سال 1363 بود. اوج بارش بمبهایی كه هر لحظه و هر روز فرزندان برومندِ مادرانی را به سینه خاك میسپرد و پدرانی را در بهترین لحظههایی كه آرزوی به ثمر نشستن گلهای زندگیشان را داشتند و به آنها امید میبستند ناامید كرد، اما جوانان برومند ایرانی كه تفكر بلند اسلام و تكیه بر "توكلت علی الله" در رگهایشان میجوشید بار دیگر متحد شدند، تا قصه صبر و صبوری را راوی باشند.
این بار مهندسانِ سربلند بازگشته از جنگِ دفاع در برابر تجاوز دشمن آمدند و با شهدای گلگون كفن و همرزمهایی كه در نگاه خدا پسندیده برای نوشیدن شهد شهادت شدند، عهد بستند تا نهال خدمت به جانبازان میهن عزیز ایران اسلامی را آبیاری كنند.
آنها متعهد شدند تا برای رشد باورهایشان سایه باشند و با تفكرِ ایجاد یك مجموعه، با آموزش مهارتهای فنی و حرفهای به عزیزانِ معلول و جانباز الگویِ خدمت به توانیاب را طرح بزنند و مورد تایید خداوندِ متعال و خادمین سرزمین اسلامی قرار گیرند.
افتتاح بنیاد نیکوکاری رعد الغدیر
ابتدای كار با نام خدا و با آموزش در دو اتاق كوچك، اما به وسعتِ عشقِ این بزرگواران به قشر آسیبپذیرِ جامعه صورت گرفت. اولین مركز آموزشی در درمانگاه خیریه غیاثی با نام "بنیاد رعد" آغاز بكار نمود.
بنیادی كه قصد داشت در وجود جانبازان جامعه، صاعقه امید ایجاد كند و با بارش مهربانی بر وجود پردردِ جوان، سالهای استقامت و جنگ، خاك حاصلخیز وجودش را باور كند.
كار خدمت با 8 نفر كارآموز جانباز و معلول در یافتآباد آغاز شد، اما جای ثابتی لازم بود تا عزیزان معلول اما توانمند برای بسط باورهایشان و پاسخگویی به نیازهایشان مکانی داشته باشند. پاركینگ بنیاد نابینایان "ابا بَصیر" پس از بازسازی تبدیل به آموزشگاه و محلی برای گسترش آموزشها از جمله نقشهكشی و موتور پیچی شد.
صاعقه استمرار تلاش برای رفع نیازهای جانبازان و معلولین جامعه، كار خود را كرد و بار دیگر رحمت خداوند متعال شامل حال مهندسین تلاشگر شد و در سال 1372 زمینی به مساحت 2700 متر مربع در فاز 2 شهرك غرب حاصل تلاش برای ترفیع قدرت توانیاب به درگاه خدا بود كه بواسطه احسان آموزشوپرورش منطقه بدست این عزیزان رسید.
دو اتاق در آن مكان ساخته شد و آموزش موتور پیچی از سر گرفته شد، اما قصۀ تلاش، توكل و توسل خادمینِ فیسبیلالله كه در این راه مهندسی اخلاق كسب كرده بودند، به این نقطه ختم نشد و با حمایت خیرین توانستند موسسهای با وسعت 4300 متر مربع بنا کنند.
در این مجموعه بیش از 220 كارآموز با آرزوی آموزش، اشتغال و رسیدن به حد اعلای استقلال وارد مجموعه شدند تا در رشتههای مختلف خیاطی، كامپیوتر، شیرینیپزی، گفتاردرمانی كسب مهارت كنند، آغاز فعالیت نمود.
برای مطالعه :
سعی تمامی خادمین مجموعۀ "رعد" رفعِ موانع رسیدن توانیابان به قلههای رفیع موفقیت قرار گرفت و بر همین اساس تمام خدمات به صورت 100% رایگان انجام شد تا دغدغههای مالی؛ كه یكی از موانع رشدِ یك توانیاب هست در ذهن آنها حل شود و با گامهای محكم و قامتی استوار به آینده قدم بردارند.
