در دهه ۱۰ خورشیدی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ادغام حوزه آموزش پزشکی و خدمات سلامت تشکیل شد. در بند ۱۰ قانون تشکیل وزارت بهداشت آمده بود که باید سازمان، موسسه با بنیادی در این مجموعه برای تسهیل و نظارت بر کار خیریه‌های حوزه سلامت تشکیل شود. 

باگذشت ۳۰ سال از آن قانون، چنین نهادی تشکیل نشد تا در دولت یازدهم حوزه قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی ایجاد و مسئولیت آن به دکتر سید محمدهادی ایازی سپرده شد. 

شاید برخی این اقدام را حرکتی روبه‌جلو برای ساماندهی خیریه‌ها و سمن‌های حوزه سلامت بدانند، اما همچنان نقد نبود تمرکز در هدایت تشکل‌های مردمی از جانب حاکمیت و تعدد مراکز ناظر در این حوزه، بر این تصمیم وارد است. معاون اجتماعی وزرات بهداشت در این خصوص به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد.

برای مطالعه:

مدیریت سفیران مهربانی در موسسات خیریه

گفتگو با سید محمدهادی ایازی؛ معاون اجتماعی وزارت بهداشت

  • جایگاه وزارت بهداشت در حوزه خیر چیست؟ و به نظر شما خیریه‌ها و سمن‌های حوزه سلامت زیر نظر کدام نهاد باید باشند؟

دو موضوع امنیت و سلامت موضوعاتی است که دولت باید به آن توجه خاص داشته باشد. گذشته از توجه دولت، خود مردم هم از منظر اینکه هم به فکر سلامتی خودشان و اعضای خانواده‌شان هستند و هم به فکر سلامتی هم‌وطنانشان، نیاز به مشارکت گسترده مردم در این حوزه دارد.
حالا ممکن است مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها باشد که ما از آن به‌عنوان عمل خیرخواهانه یاد می‌کنیم، نظیر بیمارستان، تهیه تجهیزات و کمک در حوزه‌های مختلف و... که از گذشته مردم همیشه در این قسم موضوعات همراه بوده‌اند و مشارکت خوبی داشته‌اند. ما از دهه‌های قبل، یعنی ۷۰. 60 سال پیش، در هر شهری ردپای نیکوکاران را مشاهده کرده‌ایم. مردم خیریه‌های متعددی را ایجاد کرده‌اند و ساخت‌وسازهای زیادی خوشبختانه در این بخش انجام داده‌اند. 

نکته حائز اهمیت این است که قانون 1364 وزارت بهداشت تأکید کرده است وزارت بهداشت مکلف است که سازمان، موسسه و یا بنیادی را برای تأثیر در کار خیر و همچنین نظارت بر خیریه‌ها ایجاد کند. متأسفانه بااینکه سه دهه گذشته بود، ولی بند ۱۰ مصوبه وزارت بهداشت عملا اجرانشده بود.
به همین سبب در دولت یازدهم، باوجود دکتر هاشمی، به فکر افتاده شد، سازمان‌دهی جدیدی در موضوع اقدامات خیرخواهانه مردم انجام دهیم و نهادی در مجموعه وزارت بهداشت با عنوان نهاد متولی شکل گیرد که ارتباط با خیران و خیریه‌ها را برقرار کند. این نهاد. با این قصد به وجود آمد که هم بتواند اقدامات خیرخواهانه آن‌ها و سازوکارشان را فراهم کند و هم بر خیریه‌ها نظارت کند. 

به همین سبب معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ایجاد شد و ذیل معاونت اجتماعی اداره کل خیرین و خیریه‌های سلامت پديد آمد که بتواند این کار را دنبال کند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم وزارت بهداشت به دلیل اهمیتی که برای خیران و خیریه‌ها قائل بود، ساختار مناسبی برای انجام این کار پیش‌بینی کرده است که امیدواریم روزبه‌روز فعالیت این حوزه گسترش پیدا کند و شاهد مشارکت گسترده‌تر مردم در این حوزه باشیم.

  • و باید زیر نظر کدام نهاد باشند؟

خیریه‌ها و سمن‌ها نهادهای مردمی هستند. اینکه زیر نظر جای خاصی باشند قاعدتاً زیاد موضوعیت ندارد. ولی باید مرتبط با معاونت اجتماعی باشند که معاونت اجتماعی بتواند حمایت‌های لازم را از توصیه اقدامات خیرخواهانه آن‌ها انجام دهد. احیاناً در مجموعه‌های مختلف نیاز به حمایت بیشتری دارند و ما بتوانیم نقش حمایتی از آن‌ها داشته باشیم. ضمن اینکه ما نیازهای سلامت را به آن‌ها منعکس کنیم و در چارچوب نیازهایی که وجود دارد آن‌ها هم اقدامات خیرخواهانه خودشان را انجام دهند.

