط، میتوانند مبلغی را که میخواهند به عنوان کمک مالی پرداخت کنند، بهجای خرید بلیط اعمال کنند.
دومین پیشنهاد، Idloom است که به خیریهها کمک میکند تا یک وبسایت برای رویداد مورد نظرشان ثبت کنند. آنها میتوانند از این طریق بیشتر فرآیندهای مربوط به مدیریت رویداد را به صورت خودکار انجام دهند، از جمله:
- مدیریت شرکتکنندگان
- پردازش پرداخت
- ایجاد فاکتور
- و...
موسسات خیریه میتوانند از طرح اشتراک لایت که از طریق Charity Digital Exchange در دسترس است، استفاده کنند که شامل رویدادهای رایگان نامحدود، کاربران و مهمانان نامحدود و بلیط الکترونیکی است. علاوه بر این دو پلتفرم میتوانید از Yapsody یا TicketTailor کمک بگیرید که جایگزینهای خوبی برای آنچه در بالا گفته شد، هستند.
5. همیشه راههای جایگزین برای جمعآوری پول در نظر داشته باشید؛
این جمله به این معنا نیست که تنها هدفتان از برگزاری رویداد، جمعآوری پول باشد، نه! اما نباید از اصل قضیه هم دور شوید، چون ممکن هر کدام از لینکهایی که در بالا آماده کردهاید، کار نکند و بهتر است از راهکار دیگری مثل QR code هم استفاده کنید.
شما با ایجاد و تنظیم آسان یک QR کد میتوانید برای باز کردن یک صفحه وب یا هدایت کاربران به بانکداری آنلاین، استفاده کنید. موسسات خیریه میتوانند از پلتفرمهایی مانند BOPP یا Evershare برای جایگزینی کمکهای نقدی استفاده کنند و از هزینههای پردازش کارت خودداری کنند.
از طرف دیگر، سرویسهای ارسال پیامک مانند Donr یا DONATE™، بدون نیاز به تلفن هوشمند، روشی امن و بدون نیاز به حضور فیزیکی را به حامیان ارائه میدهند. تمام کاری که حامیان برای اهدا باید انجام دهند این است که یک کلمه کلیدی را به یک سرشماره پیامک کنند.
ارزیابی کلی قبل از برگزاری کمپین
در پایان این نکته را باید مد نظر داشته باشید که قبل از برگزاری، برنامه اجرایی مراسم را یک ارزیابی کلی کنید و سپس به تبلیغات آن بپردازید. وقتی صحبت از تبلیغات و بازاریابی میشود، حتی برای یک رویداد، پای استفاده از شبکههای اجتماعی به میان میآید.
بنابراین به جمعیت هدف خود فکر کنید و روی پلیتفرمهایی تمرکز کنید که بیشتر برای آنها جذابیت دارند. برای مثال، به احتمال زیاد مخاطبان جوانتری را در TikTok یا اینستاگرام جذب خواهید کرد، اما اگر میزبان افراد بالای 60 سال هستید، ممکن است بخواهید از طریق فیسبوک اطلاعرسانی کنید.
اگر از هنرمندان نیز دعوت کردهاید، از آنها بخواهید مراسم شما را در شبکه اجتماعیشان تبلیغ کنند. این امر باعث میشود طرفداران آنها از رویداد مطلع شوند، هیجان بیشتر بینشان برقرار شود و در نهایت فروش بلیط افزلیش یابد.
اما اگر گروهها یا گروههایی که با آنها همکاری کردهاید نسبتاً ناشناخته هستند یا در رسانههای اجتماعی فعال نیستند، از اینفلوئنسرها کمک بگیرید. اینفلوئنسرها به موسسات خیریه کمک میکنند تا کمپینهای تبلیغاتی برگزار کنند و افراد بیشتری برای کمک جذب شوند.
دیدگاه خود را بنویسید