افزایش کمک‌های مالی از طریق وبسایت‌های خیریه، نیازمند استفاده از تکنیک‌های موثر برای جذب حمایت بیشتر افراد است. در این مقاله از مجله خیرایران به برخی از تکنیک‌هایی که می‌توان برای این منظور از آنها استفاده کرد، اشاره کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

تکنیک‌های موثر افزایش کمک‌ها از طریق وبسایت‌های خیریه

در این مقاله با 8 تکنیک مؤثر برای تقویت کمک‌هایی اهدایی (donations) بر روی وب‌سایت مؤسسات خیریه آشنا می‌شوید.

1. نمایش واضح دکمه اهدای کمک (donations button)

اهدای کمک‌های مالی از جمله موارد مهم و ضروری برای اغلب خیریه‌هاست، چرا که به آنها کمک می‌کند تا امور نیکوکاری خود را به انجام برسانند. با این حال گاهی اوقات افرادی که خواهان اهدای کمک هستند نمی‌توانند به راحتی دکمه اهدای کمک (donations button) را بر روی وب‌سایت خیریه پیدا کنند.

علت اتفاق فوق این است که صفحات وب‌سایت همیشه با در نظر گرفتن کمک‌های اهدایی طراحی نمی‌شوند. طراحان اغلب دکمه اهدا را در قسمت پاورقی یا جای دیگری که دیدن آن دشوار است قرار می‌دهند، در حالی که این دکمه باید در مرکز صفحه و مقابل دیدگان باشد. بنابراین اگر کاربران موفق به پیدا کردن دکمه/ لینک اهدای کمک نشوند، احتمالاً ناامید شده و دست از شما خواهند کشید.

به نظر ما قرار دادن دکمه اهدای کمک در گوشه سمت راست بالای هر صفحه یک مکان عالی برای پیدا کردن راحت آن است و طراحی رنگ متضاد با بقیه وب‌سایت نیز می‌تواند توجه دیگران را به خود جلب کند.

2. ایده‌آل‌سازی مسیر اهدای کمک

مسیر اهدای کمک مجموعه مراحلی است که هر فرد نیکوکار قبل از ارائه کمک طی می‌کند.

برای بهبود نرخ تبدیل (conversion rate) بر روی وب‌سایت لازم است تجربه کمک کردن نیکوکاران را به حد اعلی رسانده، آن تا حد امکان ساده کرده و اعتمادشان را برانگیزید. این باعث می‌شود افراد بیشتری هر بخش از مسیر را پیموده و در نهایت به خیریه کمک کنند.

از اعداد و ارقام استفاده کنید! بیان واضح این موضوع که کمک‌هایی اهدایی در چه جهتی صرف می‌شود، راهی فوق‌العاده برای افزایش تعداد هدایا و ارزش آنهاست. این به نیکوکاران کمک می‌کند تا حس ارتباط واقعی با هدف و آرمان خیریه را پیدا کرده و علاقه خود به تأثیرگذاری در هدف را نشان دهند. برای مثال سازمان «WaterAid» اعلام کرده که اهدای کمک مالی 30 پوندی افراد می‌تواند به تهیه دستگاه‌های شستسوی دست برای سه خانوار در موزامبیک کمک کند.

9 نکته برای برگزاری یک کمپین آنلاین با موضوع خیریه

اعتماد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که اشخاص تصمیم به اهدای کمک می‌گیرند. مراحل مسیر اهدای کمک باید منطبق بر برند سازمان باشد، به این معنا که طرح رنگ، تایپوگرافی و لوگو باید عیناً مشابه با وب‌سایت آن باشد.
اگر افراد بر روی دکمه اهدای کمک کلیک کرده و به یک وب‌سایت کاملاً متفاوت با ظاهری بسیار ناهمسان بروند، بسیار ناخوشایند و زننده خواهد بود. نمایش هرگونه نشان اعتماد نیز می‌تواند مایه اطمینان خاطر نیکوکاران بوده و به آنها کمک کند تا در تصمیم خود راسخ شوند.

حتی پس از اهدای کمک نیز همچنان باید در فکر ادامه این مسیر باشید. از خیران بابت کمک‌های اهدایی تشکر کرده و به جای آنکه آنها را به حال خود رها کنید، بهتر است درخواست دیگری را مطرح کنید. برای مثال می‌توانید از آنها بپرسید که آیا مایل به ثبت نام در خبرنامه یا علاقه‌مند به شرکت در رویدادی هستند یا خیر.