"مؤسسه نیكوكاری رعد الغدیر" با هدف ارتقاء سطح تواناییهای افراد توانیاب (معلولین جسمی- حركتی) از طریق فرایند «آموزش فنیوحرفهای»، «توانبخشی» و «اشتغال» از آبان ماه سال 1380 رسماً کار خود را آغاز كرد.
پس از طی تشریفات لازم، این مؤسسه تحت شماره 21700 در تاریخ 28 مهرماه 1386بعنوان یک “N.G.O” یا نهاد غیردولتی رسماً به ثبت رسید.
نظر به اینکه هدف بانیان، خدمتگزاران و حامیان این مؤسسه و توانیابان عزیز، ضمن مقابله با تفکر ناتوانی؛ تنپروری و صدقهگیری؛ ترویج و تحقق اندیشه توانائی و تلاش موثر به منظور تأمین معاش عزتمند است، لذا این مؤسسه تصمیم گرفت به حمایت از بحث اشتغال و خود اشتغالی عزیزان معلول بپردازد.
این تصمیم با یاری خداوند متعال و مساعدت انسانهای نوع دوست و نیکاندیش روبهرو شد و از سوی دیگر با اقبالِ جامعۀ توانیابان همراه شد که بسیاری از آنها میتوانند با اندکی تشویق و در اختیار نهادن امکاناتی اندک خود به مدیریت امورشان بپردازند و علاوه بر آن به یک درآمدزایی ثابت برسند.
به همین دلیل بود که این عزیزان در مدتی کوتاه به افرادی حرفهای و توانمند برای زندگی و معیشت آبرومندانه از طریق اشتغال در كارگاههای حمایتی «خیاطی»، «مرکز پیام» و همچنین كارگاههای حمایتی خود اشتغالی در زمینه «قابسازی – گرافیك رایانه وصنایع دستی و هنری» تبدیل شده و میشوند.
ایجاد دفتر مرکزی
ازآنجائی که امکاناتِ مکان مورد استفاده به هیچ وجه در شأن و منزلت کارآموزان مجتمع نبود؛ لذا هیئت مدیره در تلاشی پیگیر و مستمر در ارتباط با شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری منطقه 18، سرانجام، زمینی به مساحت 300 متر مربع را در پارک شهداء یافت آباد در اختیار گرفت.
نقشههای معماری و محاسباتی، توسط خیرین تهیه و اقدامات اجرائی ساخت 650 متر بناء آموزشی در تاریخ 3/10/83 شروع گردید. حال با الطاف خداوند و کمـــکهای خیرینِ خداجوی این مجتمع از ابتدای شهریور ماه 1384 همزمان با شب میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) به مرحــــــله بهرهبرداری رسیده است.
بنیاد رعد الغدیر، موسسهای 100% رایگان
متولیان موسسه نیکوکاری رعد الغدیر از ابتدای شکلگیری مجموعه بر آن شدند که خدمات آموزشی و توانبخشی حرفهای را بصورت "صددرصد رایگان" ارائه کنند تا معلولین جامعه از خدمات موسسه بهرهمند شوند و در جهت نیل به خوداشتغالی، خودکفاییِ اقتصادی، حفظ و تقویت عزت نفس و کرامت انسانی خویش گام بردارند.
خدمات رعد الغدیر
با توجه به اینکه در رعد الغدیر «توانمند سازی فرد معلول» نخستین گام محسوب میگردد، لذا موسسه بعنوان یک نهاد آموزشی و نیکوکاری خدمات خود را در 3 زمینه «آموزش فنیوحرفه ای منجر به اشتغال»، «توانبخشی» و «خدمات حمایتی» ارائه مینماید.
