آیا کمپین آنلاین دارید؟ آیا در حال راه‌اندازی بخش‌های جدید در آن هستید یا به تازگی آن را ایجاد کرده‌اید؟ شاید هم فقط می‌خواهید برای خیریه خود از هفته‌های آگاهی عمومی، مانند هفته نیکوکاری یا سه شنبه (روز بخشندگی)، استفاده کنید؟ برای موفقیت در هر یک از آن‌ها به یک استراتژی نیاز دارید. در این مقاله، ما ۹ نکته را به اشتراک خواهیم گذاشت که به شما در ایجاد یک کمپین آنلاین (در شبکه‌های اجتماعی) کمک خواهد کرد.

چگونه یک کمپین آنلاین با موضوع خیریه برگزار کنیم؟

برگزاری کمپین آنلاین مثل هر موضوع یا کار دیگری، مراحلی دارد که می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. این مراحل اگر با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه امور خیریه و نیکوکاری است، به قرار زیر است:

1. اهداف خود را تعیین کنید

اگر می‌خواهید یک کمپین دیجیتال عالی راه‌اندازی کنید، این نکته بسیار مهم است که اهداف خود را به صورت هوشمند و برنامه‌ریزی شده تعیین کنید. بدون این که از ابتدا هدف خود را تعیین کنید، چگونه متوجه خواهید شد که کمپین شما موفق بوده است یا خیر؟ اهداف کمپین شما باید مشخص، قابل ارزیابی، قابل دستیابی، واقع بینانه و زمان‌بندی شده باشند.

به عنوان مثال، NSPCC برای خود هدفی تعیین کرد که طی آن می‌خواست در طول چند روز و تا تاریخ معینی، در رویدادهای جمع آوری کمک مالی به داوطلبان بیشتری دست پیدا کند. با تعیین این هدف، آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که آیا به آن می‌رسند یا نه. همچنین می‌توانند عملکرد خود را در طول مسیر تغییر دهند تا شانس خود را برای رسیدن به هدف خود افزایش دهند.

شناخت مخاطب برای برگزاری کمپین آنلاین با موضوع خیریه

2. مخاطب خود را بشناسید

واقعا چقدر مخاطب خود را می‌شناسید؟ وقتی محتوای کمپین دیجیتال خود را تولید می‌کنید، آیا اشخاص خاصی را مخاطب خود قرار می‌دهید؟ با تنظیم محتوای خود برای یک عده خاص، شانس این را خواهید داشت که آن‌ها محتوای شما را درک کنند و زمان بیشتری را صرف فکر کردن به آن بکنند. به عنوان مثال، با به اشتراک گذاشتن یک پست در صفحه مجازی دانشگاه، فقط دانشجویانی را مخاطب قرار می‌دهد که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، نه هر کسی که مشکل روانی دارد. 

3. حتماً با یک متخصص مشورت کنید

گاهی اوقات بهترین ایده‌ها زمانی به دهنمان خطور می‌کند که در یک جمع قرار گرفته و با یکدیگر هم فکری می‌کنیم. چرا یک تیم از همکاران تشکیل نمی‌دهید و برای یک جلسه هم فکری گردِ هم نمی‌آیید تا ایده‌ها و نظرات خود را با هم به اشتراک بگذارید؟ با این کار، همه نسبت به کمپین احساس مسئولیت خواهند کرد و تمایل بیشتری به مشارکت در فعالیت‌های مختلف خواهند داشت. 

برای مطالعه

برگزاری کمپین تبلیغاتی برای جمع آوری منابع مالی خیریه

همکاری فقط لام نیست در سازمان شما و بین همکاران اتفاق بیوفتد. در ماه نوامبر، سازمان‌های NCVO، CharityComms، Small Charities Coalition، ACEVO و موسسه جمع‌آوری کمک برای راه‌اندازی #YouMadeItHappen همکاری کردند. این کمپین آنلاین، خیریه‌ها را گردِ هم آورد تا از اهداکنندگان، حامیان و داوطلبان برای حمایتشان تشکر کنند. این هشتگ در تمام طول روز ترند شد. همانطور که می‌بینید این قدرت همکاری است.

4. برای مراحل کار، برنامه ریزی کنید

اکنون شما بهترین ایده را برای کمپین خود دارید، حال چگونه مطمئن می‌شوید که این ایده به موفقیت ختم می‌شود و نتایج مثبتی را به همراه دارد؟ برای این کار، برنامه‌ریزی کنید. تا جایی که می‌توانید از قبل فکر کنید به چه تصاویری نیاز دارید و آیا تصاویر موجودی دارید که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید؟ می‌خواهید یک ویدیو بسازید؟ یک استوری بورد طراحی کنید و به مکان ضبط آن فکر کنید. همچنین زمان و تاریخ فیلمبرداری را برنامه‌ریزی کنید. از همه مهم‌تر فراموش نکنید که برای ویرایش وقت بگذارید. 

به هشتگ نیاز دارید؟ شروع به نوشتن نسخه خود کنید و برای تقویم محتوای کمپین آنلاین خود  برنامه‌ریزی کنید تا مطمئن شوید زمان کافی را برای تعامل داشتن با دیگر افراد در طول کمپین اختصاص می‌دهید.