3. استفاده از داستان‌پردازی و تصویرسازی اقناعی برای پیشبرد هدف

وقتی بازدیدکنندگان برای اولین بار وارد وب‌سایت می‌شوند، شاید اطلاع چندان زیادی درباره کارهایی که انجام می‌دهید نداشته باشند و قبل از اهدای وقت یا کمک‌های مالی بخواهند خیریه و اهداف آن را بشناسند. داستان‌پردازی خوب می‌تواند علاوه بر تسخیر قلب مخاطبان، ارتباط قوی با آنها ایجاد کند. 

وقتی این داستان‌ها با تصاویر گیرا و فیلم‌های جذاب از کارهایی که خیریه انجام می‌دهد و افرادی که به آنها کمک می‌کند ترکیب می‌شوند، به احساسات و اعماق قلب مخاطبان نفوذ می‌کنند. استفاده از افراد حقیقی - که به آنها کمک کرده‌اید - در این داستان‌ها و تصاویر، اصالت و اعتبار بیشتری به پیام‌های خیریه می‌بخشد.

برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر داستان باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

آمار

اعداد و ارقام به دیگران کمک می‌کند تا شدت مشکلی که خیریه در تلاش برای رفع آن است را متوجه شده و تصویر واضحی از مشکل را مشاهده کنند.

افراد حقیقی

 استفاده از افراد حقیقی می‌تواند به ایجاد اصالت و اعتبار داستان کمک کرده و نشان دهد که چطور در حال تأثیرگذاری هستید.

طبق آمار Kissmetrics:

تصاویر در قیاس با پست‌های صرفاً متنی 53 درصد کلیک بیشتر، 104 درصد کامنت بیشتر و 84 درصد کلیک تأثیرگذار بیشتر دریافت می‌کنند.

نمونه‌ای از داستان‌پردازی خوب در یک ایمیل به شرح تصویر زیر است:

4. طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای و بهینه

در عصر دیجیتال تصور اینکه یک بخش اصلاحات لازم را در وب‌سایت خود اعمال نکرده، دشوار است اما گاهی اوقات وب‌سایت‌های خیریه از دیگران عقب می‌مانند. شاید علت این باشد که تیم طراحی فاقد وقت کافی یا مهارت‌های لازم است اما وب‌سایت یک پلتفرم/ابزار عالی برای آگاهی‌ دیگران از هدف خیریه است.
وب‌سایتی با ظاهر خوب و کاربری آسان به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نظر را پیدا کرده و اعتماد نزد آنها ایجاد شود که می‌تواند نرخ تبدیل را بهبود بخشد. در این مسیر می‌توانید از پرتال به عنوان یک پلتفرم سایت ساز استفاده کنید تا بدون داشتن هیچگونه مهارت برنامه نویسی به شما در ساخت سایت خیریه کمک کند.

در سال 2018، بروزرسانی «اول موبایل» (mobile-first) گوگل اولویت رتبه‌بندی را به وب‌سایت‌هایی داد که برای بازدیدکنندگان موبایلی طراحی شده بودند. اگر وب‌سایت شما متناسب با دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل، تبلت و رایانه رومیزی نباشد، ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهید. شاید الان فرصت مناسبی برای بررسی آمارتان در Google Analytics باشد و سپس از دیدن آمار افرادی که با تلفن همراه خود به وب‌سایت‌ مراجعه می‌کنند، متعجب شوید.

اگر هنوز ابزارهایی چون Google Analytics یا Hotjar را برای وب‌سایت خود امتحان نکرده‌اید، قطعاً این کار را انجام دهید! بررسی مرتب شاخص‌های کلیدی اجازه می‌دهد رفتار کاربران را به دقت زیر نظر گرفته و به اطلاعات لازم در حوزه‌هایی که امکان بهبود آن وجود دارد دست پیدا کنید. بهبود نرخ تبدیل یک کار مستمر و همیشگی است و بنابراین سعی کنید پیوسته پیشرفت‌های جزئی را در پیام وب‌سایت، تجربه کاربری، طراحی و محتوای خود ایجاد کنید تا نرخ تبدیل و اهدای کمک به حداکثر برسد.