1. آموزش فنیوحرفهای
موسسه نیکوکاری رعدالغدیر بر اساس اهداف مندرج در اساسنامه خود در زمینه ارائه خدمات آموزش فنیوحرفهای در راستای حمایت از اشتغال و خوداشتغالیِ توانیابانِ جسمی - حرکتی، در حدّ توان خود فعالیت مینماید.
از آنجائی که دامنۀ فعالیت منحصراً در ارتباط با توانیابان جسمی حرکتی (توانیابان بالای 14سال) است لذا از پذیرش معلولین کمتوان ذهنی منع گردیده است.
پس از پذیرش کارآموزان در موسسه که به صورت گروهی (شورای پذیرش) انجام میشود، کارآموزان با بررسی در کارگاه ارزشیابی؛ با توجه به:
- پایه تحصیلی،
- نوع معلولیت،
- نیاز بازار کار،
- علاقه شخصی،
امکان برخورداری از خدمات آموزشی موسسه را در گروههای هنری و رایانه را مییابند. کارآموزان آموزشهای موسسه در زمینههای زیر فعالیت دارند:
الف) کامپیوتری؛ ( از مبانی تا دوره های تکمیلی)
ب) صنایع دستی و هنری؛ (خیاطی، معرق، محرق، خط و تابلو خط، منبت، نقاشی، گل سازی، سفالگری، میوه چینی، عروسک خمیری، ویترای، خراش روی فلز و...) را توسط اساتید و مربیان شایسته مطابق با استانداردهای وزارت کار، که ارزش بینالمللی دارد، فراگرفته و جهت اخذ مدرک فنی به وزارت کار معرفی میشوند.
2. کارآفرینی و اشتغال
خدمتگزاران موسسه نیكوكاری رعدالغدیر اگر چه از انفاقها و مساعدتهای خداپسندانة خَیِّرین و نیكوكاران بزرگوار در جهت تقویت و توسعۀ كیفی خدمات قابل ارائه به عزیزانِ توانیاب استقبال نموده و آنها را ارج مینهند، لیكن بنا به تجربه بنظر میرسد بهترین روش عزتآفرینی برای همدلی، همراهی و مساعدت با توانیابان در راستای حفظ كرامت انسانی آنان، مشاركت در ایجاد زمینه اشتغال و فعالیت مستمر این عزیزان میباشد. به همین منظور این موسسه در راستای حمایت از امر اشتغالِ توانیابان اقدام به:
- ایجاد و راه اندازی کارگاه حمایتی خیاطی،
- ایجاد و راه اندازی مرکز پیام رعد،
- ایجاد نخستین بازارچه خود اشتغالی توان یابان در تهران،
- ایجاد و توسعه مشاغل خانگی برای توان یابان،
- کاریابی،
نموده است.
3. توانبخشی
در علوم بهداشتی، توانبخشی یا بازتوانی فرآیندی است که در آن به فرد توانخواه کمک میشود تا توانایی از دست رفته خود پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب را که منجر به محدودیت عملکردی وی شده است، مجدداً به دست آورد.
توانبخشی حوزه علمی بسیار وسیعی در مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی محسوب میگردد و به افراد کمک میکند تا پس از ابتلا به مشکلاتی نظیر سکته، ضایعه نخاعیِ جراحیهای ارتوپدی، ضربه مغزی، سوختگی، کمشنوایی، اختلال پردازش مرکز شنوایی، مشکلات تعادل و...، تا حد امکان بر مشکل خود غلبه نموده و استقلال عملکردی قبلی را باز یابد.