5. تمام قسمت‌های کمپین آنلاین خود را بررسی کنید

اگر کمپین شما می‌خواهد مخاطبین را به یک گفت‌وگو دعوت کند، شما نیاز دارید قبل از راه‌اندازی آن چند چیز را آزمایش کنید. مطمئن شوید که پیج شما به سرعت بالا می‌آید و لود می‌شود. همچنین لینک ثبت‌نام شما به خوبی کار می‌کند. مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که همیشه لینک را پیگیری می‌کنید تا بفهمید فضای مجازی چقدر در تشویق کردن مردم برای پیوستن به کمپین موفق بوده است. بسته به زمان و منابعی که در اختیار دارید، می‌توانید پست‌ها و محتواهای خود را بررسی کنید تا ببینید مخاطبین‌تان به کدام یک واکنش بهتری نشان می‌دهند. 

به عنوان مثال صلیب سرخ بریتانیا، لینک bit.ly را در پست‌ها و وبسایت‌های مختلف خود منتشر کرد که شما را به سمت پیج کمپین هدایت می‌کند. آن‌ها لینک را آزمایش کرده و تعداد نفراتی که از طریق آن به کمپین می‌پیوندند را نیز بررسی کردند. توجه داشته باشید که آن‌ها لینک bit.ly به گونه‌ای سفارشی کرده‌اند که با کمپین‌شان، که مربوط به ارتباط افراد برای مقابله با تنهایی است، همخوانی خوبی داشته باشد. 

همکاری با  حامیان و ذی‌نفعان کمپین آنلاین خیریه

6. با حامیان و ذی‌نفعان این کمپین همکاری کنید

برخی از بهترین کمپین‌ها به این دلیل موفق هستند که با ذی‌نفعان، اسپانسرها و حامیان همکاری دارند. اگر اجازه دهید مخاطبین‌تان در کمک به راه‌اندازی کمپین شما نقشی داشته باشند، می‌توانید تضمین کنید که کمپین شما به افراد دیگر در موقعیت‌های مختلف نیز معرفی خواهد شد. 

حامیان و ذی‌نفعان منتخب خود را در برنامه‌ریزی کمپین مشارکت دهید، زمانی که همه چیز آماده شد یک toolkit (مجموعه‌ای نرم افزارها) درست کنید که با استفاده از آن بتوانید به حامیان، وکیلان، داوطلبان و همکاران خود ایمیل دهید که آن‌ها می‌توانند لینک‌ها و رویدادهای کمپین را در صفحه‌های شخصی خود به اشتراک بگذارند و از کمپین آنلاین شما حمایت کنند. همچنین آن‌ها را تشویق کنید که محتوای خود را درباره هشتگ کمپین آنلاین شما بسازند. 

به عنوان مثال، از طریق کمپین #ReclaimSocial، سازمان‌های خیریه تشویق شدند تا در راستای مقابله با اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی آنلاین، داستان‌های مثبت را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

7. انعطاف پذیر باشید

این مهم است که همه چیز را درباره را‌ه‌اندازی کمپین از قبل برنامه‌ریزی کنید، اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که انعطاف‌پذیر باشید و در صورت لزوم در لحظه آخر تغییراتی اعمال کنید و در صورت وقوع هر اتفاقی با آن سازگار شوید. اگر از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید، به یاد داشته باشید که به آنچه در توییتر ترند است و اینکه آیا نیاز به ویرایش محتوای خود دارید یا نه، مثلا اگر یک حمله تروریستی در بریتانیا رخ داده است، توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید

تکنیک‌های جذب نیکوکاران جدید در خیریه

ممکن است یک هشتگ پرطرفدار وجود داشته باشد که باید بتوانید از آن استفاده کنید، بنابراین حتما پست‌های خود را مطابق با هر اتفاق و تغییر جدیدی که ایجاد شد، ویرایش کنید.

8. در راستای رسیدن به اهداف گام بردارید

مهم نیست که کمپین شما برای چه مدت راه‌اندازی شده است؛ یک روز، یک هفته یا یک ماه. بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که توجه مردم را به خود حفظ کنید و رو به جلو حرکت کنید. یکی از راه‌های تحقق این امر این است که روی محتوای خود به طور منظم کار کنید و پست‌های دیگری درباره آن بگذارید. از قهرمانان خود، یعنی همکاران، حامیان، سازمان‌هایی که با شما شریک هستند و...، بخواهید نه فقط در زمان راه‌اندازی آن، بلکه مادامی‌که کمپین برقرار است، مدام درباره آن پست بگذارند و صحبت کنند.

ارزیابی عمکرد بعد از برگزاری کمپین آنلاین با موضوع خیریه

9. عملکردتان را ارزیابی کنید

به یاد دارید اولین نکته تعیین اهداف هوشمند برای کمپین بود؟ تعیین هدف به این دلیل انجام می‌شود که در نهایت، عملکرد کمپین شما مورد ارزیابی قرار گیرد و بدون هدف این ارزیابی ممکن نخواهد بود. اگر نمی‌دانید چگونه یک هدف عالی تعیین کنید، فرصت ایجاد یک کمپین شگفت انگیز را نیز نخواهید داشت. از آنچه آموخته‌اید برای بهبود کمپین‌های آینده خود استفاده کنید!

 منبع: وبسایت lightful