سرعت بارگذاری صفحه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بارگذاری وب‌سایت کند باشد، احتمالاً نرخ پرش (bounce rate) بسیار بالا خواهد بود چرا که افراد حتی قبل از اتمام بارگذاری وب‌سایت را ترک خواهند کرد. سه عامل مهم که بر سرعت صفحه تأثیرگذار هستند عبارتند از:

  1. عدم فشرده‌سازی تصاویر/ویدیوها. هرچه اندازه فایل کوچک‌تر باشد، وب‌سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شود.
  2. کدهای درهم‌ریخته. اگر وب‌سایت تعداد زیادی افزونه (پلاگین) وردپرس که کاربردی ندارند را بارگذاری کرده باشد، سرعت‌ وب‌سایت پایین خواهد آمد.
  3. میزبانی کند. اگر میزبانی وب (هاستینگ) کند است، شاید وقت آن رسیده به یک سرویس جدید، ترجیحاً با سرورهای نزدیک به خود تغییر مکان دهید.

:بیشتر بخوانید

24 پادکست تاثیرگذار در حوزه نیکوکاری

5. نشر محتوای ارزشمند

خبره‌سازی مؤسسه خیریه یک راه فوق‌العاده برای اعتمادسازی است و این کار را می‌توانید با ایجاد محتوای ارزشمند انجام دهید. در این راستا می‌توانید از محتوای زیر بهره گیرید:

  • منابع آنلاین
  • ویدیوها
  • پست‌های وبلاگ/ مقالات
  • گزارش‌ها
  • پایگاه‌های داده
  • مطالعات موردی
  • فهرست مخاطبان سودمند

یکی از خیریه‌های همکار ما با عنوان «We Care Home Improvements» دارای پایگاه‌ داده و مطالعات موردی به روز بوده و موفقیت‌های زیادی از جانب آنها مشاهده شده است. این نه تنها به درک و فهم اهداف توسط بازدیدکنندگان کمک می‌کند، بلکه اگر آنها سازمان را به عنوان یک منبع آگاه و با دانش ببینند احتمالاً از آن حمایت خواهند کرد.

6. آگاهی از همه مناسبت‌ها و تعطیلات

آیا می‌دانستید که 31 درصد از کمک‌های اهدایی در ماه دسامبر و 12 درصد در سه روز آخر سال اتفاق می‌افتد؟ سه‌شنبه نیکوکاری (#GivingTuesday) نیز یکی از مناسبت‌های مهم برای کمک‌های مردمی است. بنابراین از مناسبت‌های جاری که می‌تواند به خیریه شما مرتبط باشد، اطلاع کسب کنید. وقتی رویدادی در حال ترند شدن است همه می‌خواهند در آن مشارکت داشته باشند. می‌توانید کمپین‌های بازاریابی را در اینگونه مواقع اجرا کنید تا آگاهی‌ عمومی نسبت به هدف‌تان را افزایش داده و توجه افرادی که به دنبال کمک کردن هستند را جلب کنید. 

7. اطمینان از نشان دادن تأثیرگذاری

وقتی نیکوکاران نتایج را به عینه ببینند، احساس اطمینان می‌کنند که کمک اهدایی آنها هدر نرفته و تأثیرگذار است و این می‌تواند باعث تشویق آنها به اهدای کمک‌های تکرارشونده شود.

راه‌های زیادی برای اثبات تأثیرگذاری هدایای نیکوکاران وجود دارد از قبیل ارائه مطالعات موردی، توصیه و سفارشات دیگران، آمار، گزارش‌های تأثیرگذاری و ویدیوهایی از کار در این زمینه. می‌توانید این موارد را با مشترکان خبرنامه، وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

8. ساده‌سازی یافتن وب‌سایت

داشتن یک وب‌سایت خوب فوق‌العاده است اما به تنهایی کافی نیست. شما نیاز دارید که افراد از سایت دیدن کنند! سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) یک راه عالی برای ترغیب افراد به بازدید از وب‌سایت است. این فرآیندی مستمر و پیوسته است اما رتبه بالا در نتایج جستجوی ارگانیک یک مزیت رقابتی بزرگ به شمار می‌رود.

تولید منظم محتوای مرتبط و باکیفیت می‌تواند به افزایش ارزش سئوی صفحات وب‌سایت کمک کند و به این ترتیب در رتبه‌های بالاتر موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی هدف قرار گیرید.

منبع: وبسایت studioduo