4. کاردرمانی
کار درمانی استفاده از فعالیتهای هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی، ذهنی یا روانی هستند. ارائه خدمات ویژه کاردرمانی شامل:
- آموزش مهارتهای زندگی روزمره،
- ایجاد و توسعه مهارتهای درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس،
- توسعه مهارتهای بازی و پیش حرفهای و تواناییهای اوقات فراغت،
- طراحی، ساختن یا بکار بردن وسایل کمکی و ارتزها و پروتزها، انتخاب وسایل نظافتی،
- استفاده از صنایع دستی که بطور ویژه به منظور افزایش عملکرد طرح شده است،
- توصیف و تفسیر آزمون ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی،
- ارزیابی دامنه حرکتی،
- تطبیق محیط برای فرد معلول،
میباشد. این خدمات بطور فردی، گروهی و یا در سیستمهای اجتماعی ارائه میگردد. بطور خلاصه تمامی افرادی که به علت مشکل یا مشکلاتی لازم است تحت درمان گیرند تا به استقلال در عملکردهای مورد نظر برسند، تحت این روش درمانی قرار میگیرند.
مشکلات این افراد دامنه وسیعی را دربرمیگیرد و میتواند حاصل یک صدمه، تصادف، بیماری جسمی، اختلال عاطفی، تعارضات و فشارهای روانی و یا حتی تأخیر در رشد و یا اختلالات مادرزادی باشد. این بیماران به تمام گروههای سنی از نوزادان، کودکان و... تا سالمندان میتوانند تعلق داشته باشند که از دوره کوتاه مدت مراقبت در دوران حاد بیماری تا توانبخشی در دورههای تطابقی طولانی مدت را شامل میشود.
5. گفتار درمانی
گفتاردرمانی یا آسیبشناسی گفتار و زبان رشتهای از علوم توانبخشی است که به بررسی ماهیت انواع اختلالاتِ گفتار، زبان و نیز روشهای تشخیص و درمان این اختلالات میپردازد. عدهای ارزیابی و تشخیصِ اختلال در بلع را نیز در حیطه تخصص متخصصان گفتاردرمانی میدانند.
گفتار درمانگران به درمان کودکانی میپردازند که در فراگیری زبان مادری یا استفاده صحیح از گفتار دچار مشکل هستند و نیز بزرگسالانی که به دلیلی، توانایی گفتاری خود را از دست دادهاند. در موارد زیر مراجعه به یک گفتار درمانگر الزامی است:
- تاخیر در شروع گفتار در کودکان،
- اشکال در تلفظ اصوات گفتاری،
- عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک،
- کمشنوایی یا ناشنوایی،
- اشکال در درک کلام،
- اختلال در بلع،
- در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات فلج مغزی، اوتیسم،اختلال یادگیری،
خدمات دندانپزشکی رایگان به همراه دندانپزشکان همیار
امروزه اگر دردمندی و دلسوزی دكتر قریبها، فیاض بخشها و كسانی كه عملشان پررنگ تر از نامشان بر صفحه روزگار و خاطرات تاریخ ثبت شد، زیبا و در حد آن زمان وصف ناشدنی بود، اما هنوز هستند كسانی كه در دفتر اثبات خدمت به خلق در جهت رضایت حق نامی ننوشتند.
آنها پژواك خلوص نیتشان و چینی كه از درد یك انسان به پیشانیشان افتاده، شاهد ثبت لحظهلحظه عبادتشان میباشد که برای رفع مشكلات انسانها است.
معصومین (ع) میفرمایند: "نزدیكترین حالت یك بنده به خدا حالت سجده است". كلینیك دندانپزشكی رعد الغدیر نیز هر روز شاهد خضوع انسانهایی است كه با حرفه و تخصص، شغل، مال و مكنت و مقام برای خدا لباس خشوع و خدمت به تن میكنند و در عرصه دندانپزشكی گامهای موثری جهت به ثمر نشاندن گل لبخند بر لبان توان یابان برمیدارند.
دندانپزشكان نیكوكار ایرانی (دنا)، فعال در مركز دندانپزشكی رعدالغدیر كه كار طبابت و درمان بیماری دهان و دندان توانیابان جسمی حركتی را بدون هیچ چشمداشت مادی و مالی انجام میدهند، آنقدر آرام و بیصدا وارد دلهای نیازمندان به این مهم گشتند كه موفق شدند مالك دلهای آنان شوند.