  • چالش‌های نیکوکاری در حوزه سلامت چیست و خیریه‌ها و سمن‌های این حوزه با چه موانعی روبه‌رو هستند؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌توانیم از آن یاد کنیم این است که مردم در اقدامات خیرخواهانه حیطه بهداشت عمدتاً سمت حوزه درمان می‌روند، مانند ساخت بیمارستان، درمانگاه و... درحالی‌که اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، شاید اولویت‌های ما به ترتیب در حوزه فعالیت‌های پژوهشی (تولید واکسن)، حوزه بهداشت، حوزه فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی و بعد حوزه درمان است؛ چرا؟ به سبب اینکه ما قائل بر این هستیم، آن چند اقدام اولیه در حوزه پیشگیری است و ما پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم؛ اما مردم به‌واسطه نیازی که بیماران دارند، عمدتاً اقدامات خیرخواهانه‌شان را در حوزه درمان سوق می‌دهند که اگر ما بتوانیم سازوکاری را مهیا کنیم که مردم در آن چند موضوع اولی بیشتر حضورداشته باشند، خیلی مناسب خواهد بود.

  • و به نظرتان موانع روبه‌رو چیست؟

درگذشته این‌ها احساس می‌کردند وزارت بهداشت حمایت‌های لازم را از توصیه فعالیت‌های آن‌ها به عمل نمی‌آورد. خوشبختانه الآن این مشکل حل‌شده و ما ارتباط بسیار خوبی را هم با سازمان مردم‌نهاد سلامت و هم با خیریه‌های سلامت داریم.

این ارتباط گسترده ما خیلی از مسائل و مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند، عملا سمن‌ها و خیریه‌ها مشکل خاصی را در این حوزه ندارند. به سبب ساختار و ارتباطی که ایجادشده است و از این منظر با مشکلات جدی روبه‌رو نیستیم.

  • ضرورت تشکیل معاونت اجتماعی چه بود و دلیل اینکه دو اداره کل خیریه‌ها سمن‌ها جدا از یکدیگر هستند چیست؟

ما معاونت اجتماعی را مبتنی بر رویکرد اجتماعی و سلامت شکل دادیم و این اجتماعی و سلامتی که میگوییم یکی بر مبنای مشارکت مردم، همکاری‌های بین بخشی، ارتقا سواد سلامت مردم، عدالت در سلامت و توجه به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. این‌ها دلایلی است که معاونت اجتماعی شکل گرفت. در درون معاونت اجتماعی نیز به موضوعاتی مانند خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، راه‌اندازی کانون‌های سلامت، حمایت و راه‌اندازی از گروه‌های داوطلب و جهادی که در سطح کشور خواستار فعالیت هستند، می‌پردازیم. همچنین مسائل مربوط به فرهنگ سلامت که موضوع بسیار مهمی است نیز از موضوعاتی بود که به آن پرداختیم. در خصوص اینکه چرا اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها را ایجاد کردیم، به سبب اهمیتی است که این دو حوزه داشته‌اند. البته در آینده به دلیل اینکه ساماندهی جدیدی در مجموعه معاونت ایجاد می‌شود، این دو اداره را باهم ادغام می‌کنیم؛ ولی در شروع راه‌اندازی ضرورت داشت این کار انجام شود و در پیشبرد کار خیلی مؤثر بود.

بیشتر بخوانید:

مدل آموزش نیکوکاری در سیستم آموزشی آمریکا


  • یکی از نقدهایی که به نقش حاکمیت در مدیریت امر خیر وارد است، نبود تمرکز در مجوزدهی و نظارت است و همچنین نهادهای مختلفی که در این حوزه فعال‌اند. شما وضعیت فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظرتان وضعیت مطلوب چیست؟

در حال حاضر بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران در سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها مرجع صدور مجوز وزارت کشور شناخته‌شده است و وزارت کشور از دستگاه‌های تخصصی مربوط استعلام می‌کند؛ برای مثال در حوزه سلامت از وزارت بهداشت استعلام می‌کند. خوشبختانه سرعت کار خوب بود، البته طی چند ماه اخیر سرعت کار کمی‌کندتر شده است. ولی با توجه به اینکه مشکلات را به وزارت کشور منتقل کردیم، امید است اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد صدور مجوز در زمان محدودتری باشیم.

  • بیشتر خیریه‌ها و سمن‌های حیطه سلامت در بخش درمان فعالیت می‌کنند، آیا سیاست و برنامه خاصی دارید که این مجموعه‌ها را به سمت پیشگیری هدایت کنید؟

طی مذاکراتی که با خیران انجام‌شده است، امید است فعالیت‌ها به سمت پیشگیری، یعنی آموزش، تولید و پژوهش، بیشتر سوق داده شود و در آینده هم با سازوکارهایی که پیش‌بینی کردیم، حتماً سمت‌وسوی نیکوکاران به‌سوی پیشگیری خواهد رفت. البته در این موضوع ورود کردیم مثل زلزله غرب کشور که نیکوکاران مراکز بهداشتی را ساختند و در خیلی از شهرها ساخت خوابگاه دانشجویان نیز با خیران بوده است.