در همین راستا صاحب جغرافیای مهر و نقشهای به وسعت دل دریاییشان طرح زدند تا با همكاری گروهی از دندان پزشكان نیكوكار به درمان بیماریهای دهان و دندان توانیابان اهتمام ورزند. چه مهربانانه دستگیر دردهایشان میشوند و اینجاست كه باید گفت:
«صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند/كز كار خلق یك گره بسته واكند»
به گفته قرآن كریم نیز: «از سابقون خیر میشوند و سبقت میگیرند در این راه». حالا میفهمیم جغرافیای مهر و مهرورزی را مرزی نیست، فرقی ندارد مدرسه ایتام جعفریها یا رعدالغدیرهایی كه تمام اهدافشان به بارنشاندن استعداد توانیابان سرزمین سبزمان ایران است و سرمایهاش یك دل، مملو از یاد خداست و دعای خیری كه مایه قوت دلها باشد.
پزشكان نیكوكاری كه در مركز دندانپزشكی رعد الغدیر كار عشق میكنند و معتقد به این هستند كه هنوز عشق و انسانیت هست با تكیه بر آیه «الا به ذكر ا... تطمئن القلوب» از مال و جانشان انفاق كردند و با توكل به او آغازگر قصه خدمت در عرصه ارائه خدمات دندان پزشكی كاملاً رایگان به توانیابان برای اولین بار در میهن عزیزمان شدند. آنها گذشتند از امیال فانی دنیا تا ساكن و سرمایهدار بهترین و زیباترین مكان دو عالم یعنی «قرب الهی» شوند.
فلذا کلیه دندانپزشکان علاقمند به مشارکت عام المنفعه در امور درمان و معالجه توان یابان میتوانند همه روزه از ساعت 8 الی 14 با مراجعه حضوری به کلینیک دندانپزشکی رعدالغدیر و یا تماس با شماره 66016414 و مذاکره با مسئول کلینیک؛ آمادگی خود را در امر خیر درمان توان یابان اعلام نمایند.
منشور رعد الغدیر
رعد به معنای جرقۀ برق است كه ابر سنگین را بارور و بارش رحمت الهی را مظهر حاصلخیزی و وفور نعمت میسازد. پس آیا «رعد» با انتخاب این نام مقدس میتواند برای خود وظیفهای جز بارور كردن استعدادها و تواناییهای بالقوه توانیابان قائل شود؟
باشد كه بارش این رحمت، استعدادهای توانیابان را بارورتر و خانواده و محیط زندگی آنان و در نهایت جامعه را طراوت و شادی بیشتری بخشد. بر این باوریم که:
گستردگی معلولیت (از هر10عضو جامعه یك نفر دچار نقص جسمی، حسی، حركتی و... میباشد) كوششهایی را در جهت آموزش ویژه این افراد میطلبد تا بتواند از مواهب یك زندگی دلپذیر و عادی مانند دیگر همنوعانِ گروه سنی خود برخوردار باشند.
جهل، غفلت، خرافه و ترس از جمله عوامل اجتماعی هستند كه در پهنه تاریخ، افراد معلول را منزوی ساخته و موجبات كندی یا توقف رشد آنان را فراهم میآورد. جمعآوری اعانه و پرداخت مقرری، در نهایت معلول جسمی و حركتی را به معلول اجتماعی تبدیل مینماید.
نیكی، "نیازی فطری" و نیكوكاری، "پاسخ به نیاز درونی انسان" است. همیاری محبتآمیز، پژمردگان را شاداب، ناتوانان را توانا و مأیوسان را امیدوار میسازد. از عوامل رضایمندی انسان؛ احساس توانایی زیستن بدون اتكاء به دیگران است.
پس همچون دیگر اقشار جامعه، معلولان نیز باید از داشتن فرصتهای شغلی شرافتمندانه و كسب روزی حلال برخوردار باشند. توانبخشی حرفهای عاملی مؤثر در كاهش یا رفع محدودیتهای معلولین است. پس چرا نتوان كلمه «توانیاب» را جایگزین كلمه «معلول» نمود؟
آموزش و اشتغال كه نقش عظیمی در بازسازی شخصیت و تأمین استقلال توانیابان ایفاء میكند، عملی صالح بشمار میآید. توانیابان با برخورداری از توانائیهایی چون شجاعت، محبت، تسخیرناپذیری، دقت نظر، پشتكار و اخلاص میتوانند با اتكاء به نفسِ سطح علمی و حرفهای خود، را بر حل مسائل متمركز سازند.
کوشش مینماییم تا :
خدمات آموزشی و توانبخشی حرفهای را تا حدِ توان در اختیار توانیابان قرار داده و با فراهم آوردن زمینههای اشتغال برای آنها به ارائه خدمات متقابل از جانب ایشان، بعنوان بازدهی به نفع جامعه توانیاب، امیدوار باشیم. آموزش توانیابان باید به گونهای باشد كه تا سرحد امكان، جبران محدودیتهای جسمی، حسی و حركتی آنها را موجب شویم.
آموزشهای مفید و بهروز، كاربردی و متناسب با امكانات و توانائیهای توانیابان را با این هدف كه در نهایت امكانات اشتغال آنها را تسهیل نماید، ارائه نماییم. سازماندهی و همه فعالیتها و تلاشهایمان نیز باید به گونهای باشد كه بتوان بیشترین بازدهی را برای توانبخشی حرفهایِ توایابان را انتظار داشته باشیم.
كمكهای دریافتی از نیكوكاران را به گونهای بهینه به مصرف رسانیم كه پوشش جغرافیایی هر چه بیشتر جامعه توانیاب در اقصی نقاط كشور را موجب گردیم. جنبههای كاربردی و حرفهای بودنِ آموزشهای ارائه شده را همواره ارتقاء بخشیده و این هدف را كه منظور از آموزشهای ارئه شده توانا شدن كارآموز برای كار ثمر بخش و اقتصادی است همواره مد نظر داشته باشیم.
در ارائه خدمات به توانیابان، همۀ اقشار جامعه را مد نظر داشته و در عین حال برای توانیابان نقاط دور افتاده، محروم و مصیبت زده اولویت قائل شویم. وجهه اجتماعی مجتمع را همواره ارتقاء بخشیم به گونهای كه جاذب افراد نیكوكار و كمكهای مردمی عاری ازهر گونه شبهه و در راستای رضای خالق و خلق نیكوكار باشد.
در یك كلام پرورش و ارتقاء احساس درونی انسانهای خَیِّر را كوشا و ایشان را در نیل به اعمال خیر بیشتر مشوق باشیم.
انتظار داریم که :
همه دست اندركاران رعد متعهد باشند كه بر اساس آموزه الهی «وَ اَمرَهُم شُوری بَینَهُم» (شوری -38)، تصمیمات اركان مجتمع با تبادل نظر، مشورت و رأی اكثریت اتخاذ گردد. اعضاء هیأت مدیره و هیأت امنا، «ید واحده» بوده و ضمن آموزشِ كارِ جمعیِ زبان و طرزِ تلقی مشترك داشته باشند.
فرد، فردِ كاركنان و مدیران مؤسسه با درك هماهنگ و منسجمی از اهداف و منشور مجتمع، در راستای عمل صالح حركت كنند. فرد، فردِ كاركنان مؤسسه و مجتمعهای آموزشی به توانائیهای توانیابان و نه به محدودیتها و معلولیتهای آنان توجه داشته باشند.
فرد، فردِ كاركنان و مدیران مؤسسه و مجتمعها خود را امانتدار مردم نیكوكار دانسته و در مصرف وجوه هدایا، امكانات و كمكها، شرط امانت را رعایت و نهایت دقت را مبذول دارند. فرد، فردِ كاركنان و مدیران مؤسسه به مهارتها، دانشهای سودمند، مفید و اصیل رشته توانبخشی حرفهای، مجهز و آشنا شوند تا از این حیث فضایی كاملاًٌ منطبق با مأموریت مؤسسه كه توانبخشی حرفهای است تداوم یابد.