  • برنامه‌ها و سیاست‌های وزارتخانه برای جلب مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیریه‌ای چیست؟

کاری که مدنظرمان بوده است این بود که نیازهایمان را در سطح دانشگاه‌ها به مردم اعلام کردیم و مردم بر مبنای نیازی که اعلام‌شده، اقدامات خیرخواهانه خودشان را انجام می‌دهند. در همین ارتباط برای ۵۸۰ بیمارستان دولتی که داریم خیریه پشتیبانی بیمارستان راه‌اندازی کردیم. 

این خیریه‌ها نیازهای بیمارستان‌ها را شناسایی می‌کنند و با تعاملی که با افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند ایجاد می‌کنند، نیاز بیمارستان‌ها را مرتفع می‌کنند. راه‌اندازی خیریه‌های پشتیبانی بیمارستان‌ها در جذب مشارکت مردم خیلی تأثیرگذار است و بخش عمده‌ای از نیازهایشان را برطرف می‌کند. 

به دنبال این هستیم سازمان‌دهی جدیدی برای اقدامات خیرخواهانه در حوزه بهداشت نیز انجام دهیم. امیدواریم با راه‌اندازی این مجموعه شاهد مشارکت گسترده‌تر مردم در حوزه بهداشت هم باشیم. البته ۷۰ الی ۸۰ درصد این کار انجام‌شده است و چند درصد باقی‌مانده هم حتماً در همین دولت انجام می‌دهیم. در سال گذشته غریب ۱۷۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی داشتیم. 

  1. سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی داشتیم.
  2. حدود ۷۲۳ سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت فعال‌اند حدود ۸۹۰ خیریه سلامت داریم.
  3. حدود ۵۸۰ خیریه پشتیبان بیمارستان پیش‌بینی کردیم که راه‌اندازی کنیم.
  4. 243 گروه داوطلب جهادی مختلف در نقاط کشور داریم.
  5. در حوزه مشارکت مردمی ۱۶۰۰ الی ۱۶۱۰ کانون سلامت در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

همه این‌ها نشان‌دهنده این است که اهتمام جدی در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد و از مشارکت مردم بهره‌مند می‌شویم و اقدامات خیرخواهانه توسعه خواهد یافت.

  • این اقدامات بر مبنا و ارزیابی خاصی صورت می‌گیرد که در کدام مناطق انجام شود؟

بله، مشارکت مردم بیشتر در استان ها برخوردار است ( مشهد، کرمان، تبریز و...) شهرهایی که برخوردارند مشارکت مردم بیشتر است. گروه‌های داوطلب جهادی را عمدتاً در مناطق محروم می‌فرستیم. برخی از مردم هم اقدامات خودشان را در مناطق محروم می‌برند، ما هم اولویتمان مناطق محروم است. ولی بعضی از خیرین کمک‌هایشان را در شهری انجام می‌دهند که در آن سکونت داشته‌اند و یا در آن متولدشده‌اند.

  • برنامه وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت فعالیت‌های داوطلبانه در ارتقا سلامت جامعه چیست؟

راه‌اندازی کانون‌های سلامت برای اینکه مردم در حوزه سلامت مشارکت کنند و حمایت از گروه‌های داوطلب جهادی مختلف و متخصص تا در مناطق محروم حضور یابند.

  • محوری و شاخص‌ترین کارهای صورت گرفته در این حوزه‌ها چیست؟

سه کار عمده به اعتقاد من که در این دوره انجام‌شده است. این کارها عبارت‌اند از:

  1. اجرای طرح تحول سلامت؛
  2. توسعه زیرساخت‌های سلامت؛
    (۲۵ هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته شد، 45 هزار تخت بیمارستانی مرمت و بازسازی شد و بالغ‌بر ۷ هزار مرکز درمانی بهداشتی در کشور ساخته شد و آماده بهره‌برداری قرار گرفت.)
  3. اجتماعی شدن سلامت، یعنی مردم جدی‌تر در برنامه‌های مربوط به‌سلامت مشارکت کردند.

این سه کار جدی و محوری‌ای بود که صورت گرفت، البته خاطرنشان کنم فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... خوبی هم انجام‌شده است که شاخص بوده‌اند. استمرار اجرای طرح تحول سلامت به اعتقادم یکی از نقاط کلیدی است که باید حتماً به آن توجه کرد. 

اقدامات پیشگیرانه خوبی صورت گرفته است؛ ولی تأكید ما این است که این دامنه باید گسترش بیشتری پیدا کند. در حوزه اجتماعی شدن سلامت تأکید شده کارهای بیشتر و بهتری انجام شود. باید زمینه‌های مشارکت مردم را جدی‌تر فراهم کنیم، از ظرفیت سازمان و نهادهای مختلف بیشتر استفاده شود.
زیرا ما مدیران نظام سلامت می‌گوییم: «حداکثر ۲۵ درصد در سلامت مردم نقش داریم، ۷۵ درصد خارج از مدیریت نظام سلامت است»، یا دست مردم و یا در اختیار نهادهای دیگر است. این 75 درصد را خیلی مهم است که فعال کنیم، البته که بر رویکرد اجتماعی شدن سلامت اثرگذار است.