مسئولین مؤسسه و مجتمعها ارتباطی پیوسته و رابطهای مستمر با كارآموختگان داشته و به عنوان همراه و همگام در مشكلات، طرف مشورت خوبی برای ایشان بوده و وضعیت شغلی كارآموختگان را پس از فراغت از مؤسسه پی جویی نمایند.
توانیابان كه به رایگان از مواهب آموزشی و توانبخشی حرفهای بهرهمند شدهاند، خود را در حد توانایی متعهد به مشاركت و ارائه خدمات مادی و معنوی متقابل به دیگر توان یابان و مؤسسه بدانند. فرد، فردِ كاركنان و مدیران مؤسسه و مجتمعها، تلاش در جهت جذب همیاری و كمكهای مردمی را بر خود فرض بدانند.
مدیران مجتمعها باید فرهنگ نیكوكاری را بر اساس آموزه الهی «تَعاوَنو ا عَلی البِّرِ وَالتَّقوی (مائده -2) » گسترش داده و از همه افراد نیكوكاری كه در زمینههای آموزش حرفهای دارای تخصص و تجربه هستند، دعوت به همكاری به عمل آوریم.
اصالت «غیر دولتی» و «غیر سیاسی» مؤسسه را موكداً حفظ و آن را الگوی مناسبی برای ایجاد باور جهت اتكاء به خود معرفی نمائیم. شناخت صحیحتری از پدیده معلولیت و امكانات موجود در مجتمع را برای خانوادههای توانیابان فراهم آورده و در نتیجه زمینههای حضور بیشتر توانیابان در مجتمعهای آموزش فنیوحرفهای را فراهم آوریم.
در انطباق با اصل «جهانی اندیشیدن و ملی عمل كردن» با سازمانهای بیالمللی، منطقهای و ملی، ارتباط كاری نزدیك برقرار نموده و حداقل در مقایسه با كشورهای همتراز، برجسته و موفق جلوهگر شویم.
علاوه بر خدمات توانبخشی و آموزش حرفهای؛ همواره با جامعه، كارآفرینان، صاحبان صنایع، بنگاههای اقتصادی و بطور كلی همه منابع شغلی و استخدامی در ارتباط بوده و توانائیهای دانش آموختگان مؤسسه را به طرز صحیح ولی بدون اغراق به آنها معرفی نمائیم.
نیاز بازار اشتغال را همواره مدنظر قرار داده و خدمات آموزشی و توانبخشی حرفهای را هم سوی مشاغل مورد نیاز جامعه سازماندهی نماییم. مسئولان كشوری را به اهمیت و لزوم ایجاد تسهیلات ویژه، برخورداری توانیابان از امكانات آموزشی و رفاهی عمومی و دسترسی آنان به استفاده از وسایل نقلیه و دیگر خدمات شهری آگاه و در حد توان یاری نمائیم.
طرح اشتغالزایی صبحانه سالم ریحون
موسسه نیکوکاری رعدالغدیر با مشارکت طرح کوثر شهرداری تهران که به اشتغال و توانمندسازی زنان بی سرپرست و بدسرپرست اهتمام دارد، مرکز کارآفرینی و حرفه آموزی کوثر را در محله 13 آبان شهرری با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 20 تهران برای اشتغال زنان بی سرپرست، بدسرپرست و معلول راهاندازی کرده است.
این مرکز در حال حاضر در پنج فاز اجرایی در حوزه اشتغالِ گروههای هدف خود فعالیت میکند، که صبحانه سالم «ریحون» یکی از واحدهای این مرکز است. در این واحد پنج تا شش زن سرپرست خانوار برای تولید و بستهبندی، 25 معلول جسمی حرکتی به عنوان فروشنده، پنج نفر عامل توزیع کننده محصول در ایستگاههای مترو مشغول فعالیت هستند.
ایده اولیه این طرح با شعار یک متر فضا یک نفر اشتغال و در زمان بازارچه خیریه زیرگذر مترو ولیعصر (عج) که به عنوان اولین بازارچه خیریه شبکه همیاری برگزار شد و مورد استقبال مسئولان مترو نیز قرار گرفت.
در حال حاضر این طرح در 25 ایستگاه متر در حال اجرا است و مسافران ایستگاههای تجریش، میرداماد، بهشتی، ولیعصر، انقلاب، تهرانپارس، علم وصنعت، دروازه شمیران، دروازه دولت، امام خمینی (ره)، مولوی، ترمینال جنوب، شهرری، شهدا، بهارستان، نواب صفوی، آزادی، صادقیه، نیروی هوایی، ارم سبز، طرشت و گلشهر از ساعت 6 تا 10:30 میتوانند بستههای صبحانه سالم را با هزینه 2000 تا 2500 تومان و در سه مدل متنوع تهیه کنند.
بسته اول شامل نان و پنیر و خیار و گوجه، بسته دوم نان و کره و عسل و بیسکوییت، بسته سوم نیز شامل نان، پنیر، سبزی و گردو است. صبحانه سالم «ریحون» طرح مشترکی میان رعد الغدیر و معاونت فنی و اجتماعی شهرداری تهران است.
در واقع این معاونت در راستای تعهد اجتماعی خود که حمایت و کارآفرینی، ایجاد اشتغال معلولین است، آن را اجرا و در صورتی که این طرح به خوبی پیش برود و با استقبال مواجه شود، امکان واگذاری سایر ایستگاههای مترو برای اشتغال بیشتر معلولین فراهم خواهد شد.
معلولانی که در این طرح حضور دارند همگی بیمه شده و از حقوق پایه وزارت كار و همچنین از بخشی از سود فروش محصولات بهرهمند میشوند.
راه اندازی مراکز مشابه
نظر به گستردگی معلولیت در شهرهای مختلف کشور و نیاز به تأسیس مراکزی جهت توانبخشی و آموزش فنی وحرفهایِ منجر به اشتغالِ این عزیزان، با هدف بهرهمندی از مواهب زندگی دلپذیر و عادی مانند سایر افراد جامعه، مؤسسه نیکوکاری رعدالغدیر بعنوان سازمانی مردم نهاد در راستای تحقق اهداف اساسنامه خویش و ترویج فرهنگ نیکوکاری اقدام به اجرای طرح حمایت و مشاوره رایگان به افراد علاقمند در امر تأسیس و راه اندازی موسسات خیریه مشابه مؤسسه نیکوکاری رعدالغدیر در سطح کشور مینماید.
سماوات؛ شبکه کشوری آموزش و اشتغالزایی توانیابان
سماوات عنوان شبکه کشوری از «سازمانهای مردم نهاد آموزش و اشتغالزایی توانیابان» است که از آذر ماه سال 1392 با هدف همافزایی و اشتراک تجربیات موسسات خیریه معلولین کشور با مشارکت موسسه نیکوکاری رعدالغدیر و کاشانه مهر کاشان در شهر نیاسر کاشان تاسیس شد.
در حال حاضر انجمن خیریه سماوات الغدیر شامل شبکهای کشوری و بینالمللی؛ متشکل از 25 سازمان مردم نهاد داخلی و 5 کشور خارجی است.
مسئولان رعد الغدیر معتقدند قصه خدمت هنوز ادامه دارد و هنوز هستند مجاهدان و سربازان راه رضایت خدا. آنها آمادهاند تا با ایجاد گل لبخند بر روی لبان توانیابان و حمایت همۀ جانبه از آنان «توانستن» را معنایی دیگر ببخشند. آنها آرزو دارند در سایه حمایت ایزد مهربان، رحمان و رحیم بر بندگان، این مهم را به سرانجام رسانند.
دیدگاه خود را بنویسید